• Heroine

Florida-tips

Funderar på att åka till Florida i mars/april, ca två veckor. Har en massa funderingar...och undrar vad ni som varit där tycker:

*Hur är vädret då?
    *Vad ska man prioritera?
    *Vilka parker runt Orlando är bäst?
    *Vart hittar man finaste stränderna?
    *Vad är det roligaste/mest lyckade ni gjorde där?
    *Bra shopping?
    *Bra hotell/motell?

osv

• Svar på tråden Florida-tips
  • Önskan

www.frommers.com/destinations/jacksonville/D40759.html

Kom just på ett mattips! Om ni kommer till Jacksonville (om ni bilar) så måste ni gå till Singletons! Riktig söder-seafood. Clam chowder (musselsoppa) och Hush-puppies (små friterade bollar av bla majsmjöl, tror jag att det var) yummie! Enkelt, lokalt ställe, inget fancy, men gott!

• Pyff

Orlando är bra eftersom du bor MYCKET billigare där än tex i Miami eller Fort Lauderdale, vill man sola och bada så har i stort sett alla hotell pool Har bara varit på Seaworld och tyckte det var en kanonfin park, att klappa delfiner tex var ju jättemysigt. Orlando har också mycket billig shopping på stora Outlets och också några fantastiska "Malls", min favvo är Florida Mall. Du måste ha bil för att ta dig fram tycker jag eftersom det är et stooor stad. Vill man bada i havet rekommenderar jag Clearwater Beach på västkusten, det tar knappt två timmar dit med bil har jag för mig. Den anses vara en av Floridas absolut finaste stränder!
    Miami är ett coolt ställe med fantastisk strand och coola människor och en del party! Dyrt att bo tyvärr.
    Ett måste enligt mig är Key West! Vilket härligt ställe!! Mysig atmosfär och glada människor helt enkelt, och en fantastisk solnedgång - som nån sa Bara resan dit över alla broar är värt det!

Om jag skulle åka till Florida och inte varit där förr skulle jag nog utgå från Orlando (eftersom det oftast är billigast att både flyga dit och bo där) och sedan åka iväg nedåt mot Miami och bo där ett par nätter och sedan vidare till Key West. Därifrån tillbaka till Orlando igen - det är en bra bit att åka med det går rätt bra eftersom Florida Turnpike är en stooor väg där trafiken flyter bra, har för mig att vi åkte från Key West till Orlando på 6-7 timmar. Eller så kan man stanna i Fort lauderdale nån natt på vägen hem.

Nåt man inte FÅR missa oavsett var man åker är de underbara hamburgarna på Chili´s! Det är en hamburgerkedja som finns i hela Florida och jag tyckte de hade de godaste burgarna jag nånsin smakat!!! MUMS!

Vädret är "alltid bra" i Florida I mars/april ligger snittvärmen på ca 25 grader. Det kan regna en del men det är mest skurar som går över ganska snabbt. Sista gången vi var iväg var i slutet av april och det var perfekt tycker jag!

Guuuud vad jag längtar tillbaka

Pyff på er!
  • LeosMom

Pyff- bra sammanställning!! Men erkänn att "chips and salsa" är godast på Chilis :O) Mitt favvoställe!!!!!!!!! Fullkomligt ÄLSKAR att äta ute i Florida!!Mellan Orlando och Fort Lauderdale är det ca 3tim o 20 min cirkus så 6-7 tim till The Keys är nog en rätt siffra. Jag hade nog också utgått från Orlando......bra förslag.

Visst längtar man tillbaka......:( lillen är ju bara 1 så han får nog inte träffa släkten där på några år ännu, kostar lite att åka och vi vill ju att han ska komma ihåg dom :)

• Pyff
    LeosMom skrev 2008-01-09 18:59:18 följande:
    Pyff- bra sammanställning!! Men erkänn att "chips and salsa" är godast på Chilis :O) Mitt favvoställe!!!!!!!!! Fullkomligt ÄLSKAR att äta ute i Florida!!Mellan Orlando och Fort Lauderdale är det ca 3tim o 20 min cirkus så 6-7 tim till The Keys är nog en rätt siffra. Jag hade nog också utgått från Orlando......bra förslag.Visst längtar man tillbaka......:( lillen är ju bara 1 så han får nog inte träffa släkten där på några år ännu, kostar lite att åka och vi vill ju att han ska komma ihåg dom :)
    Nej, Baconburgarna är godast på Chili´s!! Så det så!
    Vi vet inte heller när vi kommer iväg...............vår släkt har tyvärr flyttat hem till Sverige nu så det finns liksom ingen naturlig anledning att åka dit på samma sätt nu........ Att åka över när man har boende gratis är ju skitbilligt, våra resor till Florida har kostat bra mycket mindre än en vecka till Grekland (om man inte shoppar för mycket då )
    Pyff på er!
  • Bebislängtan 82

Vi ska dit i Mars fast nästa år. Vi ska vara där 3 veckor,hyra bil och åka rrunti florida,miami,ska åka till everglades med och kolla på  alligatorna.

Har hittat biljetter för strax över 9000 för oss två t&r och mat som ingår på flyget dit och hem.

Bokar boendet för sig

• Heroine

Oki, jag uppfattar det som att Key West och Everglades bör man inte missa och bil måste man ha.

Funderar på att börja med att åka till Miami några dagar och sen hyra bil och åka ner till Key West och Everglades...frågan är vad man ska prioritera sen. Ska man besöka ngt ställe på östkusten? Nån som har någon åsikt om St Petersburg beach t ex?

