saras måbra-tråd keeps going stronger
SE: MVG... ha ha
MÅSTE du påminna mig om hur GAMMAL jag är hela tiden???
(femma i betyg i både svenska å engelska här... men det var ju LÄNGE sen )
K
SE: MVG... ha ha
MÅSTE du påminna mig om hur GAMMAL jag är hela tiden???
(femma i betyg i både svenska å engelska här... men det var ju LÄNGE sen )
K
GOD MORGON!!!
Med BETONING på GOOOOD!!!!
Åh jag är äntligen tillbaka från dödsriket! *salig*
Efter TVÅ nätter med det ABSOLUT värsta magont/diarré jag haft i mitt liv, och två dagar när jag har känt mig som en vandrande zombie (detta jobbiga kom alltså EFTER själva "magsjukan" som jag hade i onsdags/torsdags), har jag sovit så GOTT inatt, HELA natten utan toabesök eller smärta, och det verkar som att min mage äntligen börjat återfå förmågan att ta hand om maten som jag äter! Dvs inget magknip, inget spring på toa, inga jobbiga gaser...
TACK OCH LOV att detta hemska hade ett slut! Jag började tro att jag aldrig skulle bli bra. Så DRYGT att börja inbilla sig på dagen att man är på bättringsvägen och sen behöva tillbringa hela natten på toa med SUPERONT i alla fall...
USCH.
Nu ser jag verkligen ut som ett vrak, helt blek och svag och trist, om jag hade nån muskel i kroppen innan så har jag väl spolat ner den i toan nu... och jag har inte direkt nåt "spring i benen" heller! Men men, kroppen har börjat tillgodogöra sig maten i alla fall och det är ju första steget på vägen tillbaka till ork och energi, så jag är optimistisk! Ska väl börja med promenader och cykling, dvs vanlig lugn vardagsmotion nu i början av veckan. Ett realistiskt mål för träningen denna vecka kanske är att orka köra den lugna poweryogan på torsdag kväll. Tills dess - LADDA BATTERIERNA!
Maten just nu är typisk efter-magsjukan-mat... Fixade kokt vit fisk med kokt vitt ris och kokta morötter till middag igår kväll, till exempel. Sen dricker jag MÄNGDER av Dofilus och ProViva för att återställa balansen i magen. Tar även probiotika i kapslar. Äter en massa sånt jag inte brukar just nu, dvs vitt bröd, bananer, riskakor, glass... Sånt som lugnar magen därför att det är LÄTTSMÄLT - och lättsmält är alltså samma sak som HÖGT GI... Det sambandet inser man verkligen nu, när min mage klart och tydligt vägrar acceptera min vanliga lågglykemiska, fiberrika, NYTTIGA kost!
"Hemligheten" med GI är alltså att man tillför kroppen sånt som är svårt att smälta och tillgodogöra sig... Det tänker man inte alltid på.
Nu ska jag söka jobb. Det är ganska deprimerande, men jag är så glad att ha fått min matsmältning tillbaka så jag jublar ändå!
K
Nilla: NEEEEEJ det är INTE roligt att söka jobb! Inte nu längre i alla fall! Efter mammaledigheten har jag ju varit arbetssökande så LÄNGE (sen augusti -07), sökt så MÅNGA jobb (är uppe i 100-150 st nånting), och fortfarande bara fått komma på EN intervju och göra ETT översättarprov (inget av dem ledde till erbjudande om arbete)!!!
Jag skulle helst vilja jobba på ett förlag, eller en textbyrå, som skribent eller översättare, redaktör eller lektör... nånting med språk för att få dra nytta av min LÅNGA utbildning! Men jag hoppas även på ett jobb jag har sökt nu på ett museum, ett annat jobb som teamledare på ett stort företag, osv, och är inte det MINSTA kräsen utan skulle bli glad bara jag FICK ett jobb.
SUCK
Åter till Platsbanken...
K
Nilla, min situation är lite mer invecklad än så tyvärr... Under min föräldraledighet flyttade vi 80 mil söderut - jag är alltså arbetssökande i en ny stad utan kontakter och utan tidigare arbetsplatser!
Förresten jobbade jag på distans från Umeå, åt Karlstads Universitet, så det kvittar ju...
... men det känns ändå att man ska börja på ny kula, på ett nytt ställe, helt från NOLL! Har liksom inget att ta tag i, måste bara söka en massa jobb på samma villkor som alla andra TUSENTALS människor i Norrköping som verkar vara ute efter nytt jobb just nu.
SVÅRT!
men jag är envis så det ska nog lösa sig snart...
K
Nilla: ofta verkar det vara just utbildningen som ligger i vägen, jag är verkligen inte kräsen utan söker ALLT men ofta får man känslan att arbetsgivare tycker att man är "överkvalificerad" - vilket skitsnack egentligen, om man inte ville ha jobbet skulle man väl inte söka det?! Sen är det ju automatiskt så att en LÅNG utbildning betyder LITEN arbetslivserfarenhet och det är kanske snarare där skon klämmer. Jag har liksom nästan BARA akademiska meriter på min CV... Och de flesta arbetsgivare verkar strunta i hur BRA jag lyckades inom universitetsvärlden - arbetsmarknaden är en helt annan planet!
