• bubblan73

Utredning e missfall som INTE leder till IVF mm Del 5

Har du fått missfall och inte har någon att tala med? Kom in till oss!

Tidigare trådar:
    www.familjeliv.se/Forum-7-138/m20348731.html
    www.familjeliv.se/Forum-7-138/m17369948.html
    www.familjeliv.se/Forum-7-138/m23204477.html
    www.familjeliv.se/Forum-7-137/m25833976.html

BIM-listan & behandlingslista:
    www.familjeliv.se/Forum-11-261/m25450137.html
    www.familjeliv.se/Forum-7-137/m28634749.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-13 14:12:40:
    BIM_listan fanns redan en nr två, kolla den istället!

www.familjeliv.se/Forum-7-137/m28382945.html

• Svar på tråden Utredning e missfall som INTE leder till IVF mm Del 5
  • HoppetKärleken

Stella tråkigt med mens men som du skriver skönt med en "lugn" semester och slippa oroa sig.
    Jag förökser verkligen hålla mig från FL blir som sagt påmind om hur dåligt det går för en annan i denna "verkstad" samtidigt piggas man upp av solskenshistorier och hoppet kommer tillbaka kanske det blir min tur nån gång...och det finns mycket fakta kring detta på liten yta om du förstår vad jag menar, cyber rymden är så stor att det är ibland svårt att få fram faktan man vill åt.

Kram och ha en underbar resa i thailand!

• fruZ

Trombyl; hämmar ihopkladdningen av blodplättarna, bestående effekt tills det bildas nya (blodplättar lever i cirkulationen i ca 10 dagar)

Fragmin; ett låg-molekylärt heparin (dalteparinnatrium) som bryter in i den del av koagulationen som bygger på koagulationsfaktorer (som man kan ha brist på om man är blödarsjuk), förstärker antitrombins inhibering av faktor Xa och trombin. Påverkar inte trombocyterna särskilt mkt och därmed inte primär hemostas. Vid en skada kladdar först trombocyterna ihop och kärlet dras ihop (primär hemostas), sedan sker koagulationskaskaden (koagulationsfaktorer) som binder ihop koaglet mer permanent och en fibrinplugg bildas. Den funkar sedan som byggnadsställning för fortsatt läkning.
    Halveringstid i blod; några timmar.

Heparin; påverkar antitrombin-III och koagulationskaskaden. Används vad jag vet inte mycket i sjukvården.

Både Fragmin och Innohep är lågmolekylärt heparin och man använder olika på olika kliniker, mest beroende på vad sjuksköterskorna köper in tror jag och de verkar ju användas vid upprepade missfall båda två. På mitt sjukhus använder de Innohep.

Men hur de här medlen påverkar missfall kan jag inte beskriva mekanismen för. Min läkare tror ju att låg-molekylärt heparin även påverkar immunsystemet och inte bara koagulationen, men det är inget man vet säkert (eller på vilket sätt).

Nu måste jag springa iväg ner på stan!
    Kram på er!

• Finessan

HK, det var ett högt värde. Vad sa Dr B om det och behandling? Det finns ju andra hämmare än Enbrel som kanske skulle fungera bättre? Sen finns det även kortisonpreparat och då självklart blodförtunnande som tar hand om symptomet. Tappa inte hoppet, gumman, även om det suger rejält ibland. *kram*

Secrets, fy så jobbigt du verkar ha det. Kanske inte vore så dumt med några dagar på sjukhus...

a80 och Hella, vad bra att ni får hjälp med "resterna". Det är jobbigt även med den fysiska biten efter ma/mf och jag kände att jag inte alls kunde gå vidare innan allt var läkt.

Stella, tråkigt... Ledsen Thailand låter dock underbart och jag hoppas verkligen att du får en fantastisk resa!

FL var inte bra för mig i alla lägen. Däremot så har jag alltid tyckt om att hänga i den här tråden, just för den förståelse som finns. Det känns i hjärtat när folk plussar till höger och vänster och man själv bara får missfall, men de plus som har dykt upp här i tråden har jag kunna glädjas med på ett helt annat sätt.

