Rosacea
Efter att igår fått diagnosen på Rosacea så har jag nu hundra frågor o undrar om det är fler än jag här som bär på det... Rader inte frågorna förrän jag sett om jag får nån respons.
Jag skulle bla. vilja ha tips på hudvårdsprodukter...
Efter att igår fått diagnosen på Rosacea så har jag nu hundra frågor o undrar om det är fler än jag här som bär på det... Rader inte frågorna förrän jag sett om jag får nån respons.
Jag skulle bla. vilja ha tips på hudvårdsprodukter...
Jag har rosacea..
Jag har i många år haft rosacea (aggressiv rosacea) .
Det startade under min första graviditet då var jag 25 år och nu är jag dryga 40 år. Det sägs att det går i skov dvs bättre och sämre perioder, så har inte fallet varit för mig jag har varit konstant dålig. Har testat det mesta på marknaden (det lilla som finns) och för mig har det bara varit en sak som gällt Tetracykliner Tetralysal fom aug till slutet av april. På sommaren har jag varit bättre (det är individuellt). Det finns 2 saker som jag vet fungerat på mig.
1. Använd ALDRIG krämer som innehåller någon olja (läkarna rekomenderar ofta feta krämer i kombination med annat pga att man ofta är torr och det är helt förödande)
2. Omega 3 Forte kapslar köpt på apoteket (kunde inte tro att det var sant men jag började ta dessa kapslar i höstas mot min trötthet och märkte att min rosacea aldrig kom i gång ordentligt efter min bättre sommarperiod. Jag har för första gången på många år ej behövt ta Tetralysal och detta kan jag endast förklara med Omega 3)
Tvätta inte ansiktet med tvål. Jag använder mig av Niveas gentle face scrub (inte varje dag) sedan så har jag på recept fått Finacea 15% gel som jag använder varje dag.
På bla Kicks så har dom i denna månad fått en ny serie framtagen för bla Rosacea (har ej hunnit testa den men vet att den är oilfree)
Detta är mina tips och ideer om vad som varit bäst för mig.
Har du något du undrar över så fråga gärna.
Rosen - Jag har ätit tetralysal i ca 1 månad, tror du jag kan äta omega 3 kapslarna samtidigt? Har inte hunnit se nån förbättring än av tetralysalen, men ska ju äta ett tag till..
Jag har perioral dermatit, det är tydligen väldigt nära besläktat med rosacea. Har fått någon typ av antibiotika att smörja på i 3 månader. Umm, kan man använda miniderm tror ni eller är den för fet?
Det som hjälper bäst och helt tar bort det röda, är IPL, en slags laser. Dyr som fan, men värt vartenda öre.
jag har gjort det och fortsätter någon gång om året och det finns ingen som kan se att jag haft roseacea.
jag använder krämen Finecea mot ev. finnliknande utslag och den funkar super.
I början testade jag svavelkräm, men det var förödande, fick bongo stora finnar. Åt tetralyslal länge med so so resultat. Pluss att det är ju starka antibiotikum och kan ju aldrig vara bra för systemet faktiskt.
Nä, beg, borrow and steal för att få ihop pengar till IPL och ni är botade.
Clinique,har kommit med en ny serie för rosaceahud. Redness solution heter den. Har inte prövat den själv.
Jag har rosacea, har fått Tetralysal utskrivet men inte kunnat äta den än. Fick den utskriven sommaren -06 och skulle börja äta i sept men då var jag gravid och nu ammar jag. Så snart jag slutat amma ska jag börja äta medicinen, hoppas verkligen att jag märker någon skillnad då! Hittills har jag inte hittat någon hudvårdsprodukt som funkar, har hört att ROC ska ha någon serie som passar när man har rosacea, har även läst att Dermanord kan funka.
laser har jag oxå funderat på.. smörjde först med rosex i 3 månader men blev inte bra, äter nu tetralysal.. funkar inte det så pratade läkaren om laserbehandlingar... hur mycket kostade det för dej?
Jag är inte så övertygad om att Cliniques Redness solution är särskilt bra. Den verksamma ingrediensen är sheasmör som visserligen ska lugna, men som kan täppa till porerna. Den är oljefri, men fet! En av krämerna (urgent relief) innehåller dessutom hydrokortison som definitivt inte är lämpligt för rosaceahud! Det känns som om den serien är mer lämplig för reaktiv hud och inte rosacea.
Ja det tror jag att du kan göra men kolla bipacksedeln på tetralysalen för säkerhets skull det står om man ej ska äta omega3 där isf. Synd att tabletterna inte hjälper dig. Om jag inte hade märkt något efter en månads anv så tror jag att jag skulle strunta i tabletterna för man ska komma ihåg att det är antibiotika man stoppar i sig och så skulle jag testa omega 3 istället i en månad bara för att kolla om det är någon skillnad. Om du nu samtidigt använder omega3 så vet du ju inte av vad du blir bättre. Detta är bara vad jag skulle gjort .
Det finns så många olika märken av omega3 vet ej om jag skrev vilka jag använder mig av men det är iaf Pharbio (tillverkaren) Omega-3 Forte 1000mg 70% omega 3 köpt på apoteket.
Berätta gärna hur det går för dig.
Lycka till