• Gullfina

    Vi som gillar vita/ljusa, lantliga, romantiska Shabby - chic hem.

    I våra hem blandar vi ljusa färger med det vita/ljusa i grunden.

    Lantligt och romantiskt i en enda röra.
    Vi vill få fram det personliga ljusa hemmet med mycket romantik och loppisvaror som ger en härlig Shabby-chickänsla.
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-02-24 16:33
    Postorder: Lantlig/Romantisk Inredning Del 6

    www.familjeliv.se/Forum-5-87/m28470925.html
  • Svar på tråden Vi som gillar vita/ljusa, lantliga, romantiska Shabby - chic hem.
  • tjenixen

    Alltså jag måste fråga er en sak. Var 17 gör ni av alla leksaker som barnen har? Våra barn har en otrolig mängd saker som gör att det går åt så mycket förvaring och jag får bara inte till det utan att det blir rörigt eller övermöblerat i deras rum. Suuuuck och dubbelsuck. Så jag vill ha måååånga tips nu på hur man ska få till det med förvaring av alla dessa dockor, bilar, pennor, papper, spel, pussel, småpryttlar och en drös till???????????


  • Hjorthan

    God morgon!

    Gu så fina möbler du visar miniGrynet, vill ha typ allt!

    Tjenixen - ja det där med leksaksförvarning är någonting som jag fortfarande inte fått till, trots att jag är inne på barn nr 3. (De två stora har dock inga leksaker längre.)
    Cajsa har massor av småprylar, och jag försöker stoppa undan, men hon drar fram igen, så oftast ser hennes rum kaotiskt ut. Men jag ska försöka hitta lite fler fina korgar till henne, så kan vi kanske få ordning på vissa saker.

    Nej, nu ska jag ut i skogen och gå 2 varv på 5 kilometersrundan. Vi ska träffa min svägerska och hennes svägerska där ute, fast de ska bara gå 1 varv. Det tycker jag också hade räckt, men har man en halvgalen man så har man! Det är bara till att försöka hänga med.

    Efter skogen blir det en vända in på Ica Maxi för veckohandling, och sen hem och börja laga mat för hela veckan. Det kommer nog att tillagas turkisk lins- och köttfärssoppa, currygrönsaksgryta, kanske nått med kassler och förmodligen någon fiskrätt också. Känns väldigt bra när man är färdig och frysen är full med portionsförpackningar av alla de slag.

    Ha en härlig dag, så hörs vi sen!


  • therre
    tjenixen skrev 2008-01-27 06:18:30 följande:
    Alltså jag måste fråga er en sak. Var 17 gör ni av alla leksaker som barnen har? Våra barn har en otrolig mängd saker som gör att det går åt så mycket förvaring och jag får bara inte till det utan att det blir rörigt eller övermöblerat i deras rum. Suuuuck och dubbelsuck. Så jag vill ha måååånga tips nu på hur man ska få till det med förvaring av alla dessa dockor, bilar, pennor, papper, spel, pussel, småpryttlar och en drös till???????????
    Jag låter inte min inredningsstil gå ut över mitt barn, jag tycker att det ska synas att ett barn bor i rummet och inte dölja med massa opraktiskt förvaring genom att kasta ner allt i vitmålade kistor typ. Min dotter har vita möbler från IKEA med rosa tapeter och hennes leksaker står framme - precis som det ska vara i ett barnrum. Jag kan tycka det går till överdrift när man t.o.m börjar köpa gammeldags leksaker åt barnet. Let's face it - våra barn vill leka med Bratz, Transformers o allt det där - inte nötta träleksaker!

    Nu ska vi ut i -21 grader och gå!
  • tjenixen
    therre skrev 2008-01-27 10:29:48 följande:
    Jag låter inte min inredningsstil gå ut över mitt barn, jag tycker att det ska synas att ett barn bor i rummet och inte dölja med massa opraktiskt förvaring genom att kasta ner allt i vitmålade kistor typ. Min dotter har vita möbler från IKEA med rosa tapeter och hennes leksaker står framme - precis som det ska vara i ett barnrum. Jag kan tycka det går till överdrift när man t.o.m börjar köpa gammeldags leksaker åt barnet. Let's face it - våra barn vill leka med Bratz, Transformers o allt det där - inte nötta träleksaker! Nu ska vi ut i -21 grader och gå!
    Ja, oh ja visst får barnen ha sina saker framme det är inte det jag blir galen på utan just att det inte finns någon bra förvaring när man ska sortera sakerna. Mina barn leker inte gärna med saker om det ligger alltihop i en salig röra utan det är bättre att gosar är på ett ställe, leksaksmaten med tillbehör på ett och lilla pony i en back osv. MEN det är så att mina barn är överösta med saker då mina föräldrar i många år hade leksaksaffär, på gott o på ont om man säger så. T ex min ena dotter hade som mest 29 dockor i olika storlekar och 15 barbie med tillbehör osv osv. Så ni kan tänka er att det är drösvis med saker. Funderar på att rensa rejält men frågan är om man ska spara sakerna på vinden eller liknande eller skänka till förskolan eller nåt??? Jag blir galen på saker överallt, både högt och lågt.
  • umbro