Jag har lite om Heparin (Fragmin/Innohep) och Trombyl. Dessa verkar på olika sätt och därför kan en mix vara gynnsam även om de båda är blodförtunnande. Ska leta reda på infon.

Än har den feta damen inte sjungit
  • HoppetKärleken

lillaD: Tror inte dem andra haft så högt TNF alfa värde...men jag hoppas så att Dr B kan hjälpa mig.

a80: tack för din förklaring om de olika medicinerna.

Finesssan: Du får gärna också leta fram den info du har om de olika preparaten.

Gissa vad? Dr B ringde idag på en lördag hem och det känns lite bättre nu. glömde fråga endel igår för jag blev så chockad över det höga värdet. jag frågade om det fanns någon chans för oss och han sa bara vi får ner värde så tror jag absolut det. Känns lite bättre nu i alla fall!

Kram på er alla goa tjejjer och ha en skön lördag kväll!

P.s Cia hur står det till med dig och illamåendet idag D.s

• hella73

Har klarat att jobba från 7.30 - 17.00 idag trots Methergintabl. som har framkallat smärtor o ännu kraftigare blödningar. Känns faktiskt bättre när jag rör på mig än sitter still.

Är jäkligt jobbigt för psyket dock. Varje toalettbesök har framkallat hemska minnen från mf och ma. Har iofs inte kommit över det senaste, gråter varje dag men det går allt längre mellan tillfällena.

Nu vill jag bara att resterna ska komma ut, annars blir det ev. ännu en skrapning, vet inte om jag orkar mer.

a80, en lite dum fråga kanske; det står ju att m-tabl. är starkt sammandragande och minskar blodförlusten. Kan man då vara säker på att det som är kvar verkligen kommer ut?

• S80

är det nån här som vet om trombyl kan påverka äl negativt?

• jazzy
    S80 skrev 2008-01-12 18:58:56 följande:
    är det nån här som vet om trombyl kan påverka äl negativt?
     min läkare sa, att jag INTE skulle börja innan jag blev gravid,för då skulle ägget ha svårt att fästa. Men vet att dom som gör Ivf börjar runt ÄL...  Men det påverkar inte själva ÄL
    Nu är Måns här!!!!
  • S80

ok.. hoppas att det inte påverkar äl för dr b räknade ut att jag skulle ha äl i dag men jag har inte fått stegring på testerna jag gjort sen i torsdags.

• Finessan

HK, vad bra att det känns bättre. Dr B är mångas hjälte. Jag hoppas att han blir din också.

Hella, usch vad jobbigt det låter. Hoppas allt kommer ut nu.

Ang. T och ÄL så vet jag att det finns en del som säger att det inte är bra. Jag har dock svårt att tro att en så pass duktig läkare som Dr B skulle ordinera T om det inte skulle vara bra. Vi som har tagit T i tråden har alla fått ÄL (tror jag iaf?). I Falun ger de alla IVF:are T så att ägget ska fästa bättre. Det är en välkänd klinik och jag har svårt att förstå varför om det skulle vara negativt. Det sägs öka blodcirkulationen och därmed underlätta infästning. Men som alltid så säger läkare olika. Det är inte ovanligt i den här världen. Man får bestämma sig själv för vad eller vem man ska tro på.

Jag har för mig att jag har läst om de som haft ÄL men där det inte har visat sig på stickor - kan det vara så kankse? Tråkigt ändå att det dröjer. Han brukar vara ganska så exakt vid sina bedömningar.

Sambon gjorde en liten hemsida idag där vi la ut ul-bilderna på skatten och även hjärtslagen som vi spelade in idag. Kika in om ni vill lyssna:

http://hem.bredband.net/b145943/lillfin/

Än har den feta damen inte sjungit
  • jazzy
    S80 skrev 2008-01-12 19:08:15 följande:
    ok.. hoppas att det inte påverkar äl för dr b räknade ut att jag skulle ha äl i dag men jag har inte fått stegring på testerna jag gjort sen i torsdags.
    oroa dig inte..Glad
    Din ÄL kommer... Min ÄL kom alltid samma datum varje månad,typ 9/12, 8/1, 8/2..
    Nu är Måns här!!!!
Svar på tråden Utredning e missfall som INTE leder till IVF mm Del 5