• Beckah82

2. Skulle du göra abort om du...(läs TS)

Skulle du göra abort om du tidigt (före vecka 12) fick veta att barnet du bär på kommer födas harmynt?

Denna omröstning:
    www.familjeliv.se/Forum-5-74/m28372713.html

...var intressant så jag vill fråga samma fråga utifrån några andra avvikelser också. Kommer fler.
    ♥ Mamma till Victor 980815 och Alvin 070705 ♥ busig.sida.nu
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-02 00:34:22:

Förlåt. Trodde att harmynt skulle vara lättare, men alla höll inte med.

Wikipedia
    "Läpp-, käk- och gomspalt, LKG (föråldrad term: harmynthet) är en samling craniofaciala missbildningar. Förekommer både unilateralt (ensidigt) och bilateralt (dubbelsidigt). Det är vanligast med en vänstersidig spalt, men orsaken till detta är okänd."

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-02 13:20:47:
    www.familjeliv.se/Forum-5-74/m28385975.html
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden 2. Skulle du göra abort om du...(läs TS)
  • Lehla

Tycker inte att man e som man ska om man gör abort pga ett "skönhetsfel", man älskar väl barnet oavsett hur det ser ut? Det kan gå så snett att att allt med udda utseende skulle bli ifrågasett. hur skulle det se ut om man skulle börja "avliva" människor om dem inte ser perfekta ut?! helt stört enligt mig iallafall.

• Superior

Lehla
    Håller helt med dig!

Dessutom går ju det att operera men bra resultat dessutom.

• anne h
    cloudberry79 skrev 2008-03-20 18:36:30 följande:
    Beror väl på vilka egenskaper man väljer bort?
    Vilka egenskaper är det då ok att göra abort vid?
    Vad väljer vi som får leva, vad väljer vi bort, vem ska dö?
    /anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • glowbyjlo
    KramMissmia skrev 2008-03-20 17:31:32 följande:
    Nej jag skulleverkligen inte ta bort det för en sådan liten skitsak!
    precis...det är väl ingenting om barnet blir harmynt? Inte enligt mig iallafall..
  • cloudberry79
    anne h skrev 2008-03-20 18:58:08 följande:
    Vilka egenskaper är det då ok att göra abort vid? Vad väljer vi som får leva, vad väljer vi bort, vem ska dö?
    Sjukdomar som inte är förenliga med liv till exempel? Jag vill inte förlora ett till barn, skulle hellre göra abort i vecka 14-15 än gå igenom helvetet igen.
    Redan här! Vidar ~~20071018~~
  • Hägris
    Svar på #295
    Det kan jag förstå men det är ju inte samma sak och går därför inte att jämföra.
    Det spelar ingen roll vad man skriver, bara man tänker rätt!!
  • Le petite moi

Jag skulle inte ens göra abort om jag fick veta att det var gravt utvecklingstört. Det finns kanske en risk att jag inte skulle kunna bli gravid igen efter en abort och den risken är inte värd att ta. Sedan så välkomnar jag mitt barn oavsett vilket handikapp det skulle bära på.

• anne h
    cloudberry79 skrev 2008-03-20 19:18:01 följande:
    Sjukdomar som inte är förenliga med liv till exempel? Jag vill inte förlora ett till barn, skulle hellre göra abort i vecka 14-15 än gå igenom helvetet igen.
    Inget av alternativen i TS serie av trådar om abort inbegriper detta.
  • cloudberry79

Nej, men abort som abort i mina ögon.. Tycker det är värre att göra abort på friska barn än sjuka barn.

• anne h
    cloudberry79 skrev 2008-03-20 21:35:17 följande:
    Nej, men abort som abort i mina ögon.. Tycker det är värre att göra abort på friska barn än sjuka barn.
    ok, jag har ju inga "sjuka" barn, enbart barn med spalt, adhd, DS, hsk mm.. men inga sjukdomar...
  • cloudberry79
    anne h skrev 2008-03-20 21:38:42 följande:
    ok, jag har ju inga "sjuka" barn, enbart barn med spalt, adhd, DS, hsk mm.. men inga sjukdomar...
    Så, ni har inte opererat spalten? Det är ju ingen sjukdom? Varje dag önskar jag att det gick att bota min sons cysta i hjärnan. Han är frisk, men han har en blödning där inne som inte går att göra något åt, självklart önskar jag att han inte hade den, konstigt vore annat... Vill att mina barn ska ha de bästa förutsättningarna i livet.
  • anne h
    cloudberry79 skrev 2008-03-20 21:54:46 följande:
    Så, ni har inte opererat spalten? Det är ju ingen sjukdom? Varje dag önskar jag att det gick att bota min sons cysta i hjärnan. Han är frisk, men han har en blödning där inne som inte går att göra något åt, självklart önskar jag att han inte hade den, konstigt vore annat... Vill att mina barn ska ha de bästa förutsättningarna i livet.
    Exakt. Den är inte opererad. Det är heller ingen sjukdom.
  • Kami74