    tjenixen:känner igen det du skriver det här med massor med leksaker. Har 4 små barn och 2 tonårs killar. Vi håller nu oxå på att leta bra och smarta förvaringar m.m. Och jag har fått ett tips om Ikeas sko skåp: Trones skåp . Där får det plats med block ,pennor, böcker, pussel m.m . Finns i vitt, svart och rött .Har sånna själv till hallen. Vi ska ha sånna till barnens rum. Sen Trofast stomme från Ikea med backar i är super bra. HAr själv haft 2 st sånna. Men nu funderar vi på att köpa en expedit bokhylla till barnen istället. Den mindre sorten, och ha förvarings lådor på hjul under sängen. Sen kan man rensa ur en massa leksaker,som man kan lägga undan i nån förvaringsback så kan man byta ut dom när de tröttnat på de leksaker de valt att ha kvar.Hoppas att jag hjälpt lite i alla fall. Lycka till

  • tjenixen
    umbro skrev 2008-01-27 10:43:57 följande:
    tjenixen:känner igen det du skriver det här med massor med leksaker. Har 4 små barn och 2 tonårs killar. Vi håller nu oxå på att leta bra och smarta förvaringar m.m. Och jag har fått ett tips om Ikeas sko skåp: Trones skåp . Där får det plats med block ,pennor, böcker, pussel m.m . Finns i vitt, svart och rött .Har sånna själv till hallen. Vi ska ha sånna till barnens rum. Sen Trofast stomme från Ikea med backar i är super bra. HAr själv haft 2 st sånna. Men nu funderar vi på att köpa en expedit bokhylla till barnen istället. Den mindre sorten, och ha förvarings lådor på hjul under sängen. Sen kan man rensa ur en massa leksaker,som man kan lägga undan i nån förvaringsback så kan man byta ut dom när de tröttnat på de leksaker de valt att ha kvar.Hoppas att jag hjälpt lite i alla fall. Lycka till
    alla tips är värdefulla. Blir galen på grejer överallt men barnen måste ju få leva och leka såklart. Har 4 barn här varav två tonåringar och 13åringen har enormt mycket saker hon med men hon ska nu dela med sig till kusinerna som blev hemlösa då deras hus brann upp. Jättebra. (vi har delat med oss förut med såklart men nu ska de äntligen flytta in i sitt nya hus nästa helg)
    De små, 3 och 5,5 är det som har sååå mycket saker. Vi måste till att börja med få någon fason på möbleringen i hennes rum. Hon har en säng, en sekretär, en minikökssoffa + ett litet bord, en expedithylla 4x4 och två 80garderober i ett rum på ca 13 kvm. det är ohållbart i längden. Men för att få till möbleringen måste en av garderoberna bort och den innehåller leksaker och spel och pussel så vart göra av det hmmm. Det här är nog de rummen som ger mig mest huvudbry just nu. Vill gärna ha det luftigt och fint så det finns plats för de yngsta att leka på golvet för det är ju där de oftast har sina saker och leker.

    Skön matta har Regina i sitt rum + att expedithyllan gör att sakerna finns lättillgängliga men ändå lite osynliga då de är i backar. Sekretären använder hon ganska mycket för att rita och spela dator. Så det som skulle kunna åka är egentligen minikökssoffan och bordet och så ena garderoben om vi hittar någon annan plats för det..... får ta en rejäl funderare på det här och ni är supergulliga som tipsar.
  • Häxan Hedda

    Ja då får väl jag också kasta mig in i förvaringsdiskussionen
    Min son har inget rum,han har ett hörn
    Nej allvarligt så har vi delat av ett normalstort sovrum i två och han har ena halvan.
        Men då det är väldigt litet så krävs det lite struktur. Han har två långa hyllor på ena väggen två små kistor och tre gamla träbackar under sängen.  
       I den första backen är det lite blandat i kategorierna Verktyg, bakformar, kavlar, leksaksmat, och trolldeg.
    I nästa back är det bilar och i den tredje böcker. På hyllorna finns det pussel ,ritpappar och pennor en stor speldosa samt en polisstation och en prydnadsdocka och några burkar med pärlor mm. I kistorna ligger det dockor och gosisar i den ena och mindre bilar i den andra.Och så är det lite minnessaker på hyllan ovanför sängen. Lagom med förvaring,lagom shabby och funkar klockrent för oss

