Rosacea
Efter att igår fått diagnosen på Rosacea så har jag nu hundra frågor o undrar om det är fler än jag här som bär på det... Rader inte frågorna förrän jag sett om jag får nån respons.
Jag skulle bla. vilja ha tips på hudvårdsprodukter...
Efter att igår fått diagnosen på Rosacea så har jag nu hundra frågor o undrar om det är fler än jag här som bär på det... Rader inte frågorna förrän jag sett om jag får nån respons.
Jag skulle bla. vilja ha tips på hudvårdsprodukter...
Jag gillar INTE upprepningar fattar ej vad som händer. Upplever att det ofta är så segt här på familjeliv framförallt på kvällarna?! vad kan det bero på?
Röda ögon, inflammationer i ögonen mm tillhör Rosacean. Såhär har jag fått förklarat för mig. Infammationen som man har i ansiktet vid Rosacea sprider sig till ögonen och man får en inflammation även där, trist som sjutton, och berätta för er hudläkare att ni har besvär i ögonen och fråga vad ni ska göra åt det, för när jag första ggr fick besvär så fick jag själv söka till ögonkliniken och den läkaren blev inte glad för att ej remiss genast gått från hudläkaren till ögon kliniken,jag fick antibiotika i salva.Jag fick för mig att det ej var så bra när det slog sig på ögonen. När man äter Tetracykliner så är ögonen bra en fördel iaf
Sedan så har vi det här med ögonbryn och håret. Är det någon här som har problem med hårbotten och ev ögonbryn? klåda och typ mjäll? har pratat med flera som liksom jag har problem med det och har många ggr undrat om det kan ha ett samband?
Det är en ärftlig sjukdom. Jag har det nog från både mammas och pappas sida, dom var båda väldigt torr och fjälliga men långt ifrån lika dålig i ansiktet som jag är.
Fick diagnosen i förra veckan av en läkare på mödravården. Har varit hos vårdcentralen och allergiläkare innan som sagt samma sak, men inte varit säkra. Detta bröt ut i somras när jag blev gravid, men samtidigt känns det lite svårt att tro att det stämmer för jag verkar inte vara så drabbad som många andra. Jag har mycket torr hud på vintern och när den är torr så blir jag lätt lite röd, men det har jag varit sedan barnsben pga en solskada i ansiktet (bodde utomlands i soligt land) så det talar väl för rosacea, men samtidigt så ser man ju alla "skräckbilder" på nätet för rosacea och så ser inte jag ut. Jag har små "kvisslor" i pannan (främst mellan ögonbrynen) och på näsan samt att ögonen svider så det kanske stämmer.
Är dock tokorolig för att jag ska ha så här jämt. En del säger att det aldrig riktigt går över och andra att det går i vågor. Jag saknar mitt ansikte! Har aldrig i mitt liv haft en finne och helt plötsligt får jag små kvisslor på näsan som blöder och blir till sår. Är det verkligen rosacea? Ingen verkar vilja remittera mig till hudläkare så länge jag är gravid eller ammar. Har får Rosex utskrivet och tycker det blivit något bättre även om huden är mycket torrare. Har dock en kräm som jag tycker lindrar och det är Oil of Olay Sensitive. Det är typ som en "mjölk" som snabbt går in i huden. Billig och svalkar.
Någon annan som har erfarenhet av att smörja med Rosex under graviditet? Är lite orolig för bebis som dock kommer om ca 2,5 veckor.
Rosacean har så många "ansikten" allt från liten fläck till ett ansikte fullt av inflamationer och ständigt knall röd som jag brukar se ut. Jag fick min diagnos av hudläkare när jag väntade mitt första barn. För mig har Rosacean förvärrats under graviditet. Dom har sagt till mig att sjukdomen går i "skov" alltså att man kan ha bättre och sämre perioder och ev vara helt besvärsfri i perioder. Jag har varit bättre på sommaren men jag har aldrig varit bra sedan jag för 20 år sedan fick Rosacea..tyvärr.