K
TACK TACK TACK SE för dina värmande ord angående mitt arbetssökande, tack alla andra, Nilla, Jessi m fl också som uppmuntrar, ofta känner man sig så VÄRDELÖS för att man inte FÅR jobb, då är det otroligt skönt att få höra ibland (från nån annan än mannen ) att man i alla fall är duktig som FÖRSÖKER och inte ger upp! Jag uppskattar det supermycket! TACK TACK
Igår kväll kom jag inte in här, alla mina "favoriter" var borta och allt såg konstigt ut... hmmm.... Tur att FL funkar idag, då är allt som det ska!
Och jag är så GLAD GLAD GLAD!!! Jag är FRISK, någorlunda utvilad (somnade med sonen igår som vanligt på måndagar), har rätt till en ny period med a-kassa (puh, var lite nervös, men det blir ju ändå tungt, 5 karensdagar först och sen sänkt ersättning ), temperaturen ligger på RÄTT sida nollan för en gångs skull och det SNÖAR i Norrköping!!! Jublade hela vägen till och från dagis trots snö i ögonen och så halkigt så man knappt vågade cykla (med en unge bakpå och ingen hjälm, hmm, jag måste nog leta reda på min gamla hjälm).
Jag äter fortfarande snäll-mot-magen-mat men ska väl sakta växla över till min vanliga kost med lägre GI och mer fibrer från och med idag. Sen är jag nog redo att börja motionera så smått, idag blir det mina vanliga tre cykelturer plus nån promenad kanske. I vanliga fall går jag och dansar funk på tisdagar, och det skulle jag väl egentligen orka idag också, men så ska min man spela match ikväll så jag gör som jag har tänkt och kör "vardagsmotion" bara tills torsdagkvällens yoga.
Magda, förresten, jag gör som du. Äter kvällsfika fast man inte "ska"... jag tror att om man lever sunt och motionerar och äter hälsosamt I ALLMÄNHET så kan man unna sig att bryta mot en eller ett par av de där "reglerna" om man tycker att det ger livskvalitet! Om bara 9/10 av livsstilen är sund så kan nog var och en välja en favorit bland alla "synder" att fortsätta ägna sig åt men ändå leva ett i stort sett hälsosamt liv.
Och den som AMMAR, som du, SKA väl förresten äta typ varannan timme dygnet runt för att inte tyna bort?!
K
Hallå hallå
Oj vad jag är MÄTT och NÖJD! Håller verkligen på och "tar igen" allt jag har "missat" när jag har varit sjuk...
har ju haft lite "undantagstillstånd" och unnat mig sånt som jag inte brukar äta, fram till och med idag tänkte jag, nu funkar ju magen igen så från och med imorgon är det tillbaka till DET VANLIGA!
Men idag... oj...
Frukost var ProViva blåbärsdryck (en av de varianter som INTE är lättsockrade... =supergod! ) och Dofilus naturell ihopskakat till en shake, två stora glas... plus några små bitar av en jättegod lite halvnyttig banankaka som jag hittade recept till på nlife (innehåller inget vitt socker eller mjöl eller smör utan bara mörk sirap, fullkornsdinkel, rapsolja, i övrigt även bananer - förstås! - färsk riven ingefära och valnötter *MMMM*). Smakar lite som mellanting mellan bröd och kaka. GOTT! Thé och sojamjölk förstås.
Lunchen soppa från igår, mixad sötpotatissoppa (sötpotatis, blomkål, gul paprika, lök, dragon, buljong, olivolja, grekisk yoghurt), och TVÅ vita tunnbröd med rökt skinka och 17% ost + rucola...
Mellis örtthé + sojamjölk och resten av banankakan... *oj då*
Middag nyss var min mans favoriträtt som han hade önskat sig - stekt strömming (panerad i ströbröd/idealmjöl och stekt i LITE smör i teflonpanna) med mos (gjort på Mellanmjölk + lite olivolja), ärtor, pizzasallad, kall sås gjord på A-fil + grekisk yoghurt + fransk senap + inlagd gurka. Hur gott som helst! Jag åt MASSOR! (Och resten av familjen också...)
Och efter sån där husmanskost är det ju så löjligt GOTT med efterrätt så det fick bli lightglass med lite chokladsås av vatten, kakao, lite vaniljsocker, lite mörk sirap, och lite smör... *slurp*
Jisses - så himla gott - men nu får det vara nog för idag! Kanske en kopp thé senare... Och imorgon är det som sagt TILLBAKA TILL DET VANLIGA! Det är helt OK om jag har tagit igen det jag förlorade på magsjukan (viktmässigt), men det har jag nog gjort redan, så nu är det bara att återgå till en sund balans mellan hälsosam kost och träning *peppar mig själv*
Jag promenerade LÅNGT idag, och cyklade en hel del, och kände med stor glädje hur kraften är tillbaka i benen, så jag funderar på att kanske gå och träna imorgon ändå, och inte vänta tills torsdagens yoga. Jag får se hur jag gör. Beror lite på vädret. Om det är som idag - sol och VACKERT - går jag nog inte in på gymmet. Och springer inte heller pga halkrisken. Då blir det promenad igen i så fall.
