• Beckah82

2. Skulle du göra abort om du...(läs TS)

Skulle du göra abort om du tidigt (före vecka 12) fick veta att barnet du bär på kommer födas harmynt?

Denna omröstning:
    www.familjeliv.se/Forum-5-74/m28372713.html

...var intressant så jag vill fråga samma fråga utifrån några andra avvikelser också. Kommer fler.
    ♥ Mamma till Victor 980815 och Alvin 070705 ♥ busig.sida.nu
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-02 00:34:22:

Förlåt. Trodde att harmynt skulle vara lättare, men alla höll inte med.

Wikipedia
    "Läpp-, käk- och gomspalt, LKG (föråldrad term: harmynthet) är en samling craniofaciala missbildningar. Förekommer både unilateralt (ensidigt) och bilateralt (dubbelsidigt). Det är vanligast med en vänstersidig spalt, men orsaken till detta är okänd."

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-02 13:20:47:
    www.familjeliv.se/Forum-5-74/m28385975.html
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden 2. Skulle du göra abort om du...(läs TS)
  • Annafeb06
    jennie ellie skrev 2008-03-15 22:50:15 följande:
    Jag har sett kanske 10 st som blivit opererade efter spalt.Att det finns fula utan spalt håller jag med om, men nu gällde det ju just spalt..
    undrar hur du tänker i alla fall Fundersam jag har aldrig nånsin hört nån säga att min son är ful i alla fall, det är snarare tvärtom att man kan bli stoppad på gatan o få höra att han är så otroligt söt och jag kan säga att jag har sett många med spalt o ingen har vart ful, med dagens plastikkirurgi så behöver inte dessa barn oroa sig!!! du kanske är lite väl utseendefixerad??
    Snart är bebis här
  • jennie ellie

Som jag tydligt skrev, för mig klassas som ett handikapp

• Lisapunktse

Nej det skulle jag verkligen inte göra!

• Majuni

jennie ellie skrev 2008-03-15 22:39:42 följande:

Ja jag hade gjort ett nytt försök.Du som ville ha svar på om din son m spalt var ful??? Hur kan di ställa frågan och vad räknar du med för svar??Jag skulle försöka igen då jag tycker att det är fult och är ett sorts utseende handikapp.
    Vad hemskt!

Hur kan man vara så utseendefixerad, så att man skulle välja bort ett friskt barn?
  • Gute

Fast iblnad är det ju inte bara gommen som drabbas, de kan ha hörselproblem också samt att andra organ kan vara missbildad vill jag minnas?

illoi1 skrev 2008-03-15 22:52:57 följande:
    det är inget handikpp
  • jennie ellie

Och vad skulle du ha med det och göra i så fall om jag var det, det handlade ju om vilket val jag skulle göra inte om vad du anser om spalt

Annafeb06 skrev 2008-03-15 22:53:54 följande:
    undrar hur du tänker i alla fall  jag har aldrig nånsin hört nån säga att min son är ful i alla fall, det är snarare tvärtom att man kan bli stoppad på gatan o få höra att han är så otroligt söt och jag kan säga att jag har sett många med spalt o ingen har vart ful, med dagens plastikkirurgi så behöver inte dessa barn oroa sig!!! du kanske är lite väl utseendefixerad??
  • Wasabi

harmynt går oftast väldigt enkelt att operera, vilket dom gör tidigt....skulle inte falla mig in att ta bort ett sånt barn...

• Annafeb06
    jennie ellie skrev 2008-03-15 22:54:00 följande:
    Som jag tydligt skrev, för mig klassas som ett handikapp
    då vet du nog inte vad ett handikapp är!!!!! kan du förklara varför det är ett handikapp för mig, skulle gärna vilja höra din syn på det!!!!! tack!
    Snart är bebis här
  • siamusen
    Gute skrev 2008-03-15 22:54:38 följande:
    Fast iblnad är det ju inte bara gommen som drabbas, de kan ha hörselproblem också samt att andra organ kan vara missbildad vill jag minnas?
    ja, det kan hänga ihop med annat men fragan gâllde vâl om barnet bara hade det.
Svar på tråden 2. Skulle du göra abort om du...(läs TS)