    Sen skulle jag ju kunna rensa ut bland både bilar och böcker,men han tycker om bilarna och jag tycker om böckerna

  • tjenixen
    Häxan Hedda skrev 2008-01-27 11:05:50 följande:
    Ja då får väl jag också kasta mig in i förvaringsdiskussionen Min son har inget rum,han har ett hörn Nej allvarligt så har vi delat av ett normalstort sovrum i två och han har ena halvan.     Men då det är väldigt litet så krävs det lite struktur. Han har två långa hyllor på ena väggen två små kistor och tre gamla träbackar under sängen.      I den första backen är det lite blandat i kategorierna Verktyg, bakformar, kavlar, leksaksmat, och trolldeg. I nästa back är det bilar och i den tredje böcker. På hyllorna finns det pussel ,ritpappar och pennor en stor speldosa samt en polisstation och en prydnadsdocka och några burkar med pärlor mm. I kistorna ligger det dockor och gosisar i den ena och mindre bilar i den andra.Och så är det lite minnessaker på hyllan ovanför sängen. Lagom med förvaring,lagom shabby och funkar klockrent för oss Sen skulle jag ju kunna rensa ut bland både bilar och böcker,men han tycker om bilarna och jag tycker om böckerna
    mmm skulle oxå jättegärna vilja få plats med sakerna i så få lådor som möjligt men här har vi totalt 20 backar och det ryms inte i dem utan det är två typ tygtvättunnor och 1 stor korg och en sån i nät som hänger från taket + garderob med saker i. Gulp det skulle alltså gå att fylla en hel förskoleavdelning med mina barns saker, jag lovar, det skulle nog t o m räcka till fler uäääää. Vad ska man rensa bort hmmmmm? Får nog ta mig en funderare och även fråga åtminstone 5åringen vad hon verkligen vill ha kvar i sitt rum.
  • zandrisen

    Godmorgon! Idag fick vi sova ända till 10, då jag vaknade och var helt säker på att båda barnen dött!!! Med hjärtan i halsgropen rusade jag in i dotterns rum (det som är närmast) och det var...Tomt! Hon satt och kollade på tv visade det sig, visste inte ens att hon kunde sätta på den själv, än mindre leta på barnkanalen! Jaja, fort in i lillemans rum, och där låg han och log som en sol, helt klart nyvaken... Nu har vi precis ätit en gemensam frukost, och sen bär det av till bygghandlen för att kika på golv
    *Smittar så gott jag kan med bra humör*

    Shyme
    , jättefina saker! Är också sjukt besatt av second handfynd, det är en sån kick att hitta fina gamla saker!

    Minigrynet, jo jag har suktat på den sidan både en och två ggr... Fast lägg märke till att de billigaste möblerna är barnrumsmöbler, ochg alltså byggda för barn och ganska mycket mindre än vad de ser ut att vara på bilderna!

    Nenne2, då vi har svarta soffor så har jag satsat på vitt möblemang i övrigt, kommer bara att ha ett litet pottskåp i gustaviansk stil i svart också, som bryter av i allt det vita. Sen blir det vita väggar, och en fondvägg med vitt i grunden och svart/grått mönster. Jag är inte mycket för träfärgat whatsoever, även om jag kan tycka att avlutade möbler är sjukt fina, hos andra


    Hjorthan, såg supermysigt ut! Och gott...

    Musli, usch jag lider med dig... Stor kram och hoppas hon kryar på sig!


    Tjenixen, nu när vi flyttade så satsade vi på en ny säng åt dottern med inbyggd förvaring, hemnes dagbädd från Ikea. Den är supersnygg och praktisk, men var ett helvete att sätta ihop! Tog TRE timmar, och då har inte maken direkt tummen mitt i handen... Jaja, utöver sängen (som dottern själv föll för som en fura) så är hennes rum rosa, rosa och rosa. Hon har även plaststolar och bord (mammut från ikea) och bohylla med förvaring, också från ikea, så inne hos henne är det knappast vitt och stilrent Lilleman har också bara ikeamöbler, gamla leksvikbarnrumsserien i antikbehandlad furu, där har vi korgar i bokhyllan med hans grejer i.

    Hoppas du klarat dig från magsjukan Lcroft!


Svar på tråden Vi som gillar vita/ljusa, lantliga, romantiska Shabby - chic hem.