• Beckah82

2. Skulle du göra abort om du...(läs TS)

Skulle du göra abort om du tidigt (före vecka 12) fick veta att barnet du bär på kommer födas harmynt?

Denna omröstning:
    www.familjeliv.se/Forum-5-74/m28372713.html

...var intressant så jag vill fråga samma fråga utifrån några andra avvikelser också. Kommer fler.
    ♥ Mamma till Victor 980815 och Alvin 070705 ♥ busig.sida.nu
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-02 00:34:22:

Förlåt. Trodde att harmynt skulle vara lättare, men alla höll inte med.

Wikipedia
    "Läpp-, käk- och gomspalt, LKG (föråldrad term: harmynthet) är en samling craniofaciala missbildningar. Förekommer både unilateralt (ensidigt) och bilateralt (dubbelsidigt). Det är vanligast med en vänstersidig spalt, men orsaken till detta är okänd."

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-02 13:20:47:
    www.familjeliv.se/Forum-5-74/m28385975.html
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden 2. Skulle du göra abort om du...(läs TS)
  • Manchester

Nej, jag känner många med barn som fötts med spalt (Läpp-, käk- och/eller gomspalt, det som förr kallades harmynt) och de barnen har blivit jättefina med operation. Här i Sverige börjar man ju dessutom operera så tidigt att det nästan inte ens blir några ärr. Det enda återstående handikappet brukar vara lättare talfel, men det går att träna ganska bra hos logoped.

När vi väntade barn genom adoption var just LKG ett av de handikapp vi kunde tänka oss. Nu blev det ett barn med hjärtfel istället, men vi har inte ändrat åsikt. Ett barn med LKG skulle vara välkommet.

• no pasaran

Ja, det är fult och som skrev i en tidigare tråd. Varför medvetet föda fram "defekta" barn.

Dessutom är ett foster inget barn, utan en bit kött

• Cerdrica
    MILF skrev 2008-01-02 13:00:54 följande:
    Nej, det skulle jag inte. Det kan man operera. Barnet påverkas inte av att vara harmynt efter op.
    Harmynt är ett gammalt uttyck som inte används längre till att börja med och det stämmer inte att barnet inte påverkas efter operation.
    De flesta har svårt att lära sig uttala alla ljud helt korrekt och det krävs mycket arbete hos logoped. Talet är oftast nasalt och ganska otydligt och för vissa kan det vara så att det delvis altlid kommer vara så.
    I många fall påverkas öronen/hörsel så att barnet under uppväxt får vätska bakom trumhinnan. Många får inopererade rör. Tänderna är ofta påverkade vid LKG så ganska mycket tandreglering och ev operationer kring detta är något man nog ska räkna med.
    Operationer av LKG görs i de flesta fall i flera steg så det är inte en operation utan flera.
    Det stämmer att man idag är mycket skicklig på att operera LKG men i de flesta fall finns det små ärr och/eller en lite snedhet som tyder på detta.

Jag skriver detta för att folk inte ska tro att man går till sjukhuset, gör en operation och sedan är det som om LKGn aldrig funnits. Men vill poängtera att ovanstående inte är några betungande grejer i mitt tycke.
    Vi har valt att adoptera en treåring med LKG och vår unge är HELT perfekt, så det så!
  • AnnaH

Nej, med tanke på att det inte är ett så allvarligt handikapp. De begränsningar det medför lär man sig leva med.

v.23
  • sarungen

absolut inte! det är ju ett BARN!
    jag skulle inte ens göra abort om barnet hade tex downs syndrom. de är så söta o goa. ^^

• SmileyMalin

tänk att 15% är beredda att göra abort endast för en fysisk defekt.. skrämmande! vad kommer härnäst? ska vi börja abortera foster med fel hårfärg eller för stora öron? Ni som är beredda att göra bort, anser ni er själva ha ett helt 100% perfekt utseende? För annars kan ni väll inte gå här och förstöra vår "perfekta" värld...

• Lakrits

Aldrig blir svaret här också, det skulle fortfarande vara mitt barn!

• lokacitron

Nej, det går att åtgärda. Min systerdotter föddes med läppspalt och hon behövde bara opereras en gång när hon var 4 månader. Det syns ingenting.

Svar på tråden 2. Skulle du göra abort om du...(läs TS)