• Miiine

Cider 2,25???

Kan man dricka det, eller ska det vara helt alkoholfritt när man är gravid??

• Svar på tråden Cider 2,25???
  • broken inside

Jag dricker ingen som helst alkohol. Får väl sluta med filmjölk då =)

• katrili

d e ju inte riktig alkohol i så det är nog ingen fara me filen =)

• Mrs Jane Doe
    katrili skrev 2007-12-29 20:37:28 följande:
    d e ju inte riktig alkohol i så det är nog ingen fara me filen =)
    Vaddå "inte riktig alkohol"?

Och hur tror du att t ex cider tillverkas om inte genom just jäsning - precis som filmjölkskulturen?
  • Papayia

Rajrattirattirajraj... ska ragla ut i köket och hämta mer fil! Schkål!

• Hedebris

shit. ska anmäla dagis! de serverar fil till min 2½ åring varje morgon. och ibland till mellis!!!!

man borde ta bort filen från vanliga affärerna och sälja det på systemet istället

• Papayia
    Hedebris skrev 2007-12-29 20:44:15 följande:
    shit. ska anmäla dagis! de serverar fil till min 2½ åring varje morgon. och ibland till mellis!!!!man borde ta bort filen från vanliga affärerna och sälja det på systemet istället
    Kräv legitimation!!!
  • Papayia
    Hedebris skrev 2007-12-29 20:46:02 följande:
    hon äger tyvärr ingen legetimaton än... ännu värre
    Äh, jag menar ju i affären när man ska köpa filen:)
    (Såg att det blev otydligt )
  • katrili

Mrs Jane Doe skrev 2007-12-29 20:41:03 följande:

Vaddå "inte riktig alkohol"? Och hur tror du att t ex cider tillverkas om inte genom just jäsning - precis som filmjölkskulturen?
    men jösses =) om nu mjölk kan ge utslag på en alkomätare tom... var ligger jäsningsprocessen i det? jag vet inte, men dom spetsar ju inte filen o mjölken me sprit.
  • katrili

kollade upp med en nutritionist och det är så små mängder att det inte är mätmart, och om det skulle vara det så är det så gammalt att det inte är drickbart, men nån alkoholmolekyl kan det finnas... alltså obefintlig... så att det finns alkohol i filmjölk är bara bull =) inget att hänga upp sig på... du skulle inte få i dig så mycket fil för att ge utslag, du skulle dö av den mängden du skulle behöva få i dig...

Så mjölk o fil med alkohol är alltså inget fostret kan få i sig, för då skulle vi inte kunna äta nånting. =) så vi har tur

• Mrs Jane Doe
    katrili skrev 2007-12-29 20:48:28 följande:
    men jösses =) om nu mjölk kan ge utslag på en alkomätare tom... var ligger jäsningsprocessen i det? jag vet inte, men dom spetsar ju inte filen o mjölken me sprit.
    Hade gärna förklarat för dig, men har tyvärr inte tid. Vore kanske läge att googla lite...

Självklart spetsas inte filmjölk med sprit *himlar lätt med ögonen* - men jäsningsprocessen vid framställning av filmjölk är i princip densamma som vid framställning av alkoholhaltiga drycker - som t ex cider...

För övrigt är det rätt intressant att se hur vissa försöker dölja sin okunskap med ironi...
  • katrili

Mrs Jane Doe skrev 2007-12-29 20:56:45 följande:

Hade gärna förklarat för dig, men har tyvärr inte tid. Vore kanske läge att googla lite... Självklart spetsas inte filmjölk med sprit *himlar lätt med ögonen* - men jäsningsprocessen vid framställning av filmjölk är i princip densamma som vid framställning av alkoholhaltiga drycker - som t ex cider... För övrigt är det rätt intressant att se hur vissa försöker dölja sin okunskap med ironi...
    läs mitt senare inlägg istället, jag tog reda på lite fakta om det istället... cider får ju trots allt jäsa något längre, så att diskutera om fil innehåller alkohol är nästintill löjligt =) tycker ni inte =) det går inte att mäta alkoholen med en alkomätare i fil, eller det krävs så många liter att det är dödligt för människan, så det går inte att få i sig så mycket.

så det är helt löjligt att säga att fil innehåller alkohol =) o lite svårt att jämföra med cider eftersom jäsningen inte går i samma tidsramar alls.
  • Nathalie01

På nyår eller liknande högtider skulle jag absolut skåla i det.
    Orka va så hysterisk så man på allvar tror att ett glas lättöl eller liknande på något sätt skulle påverka ditt barn!! Löjligt!

Svar på tråden Cider 2,25???