• Heavenlyfaith

Rosacea

Efter att igår fått diagnosen på Rosacea så har jag nu hundra frågor o undrar om det är fler än jag här som bär på det... Rader inte frågorna förrän jag sett om jag får nån respons.
    Jag skulle bla. vilja ha tips på hudvårdsprodukter...

• Svar på tråden Rosacea
  • Anonym (Rosen)

Nu känner jag ej till din diagnos men om du är röd och har inflammationer i ansiktet så skulle jag råda även dig att vara extra noga med att undvika olja alltså (oifree hela vägen)

Neko skrev 2008-02-24 17:14:00 följande:
    Jag har perioral dermatit, det är tydligen väldigt nära besläktat med rosacea. Har fått någon typ av antibiotika att smörja på i 3 månader. Umm, kan man använda miniderm tror ni eller är den för fet?
  • Anonym (Rosen)

Har nu testat Cliniques Redness solution ett par gånger men har av alla års erfarenhet av 100389227 olika krämer lärt mig att känna om produkten är för fet bara genom att ta den på fingertoppen och TYVÄRR så fick jag genast den känslan när jag när jag bad på affären att få ett prov. Nåja fick med mig en liten provburk hem och testade och nej den passar inte i mitt ansikte, den är för fet. Jag blev genast röd fet och irriterad av den. Finns det någon här som testat med ett bra resultat?
    Ang laser. För några år sedan så fick jag en remiss till en hud spec för att kolla om det ev skulle fungera med laser. Tyvärr så gick inte det eftersom jag har en sk aggressiv form och den är väldigt utbredd tom när det är som värst så går den ner på halsen.Hon sa att hon aldrig gjort en så omfattande laser på någon och att hon ej rekomederade mig att göra det. IPL har jag läst om och vet att en läkare som kallas/heter Pyra (tror jag)jobbar mycket med det, hon är visst jätte duktig.
    Är det någon här som fått besvär med ögonen?

• Neko

Anonym (Rosen) skrev 2008-02-25 14:33:34 följande:

Nu känner jag ej till din diagnos men om du är röd och har inflammationer i ansiktet så skulle jag råda även dig att vara extra noga med att undvika olja alltså (oifree hela vägen)
    Det är tydligen en sjukdom som är besläktad med rosacea fast man får den oftast under munnen istället.

dermis.multimedica.de/bilder/CD071/100px/img0054.jpg

Vad kan man smörja med som inte innehåller olja? Jag blir jättetorr och flagnande av medicinen :/
  • disel
    Rosen - ok, då kanske man ska lägga ner tetralysalen..*hmm* fast jag har nog blivit lite bättre, det är lixom inte "finnigt" utan ser mest ut som ärr.. svårt att förklara.. Jag väntar ff på remiss till en hudläkare, har hittills bara varit till en "vanlig" läkare.

Jag har nog nån slags mellanrosacea, bara på ena kinden, men det är rätt mycket tycker jag. det täcker nästan hela den kinden.. Provar just nu md:s grejer som ska vara bra mot rosacea, men har väl inte märkt nån superförbättring än  

Vet inte om det beror på rosacean, men jag är jämt lite småröd och irriterad i ögonen. Det svider och sent på kvällen ser jag ut som jag partat i flera dagar = knallröd!
    om jag någon gång ser en leende joggare ska jag överväga saken
  • nelina

disel: Jag har också börjat bli irriterad i ögonen, speciellt på kvällarna. Precis som du blir jag röd och det svider. För mig började rosacean längst upp på ena kinden, det kom i samband med att jag var stressad inför en tenta tror jag. Nu har jag rosacea på båda kinderna, rätt så mycket

• disel
    nelina - samma här, började som envisa finnar uppe vid ögonvrån, för att sen lixom vandra neråt. Nu är det mer koncentrerat till kinden och lite ner mot hakan. Men jag har inte alls varit stressad eller nått, är inte blond/ljushyad, bränner mej aldrig i solen, stressar sällan upp mej, rodnar inte lätt osv. Allt som man kan läsa om att man kan vara för att få rosacea.. För mej är det ett stort frågetecken hur jag kunnat få detta :-/
    om jag någon gång ser en leende joggare ska jag överväga saken
  • Anonym (Rosen)

Loreal har haft en super bra lätt kräm som jag och min dotter (även hon har fått Rosacea det är ärftligt) använt båda 2 i många år, men tyvärr så finns den inte mer. Har frågat runt på ställen som säljer Loreal varför den inte finns mer men tydligen så tillverkas den ej längre Kollade runt på övrigt i deras sortiment och fann en gel kräm Hydrafresh som även den är "lätt" så den använder jag nu med rätt bra resultat. På apoteken säljs ett märke som heter Vichy i den serien finns Aqualia Thermal Light som jag testat 2 ggr själv och den verkar ok denna finns att få i liten prov tub.
    Fråga alltid efter prov på alla olika krämer ni vill testa, oftast så känner man genast om den passar.

Neko skrev 2008-02-25 18:29:37 följande:
    Det är tydligen en sjukdom som är besläktad med rosacea fast man får den oftast under munnen istället.dermis.multimedica.de/bilder/CD071/100px/img0...Vad kan man smörja med som inte innehåller olja? Jag blir jättetorr och flagnande av medicinen :/
  • Anonym (Rosen)

Loreal har haft en super bra lätt kräm som jag och min dotter (även hon har fått Rosacea det är ärftligt) använt båda 2 i många år, men tyvärr så finns den inte mer. Har frågat runt på ställen som säljer Loreal varför den inte finns mer men tydligen så tillverkas den ej längre Kollade runt på övrigt i deras sortiment och fann en gel kräm Hydrafresh som även den är "lätt" så den använder jag nu med rätt bra resultat. På apoteken säljs ett märke som heter Vichy i den serien finns Aqualia Thermal Light som jag testat 2 ggr själv och den verkar ok denna finns att få i liten prov tub.
    Fråga alltid efter prov på alla olika krämer ni vill testa, oftast så känner man genast om den passar.

Det är tydligen en sjukdom som är besläktad med rosacea fast man får den oftast under munnen istället.dermis.multimedica.de/bilder/CD071/100px/img0...Vad kan man smörja med som inte innehåller olja? Jag blir jättetorr och flagnande av medicinen :/
  • Anonym (Rosen)

• Anonym (Rosen)
Svar på tråden Rosacea