K
Nilla
CT är ju väldigt skonsamt på alla vis så det ska nog egentligen inte vara någon fara men den generella regeln som jag har hört är i alla fall att inte börja med något NYTT i slutet av en graviditet, utan bara göra sånt som har funkat tidigare, vara snäll mot kroppen och vänta med utmaningarna tills efter graviditeten och en periods återhämtning! Du har ju tid på dig! Och du är dessutom jätteduktig att promenera!
Oj nu behöver jag pepp. Idag är ju dagen då jag ska återgå till mitt VANLIGA liv, nu har jag ingen ursäkt längre för nu funkar magen helt OK! Men redan på frukosten "fuskade" jag lite, vaknade jättehungrig och istället för mina vanliga TVÅ tunna skivor hembakat bröd med skinka, lättost och tomat så slank det ner den där TREDJE skivan också (som jag brukar unna mig på helgerna), med Bregott Mellan och marmelad (sån där med 100% frukt).... Hmmmmmmmmm.... Jag märker på mig själv hur "bortskämd" jag har blivit, först under juluppehållet och sedan nu efter att jag var sjuk, att liksom fortsätta äta efter att man redan har ätit det man hade planerat!!! *aja baja*
Nåväl. Jag riktar blicken framåt och tar för givet att jag så sakteliga ska falla tillbaka i gamla goda vanor.
Idag har jag MASSOR att göra hemma, städning m.m. Om det finns ork kvar ikväll kanske jag går till gymmet fast jag aldrig brukar det på onsdagkvällar - det var ju en hel vecka sen idag som jag tränade på riktigt och jag börjar bli otålig! Om jag går dit så blir det 30 min löpband + 60 min combat.
Nu ska jag gå ut i köket och marinera kycklingen som vi ska äta ikväll! Jag ska klippa den i strimlor och marinera med färsk chili, citronskal, citronsaft, olivolja m.m. Vi ska ha fetaost, tzatziki, babaganouge och bulgur eller couscous till... sonens favorit! *mmm*
K
6628
den övningen som du beskriver för ryggen är helt suverän. Växla mellan att lyfta bara armar, bara ben, ben+arm diagonalt, och både armar och ben samtidigt! Kom ihåg att blicken ska vara ner i golvet.
Benträning hemma är TVÅ självklara övningar för mig!
KNÄBÖJ. Stå med benen ganska brett isär, tår och knän pekar åt samma håll, gå ner till 90 grader om du orkar! Upprepa. kan även göras statiskt, dvs stå i "störtloppsställning" tills det börjar bränna (och sen lite till ).
UTFALL. Benen höftbrett isär (alltså inte "gå på lina"), tår och knän pekar åt samma håll, ett stort kliv framåt, ner till 90 grader ("åk ner med hissen"). Byt och upprepa. Stå på stället eller kliv framåt för varje upprepning (runt vardagsrummet typ!).
Oj vad jag blev träningssugen nu... Men jag är bara halvvägs genom städningen, om ens det, och snart ska lillan hämtas... skynda skynda!
K
Jag tror inte jag pallar se det där programmet om fetma... råkade se ett sånt för ett tag sen, bl a om en kvinna som låg på sidan i sin säng med en mage som vägde lika mycket som en hel extra person typ, som låg där bredvid henne och såg helt grotesk ut... *ryser*
Däremot råkade jag se ett program om det motsatta förra veckan tror jag det var, om en programledare som skulle undersöka hysterin kring "size zero" genom att själv banta ner sig till storlek 0, dvs svensk strl 32. Det var också sjukt på sitt vis för hon var ju redan SUPERSMAL när hon började, för TVtittaren såg hon ju ut som en typisk "TV-kändis" eller t o m modell... Och så skulle hon alltså bli ännu smalare. Hmmmm....
Själv har jag (som jag brukar tjata om) slutat väga mig och vara fixerad vid antal kg. Det var en alltför lång tid av mitt liv som det spelade alltför stor roll! Däremot har jag andra, mer svårgripbara mål. Ett mål jag har just nu är att kunna gå i KORTA shorts i sommar utan att störa mig på mina ben, som jag alltid har tyckt varit fläskiga och gropiga och dallriga.
Men det är ju en fråga om självkänsla minst lika mycket som en fråga om vikt och hur vältränad man är!!! En person med bättre självkänsla skulle säkert tycka att mina ben duger bra att visa upp precis som de är, och till och med precis som de var innan jag kom igång med träningen igen!
Andra mål som jag har (förmodligen "bättre" mål att ha) är att kunna springa fortare och lyfta tyngre. Och att utvecklas inom yoga så jag kan utföra även de svåraste övningarna på ett korrekt sätt.
K