• Kaya

saras måbra-tråd keeps going stronger

GODMORGON! Är jag verkligen först ut idag...?!

SE: jag säger det igen. Är så otroligt IMPONERAD av dig som har det jobbet du har och klarar av det så bra. Förutom att du sköter hälsa, kost och motion, är en superengagerad mamma och alltid lika GLAD! Helt fantastiskt. Vilken inspiration för alla oss i tråden också!

Annelie usch vad jobbigt med ryggen. Stressen på jobbet är säkert boven i dramat! Hoppas det blir bättre för dig på jobbet snart och att du får ordning på ryggen så du kan träna som du vill.

6628: himmel vad du är duktig med motionen! Superbra jobbat! Jag håller med dig om att såna saker som skor + kläder spelar jättestor roll när man motionerar. Tar man på sig träningskläder och träningsskor och går en promenad känner man definitivt att man "tränar" mycket mer än om man går SAMMA runda i vanliga kläder och skor!

Jag är så GLAD idag för förkylningen är verkligen på väg bort. Jag är snorig och så men känner mig inte sjuk mer. SKÖNT! Jag tror det blir "riktig" träning ikväll, löpband + combat.

Sen är jag nöjd med gårdagens facit vad det gäller maten. Jag åt lite för stora portioner till frukost + lunch, men sen väldigt lagom till middag och kvällsmat. Bara bra mat också. Helt OK. Idag ska jag se till att det blir 5-6 små måltider, speciellt eftersom jag ska igång och träna igen! Har visserligen redan startat dagen med thé + havremjölk och TVÅ såna små hembakade grova baguetter (med Bregott Mellan, 17% ost, rökt skinka, tomat), fast jag hade tänkt att EN sån skulle räcka per tillfälle... Hmmmmm.... Men det ÄR defintivt mycket mer OK att äta en STOR frukost än att äta för mycket till kvällsfika, så jag är ändå nöjd att jag åt EN sån macka igår kväll och TVÅ nu på morgonen och inte tvärtom!

Har ändå funderat på hur jag ska göra med mjukt bröd, om jag ska köra en period helt utan, eller som Jessi bara på helgerna, eller nåt. Jag märker att just mjuka mackor blir en sån stor grej för mig när jag försöker leva sunt, det är verkligen det enda som jag måste "reglera" för mig själv mot min egen vilja så att säga... Min stora svaghet! Mycket värre än t ex fikabröd, som jag OCKSÅ älskar, för fikabröd är så självklart "gukldkant" så det har jag inga problem att spara till speciella tillfällen. Hmmm... Problemet är att jag inte gillar hårt bröd, så slutar jag med mjukt så slutar jag med alla mackor. Det kanske bara är bra, ha ha, med tanke på min nojjighet över pålägg...

...hörde ni på nyheterna igår? Just när jag hade gått och nojjat över tillsatser och skit i rökt skinka så pratar de om Lönnebergaskinka (just den brukar jag köpa!!!) och att nån tydligen skulle stämma tillverkaren nu för att de påstår att den skinkan är så traditionell fast den egentligen innehåller typ tio konstiga tillsatser!!!

Frågan är bara, för att återgå till min svaghet för mjukt bröd, om det kanske bara blir ännu värre om jag helt slutar äta det. Jag har hittills tänkt som så att jag inte ska FÖRBJUDA mig själv att äta något, utan bara lära mig att äta allting i rimlig mängd, äta varierat, välja sundare alternativ osv. Och det känns fortfarande som den mest hållbara metoden för att skapa en sund livsstil som håller på sikt. Om jag slutar äta mjukt bröd en månad kanske jag är så GALET sugen på mjukt bröd sen så jag "måste" äta en limpa om dagen??

Nu ska jag kolla om det finns några nya jobb att söka. Men jag har nyligen sökt två jobb som jag verkligen vill ha så jag går och hoppas och väntar på att bli kallad till intervju på nån av de arbetsplatserna, svårt att riktigt lägga ner själ och hjärta i att söka nåt annat då... Men jag måste ju ha många krokar ute för att kanske få napp.

K

• Kaya

Tindra: för att svara på sista frågan först: jag brukar alltid bara använda dinkelmjöl. Fullkornsdinkelmjöl istället för grahamsmjöl, och siktat dinkelmjöl istället för vanligt vetemjöl. Ibland använder jag grahamsmjöl eller "vetemjöl med fullkorn" och sånt också. Jag tycker resultatet blir bra vilket som (men dinkel är naturligtvis dyrare)! Frågan är hur "tungt" bröd man kan acceptera. Om man absolut vill ha "luftigt" bröd måste man använda en viss andel vitt/siktat mjöl (dinkel eller vanligt).