På en hemsida för LKG står det att det är en missbildning, ett utseendehandikapp. De skriver också "Men barn som föds med LKG är, förutom det fysiska handikapp det innebär, inte annorlunda än andra barn, och har samma behov som alla barn."

Det är alltså inte en sjukdom. Dessutom finns det vuxna som inte gjort någon op och de lever ett fullvärdigt liv iaf. Min son har gjort op, men det handlar ju bara om utseendet, han hade knappast dött bara för att han inte såg perfekt ut.

Det känns lite konstigt att diskutera att göra abort på ett barn pga utseende, men jag förstår att det är en annan sak för många om det gäller något allvarligare, något som gör att barnet inte får ett fullvärdigt liv eller inte kommer att överleva.

• lkgj
    Kami74 skrev 2008-03-21 07:35:41 följande:
    På en hemsida för LKG står det att det är en missbildning, ett utseendehandikapp. De skriver också "Men barn som föds med LKG är, förutom det fysiska handikapp det innebär, inte annorlunda än andra barn, och har samma behov som alla barn."Det är alltså inte en sjukdom. Dessutom finns det vuxna som inte gjort någon op och de lever ett fullvärdigt liv iaf. Min son har gjort op, men det handlar ju bara om utseendet, han hade knappast dött bara för att han inte såg perfekt ut.Det känns lite konstigt att diskutera att göra abort på ett barn pga utseende, men jag förstår att det är en annan sak för många om det gäller något allvarligare, något som gör att barnet inte får ett fullvärdigt liv eller inte kommer att överleva.
    Hej!

Bra skrivet tycker jag...Glad
  • Ida24

anne h skrev 2008-03-20 22:04:59 följande:

Exakt. Den är inte opererad. Det är heller ingen sjukdom.
    Hur omfattande är ditt barns spalt?
  • swemom

ALDRIG!!!!!!!!!!!
    Har själv en son med läpp och käkspalt och han är det sötaste som finns.

• Rosesarered

Va skönt att övervägande svar är nej, samtidigt skrämmande att så många säger ja.  

• murderdoll13

Nej, idiotiskt. Jag dödar inte en människa för att den har ett litet "fel" i utseendet.

• Linnemo

Jag röstade ja, däremot skulle jag ej göra en sen abort för harmynta, om det syns tidigare än vecka 9?
    Vaför? Det beror på hur allvarlig missbildningen som definieras som harmynta är (och att det ofta kommer med andra fel) Och att jag inte skulle orka gå igenom, och se mitt barn gå igenom operationer, problem med matningen, osv osv, och att barnet får problem med talet. Jag vet att det oftast är ett "skönhetsfel" men jag har harmynta i släkten av den allvarligare sorten och det de upplevde med sina barn skulle vara alltför tyngande för mig.

• Rosesarered

Vad räknas som den allvarliga sorten? Jag har LKG (dvs läpp, käk och gomspalt). 
    Jag kan ju bara tala för mig själv och säga att jag började sjunga som 2 åring och har aldrig haft problem med talet. Och visst, antalet operationer har aldrig varit jättekul med personalen var hur underbara som helst på sjukhus och jag älskade att ligga inne som barn. Öronen har jag haft lite problem med men vad gör det i det stora hela. Jag blev aldrig mobbad som barn trots LKG och det faktum att jag är adopterad och har alltid haft många kompisar omkring mig. Jag är en lycklig kvinna och gift en en riktig snygging till man och driver mitt eget företag. Jag har inga hjärnskador, jag är inte handikappad. Vem säger att man inte kan få ett gravt utvecklingsstört barn som man inte kan se på ultraljud? Jag tycker man skall ta en funderare innan man sållar.
    Och vad jag vet kan man inte se LKG (som jag föredrar att säga framför harmynta) så tidigt på ultraljud. 

Svar på tråden 2. Skulle du göra abort om du...(läs TS)