Hur "viktigt" är Orlando och om man ska välja EN park, vilken isf? Gillar ni Fort Lauderdale?

• Ellu

Nu är det rätt längesen vi var just i Key West men jag skulle inte prioitera det på en resa till Florida. Gjorde inget direkt bra intryck på oss, men det beror väl på vad man är ute efter.

Däremot är Floridas västkust helt fantastiskt med bra stränder. I närheten av St. Pete's beach finns en hel rad med små orter som ligger utmed havet.
    Även längre söderut på västkusten är det jättefint. Sanibel Island är fint, men där är det dyrt att bo.
    Sist vi var i Florida (-05) så flög vi till Miami, bilade till Ft. Myers, bodde där några nätter, tog oss upp till Treasure Island (nästan vid St. Pete's beach) och stannade en vecka där. Där har man nära till många bra stränder och dessutom Tampa. Avslutade i Orlando med besök på Disney och Kennedy Space Centre.

Universal Studios är en kul park (eller de har ju två parker). Magic Kingdom är speciellt och en upplevelse.
    Busch Gardens i Tampa har många bra bergbanor om det lockar.

Bra shopping finns överallt. Sawgrass Mills i Ft. Lauderdale har det mesta. Vi var också på en outlet på västkusten. Det är inte svårt att hitta, de finns lite varstans.

Bil är i princip nödvändigt överallt.

• Heroine

Såg att jag skrev östkusten i förra inlägget, menade väst, nåja.

Är det något man bör tänka på när man ska till USA? De har ju så mkt säkerhetsregler. Behöver man nytt pass (har ett fr 2000 i dagsläget) t ex? Vi var som sagt till New York 2005 och jag minns att det tjatades om att man skulle "stämpla ut sig" på ngt sätt när man åkte hem igen. Det gjorde vi inte eftersom vi inte fattade vad man skulle göra. Målar upp ett skräckscenario där det blir strul med det nu och de påstår att man aldrig åkte hem förra gången typ.

• LeosMom

Måste göra lite inlägg igen.......:)
    Key West ÄR ett måste, det är så specielt och som sagt, finare slnedgång finns inte och utelivet är lite mer personligt därnere.
    Fort Lauderdale är/var mina "hemtrakter" och det är bra stränder och bra restauranger, inte så mkt annat, förutom uteliv.
    Disneyworld är roligt om man tycker om Disney och berg o dalbanor och nöjesparker över huvudtaget. Måste säga att Bush Gardens är en besvikelse, går inte ens att jämföra m Disneyworld tyvärr (endast egen åsikt)

Jag tror att passen måste vara speciella, men kolla polisens hemsida.
    Sedan flygplatsens nya regler med all vätska, inte så krångligt som det låter när man väl börjar läsa igenom.
    www.luftfartsstyrelsen.se/templates/LS_InfoSida_70_30____38485.aspx

• Ewis

Jag har inte läst alla andras tips så risken är att jag upprepar mig och så ska jag tillägga att det var 10 år sedan jag var i Florida senast men har besökt Florida 3 gånger, sammanlagt 8 veckor på 3 år.

Vi bilade runt så bil är ett måste tycker vi för att ta sig till alla olika platser.

Fourt lauderdale är ett bra ställe att sola och bada på, man kan åka från själva FL och hitta andra små fina ställen.
    Sawgrass Mills måste man åka till och shoppa flera gånger, matställe där som hade jätte god mat var "Panda express".
    Finns även många andra malls/köpcentrum som har bra shopping i FL.
    Billig shopping har man på bla. Walmart.
    Om man vill se fina hus rekomenderar jag att man åker en båt som heter Djungel något som åker på kanalerna i FL.

Key West skulle jag inte prioritera att resa till första gången jag är i Florida, känslan där är att man är i spanien eller liknande tyckte vi.
    Mysig bilresa dit men lång och enformig, stanna hellre på någon ö mycket tidigare än Key west.

Finns mycket fina djurparker som vi rekomenderar om man gillar djur.

Idrott är oxå maffigt att gå på i Florida, vi var på hockey och amerikansk fotboll. Jätte häftigt och maffigt.

Miami var vi inte så imponerade av, allt var väldigt dyrt där och en ganska stressad atmosfär.

Får besök men återkommer

• Heroine

Nu är första steget taget: har beställt flyg till och från Miami i slutet av april/början av maj. Vi blir borta två veckor och har bokat hotell de första 4 nätterna i Miami.

Nu undrar jag hur bra man klarar sig utan bil i Miami? Vi kommer ju att vilja hitta på lite grejer där...shopping och restauranger borde man väl kunna gå till om man bor på South beach? Men om man ska på hockey t ex?

Vi har fortfarande inte bestämt vart vi ska ta vägen efter dagarna i Miami.

• Ellu

Nu har vi inte tillbringat jättemycket tid i Miami och vi har inte bott där men generellt sett är det svårt att klara sig utan bil då avstånden är stora. Det finns ju kollektivtrafik också men det mesta är uppbyggt efter att man har bil.

Ni kommer säkert att få en härlig semester. Florida är ett trevligt ställe (om man möjligen bortser från Jacksonville som verkligen inte var något att ha).

• Heroine

Everglades...nån som har koll på hur mkt tid man behöver? Vart ska man åka, det är ju ett stort område? Vad kostar det? Vilken "tour" ska man satsa på och varifrån utgår de?

Svar på tråden Florida-tips