Anonym (Anna) skrev 2008-02-25 22:26:48 följande:
Jag har heller aldrig varit riktigt bra, forutom under min forsta graviditet. Nu ar jag gravid igen, och denna gangen har Rosacean varit varre an angonsin. Jag fick Finacea kram av hudlakare, och den hjalpte otroligt bra (och snabbt). Tidigare har jag atit antibiotika och aven haft antibiotikakram, men det har inte hjalpt namnvart. Jag fick det nar jag var 25 och har arvt det av min mamma. For mig har det ocksa gatt upp och ned, men rodheten blir jag inte av med. Har haft lite funderingar pa laserbehandling, men jag vet inte om det ar vart det, eftersom resultatet inte ar permanent...
Det ska inte vara någon större fara att behandla med Rozex om läkare bedömer det som nödvändigt. Fast jag förstår inte varför du inte har fått finacea mot dina pustler och kvisslor (som dessutom går bra att använda vid graviditet)?
Jag har själv ingen aning om jag har rosacea. Jag har rödhet i ansiktet och kärlbenägen hud som troligen beror på hudförtunning, som i sin tur beror på att jag har behandlats mycket med kortisonpreparat (ej kutana). Jag försöker dock att behandla min hud som om jag hade det.
Ingen aning. Läkaren var bergsäker på att det var Rosacea, men visste inte alls hur han skulle behandla det och vi satt och slog i FASS båda två. Jag hade läst på en del innan och ställde frågor om olika behandlingar etc, men Finacea har jag aldrig hört talas om.
Rosen: Vore skönt om det är som du säger att det kan gå i skov i perioder. Jag verkar ju vara lindrigt drabbad jämfört med många andra, eller är det så att det börjar lindrigt och blir värre och värre? Själv är jag astmatiker och har det senaste året (främst innan jag blev gravid) ätit STORA mängder kortison. Vet inte om det kan ha med saken att göra, men huden blev torrare och fnasigare av detta.
Har läst en del om att man ska undvika kryddstark mat och alkohol? Hur väl stämmer detta och vad innebär det? Blir man tokröd och får massor med kvisslor om man tar ett glas vin eller är det större mängder som kan leda till försämrad Rosacea?
Finacea är azelainsyra och normalt ett läkemedel mot akne som också fungerar mot rosacea, i synnerhet där man har papler och pustler.
Vad alkohol och kryddstark mat anbelangar så vidgar det blodkärlen vilket kan leda till en försämring. Bastubad kan orsaka brustna kapillärer.
Hej..
Här har ni en hudterapeut. Jag kan inte råda er till några produkter, men ni ska få en super länk av mig. =) Det är en fd. klasskompis som skrivit detta examensarbete. Läs det! Jag hoppas ni kan få lite hjälp där.
www.techfuturum.se/Studerandesidor/studerande_hudvard.htm
Gå sen ner och kolla på hud-05 arbete. Så hittar ni det! Lycka till.. =)
Oj, känns som en hel vetenskap det här! Ja, får väl hålla tummarna för att det blir bättre helt enkelt. Låter kanske hemskt men har sedan jag blivit gravid haft en sådan SJUKT stor längtan efter ett kallt glas vitt vin, jag som inte ens gillar att dricka vin (hormoner???) så det kanske går att lösa iallafall utan att hela ansiktet svullnar upp, den dagen det funkar med tanke på graviditet etc.
Tack! Ska kolla imorgon. Nu är det dags att sova.
Tack snälla ni andra! Känns som en jättebra tråd att läsa för oss "nybörjare".
Anna jag kan bara svara för mig själv på din fråga ang kryddstark mat, alkohol mm jag har aldrig upplevt att jag blivit sämre av något av dessa olika saker som man sa till mig att jag skulle undvika vid Rosacea. Däremot vid mens har det varit allra värst. Bastubad samt blåst och kyla förvärrar också.
Olika saker triggar rosacea for olika manniskor, sa det ar bara att prova sig fram. For mig ar det rott vin (inte vitt), en varm dusch, kall vind, stress och motion. Av allt det blir jag valdigt rod i ansiktet, vilket i sin tur leder till "utbrott" av rosacean. Min hudlakare forklarade att rodhet i huden bade ar en anledning till att rosacean bryter ut, och ett symptom. Manniskor som har latt for att rodna loper storre risk for rosacea, och nar man val har det gar rodheten inte bort. Forskarna tror att det ar ett fel i karlen som gor att blodet inte transporteras bort fran de ytliga karlen sa snabbt som det borde, och att det i sin tur leder till kronisk inflammation i hudlagren, men riktigt sakra verkar de inte vara.