• Beckah82

2. Skulle du göra abort om du...(läs TS)

Skulle du göra abort om du tidigt (före vecka 12) fick veta att barnet du bär på kommer födas harmynt?

Denna omröstning:
    www.familjeliv.se/Forum-5-74/m28372713.html

...var intressant så jag vill fråga samma fråga utifrån några andra avvikelser också. Kommer fler.
    ♥ Mamma till Victor 980815 och Alvin 070705 ♥ busig.sida.nu
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-02 00:34:22:

Förlåt. Trodde att harmynt skulle vara lättare, men alla höll inte med.

Wikipedia
    "Läpp-, käk- och gomspalt, LKG (föråldrad term: harmynthet) är en samling craniofaciala missbildningar. Förekommer både unilateralt (ensidigt) och bilateralt (dubbelsidigt). Det är vanligast med en vänstersidig spalt, men orsaken till detta är okänd."

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-02 13:20:47:
    www.familjeliv.se/Forum-5-74/m28385975.html
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden 2. Skulle du göra abort om du...(läs TS)
  • Cookita

verkligen inte.
    men sista jag hade en åsikt kring denna fråga blev jag anmäld och varnad av familjeliv :(

så jag skriver inget annat än att jag inte anser att detta skall vara en anlednig till att man gör abort...

• Enkiteng

Nej, inte om det inte fanns andra skäl för att inte behålla barnet. Det går ju att operera med bra resultat nuförtiden. Men läppspalt kan väl inte ses så tidigt, alla foster har ju spalt där i början och den sluter sig väl senare i graviditeten än vid 12v (på de flesta)?

• Annafeb06
    Enkiteng skrev 2008-03-14 20:58:09 följande:
    Nej, inte om det inte fanns andra skäl för att inte behålla barnet. Det går ju att operera med bra resultat nuförtiden. Men läppspalt kan väl inte ses så tidigt, alla foster har ju spalt där i början och den sluter sig väl senare i graviditeten än vid 12v (på de flesta)?
    en läppspalt uppstår redan i vecka 4-7, (gommen o käken senare, runt vecka 10 om jag inte minns fel) man kan först se det from vecka 17 på ul.....
    som du säger har alla spalt kan man säga då ansiktets delar vandrar från öronen och framåt för att bilda ett ansikte och då i vissa fall växer det inte ihop riktigt och bildar en spalt.....
    Snart är bebis här
  • emcjoh

Nej, absolut inte!
    Läkarna är ju jätteduktiga på att fixa sådant som LKG nuförtiden.

• TyskMamma

Nej det skulle jag inte. Min svärfar hade det som barn och han opererades=)

• illoi1
    alvosk skrev 2008-01-04 23:15:46 följande:
    Ja det skulle jag, men det svaret var väl inte det du ville ha ts?? jag tycker det ser fruktansvärt ut, skulle försöka igen att få ett friskt barn
    gå in på min sida och säg sedan att min son ser hemsk ut.
Svar på tråden 2. Skulle du göra abort om du...(läs TS)