Angående mina grova minibaguetter så kom jag på receptet förra veckan och det är min nya favorit. GOD nötig smak på grund av nötter, frön och kakaopulver, och väldigt bra GI-värde skulle jag tro! Tyvärr kan jag inte säga HUR MYCKET det ska vara av allting, utom att det ska vara ett paket jäst och 5 dl vatten. Resten är "på känn"!

Lös upp ett paket (50 g) jäst i 5 dl ljummet vatten.
    Tillsätt några matskedar rapsolja, nån matsked kakaopulver och en tesked salt.
    Mixa valnötter och russin eller strödadlar (mängd efter smak) så det blir finfördelat, blanda ner.
    Tillsätt grovt rågmjöl, solrosfrön och psylliumfrön (mängd efter smak), så det blir en väldigt lös smet.
    Blanda ner lagom mycket mjöl (dinkel eller vete, bara siktat/vitt eller blandat vitt och fullkorn) så det blir en lagom fast deg.
    Jäs ganska länge, gärna 45 min x 2 (rör ihop degen en gång under jäsningen).
    Baka ut till små baguetter (jag tror det blev ca 20 st).
    Jäs på plåten 30 minuter.
    Grädda i 200 grader ca 10-15 minuter.

Brödet blir GOTT, ganska luftigt men ändå grovt, får den där härligt nötiga smaken, och är vackert också, ljusbrunt pga kakaopulvret. Rekommenderas!

Ha ha jag tror jag bestämde mig precis NU för att fortsätta som vanligt, dvs fortsätta unna mig mjukt bröd eftersom jag ÄLSKAR det så mycket, men hålla mig till rimlig mängd!

K

• Kaya

Kaksmulan... tack... dock är det en TRIST anledning till att jag har möjlighet att sitta här och skriva så många/långa inlägg - nämligen att jag FORTFARANDE inte har fått något jobb! Jag vet att ni som jobbar, som Annelie och Kaksmulan just nu, ofta har FÖR MYCKET att göra på jobbet, men jag är ändå såååååå avis på alla som HAR ett jobb! Sen när jag väl får ett arbete kommer jag väl att tänka tillbaka på den här tiden som en otroligt FRI och flexibel period, men just nu kan jag tyvärr inte uppskatta det riktigt... känner mig mest "utanför" och stressad över att inte komma in på arbetsmarknaden. SUCK!

Tillbaka till Platsbanken!

K

• Kaya

Fnissar åt vissa karlars misstänksamhet mot "nyttigheter"...

Nu är ju faktiskt dinkelmjöl också vetemjöl, bara en annan sorts vete. Så siktat dinkel är ju inte SÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅ mycket "nyttigare" än vanligt vetemjöl, och fullkornsdinkel motsvarar ju UNGEFÄR grahamsmjöl. Vad jag förstår har dinkel något bättre GI-värde, men det är inte så himla stor skillnad.

Ur hälso- och viktminskningssynpunkt spelar det nog större roll dels hur stor andel fullkorn man har i sitt bröd (dinkel ELLER vanligt) och dels hur MYCKET bröd man äter, och så naturligtvis vad man lägger PÅ brödet - inte just att man använder dinkelvete.

Eller vad säger ni andra? Nån som har koll på näringsvärde, Gi osv på dinkel resp vanligt vete?

Jag har just kört värsta utrensningen i båda barnens rum. Det BEHÖVDES! En full pappkasse med skräp och en full pappkasse med sånt som ska ner i källarförrådet blev det. Plus att alla böcker nu står fint i bokhyllorna, lillans bilderböcker står i hennes rum och stora killens piratböcker i hans rum, alla kläder ligger antingen i barnens byråer eller i tvättkorgen, osv...
    Nu ska jag dammtorka, dammsuga och torka golv i deras rum också innan lunch + dagishämtning. Minns inte när jag gjorde det sist!!!

Stackars barn! Tur att det sägs att damm och skräp är bra för immunförsvaret...

K

• Kaya

Jag veeet! Och det ÄR ju skönt, jag kan ju springa en runda på förmiddagen om jag vill, eller som idag, röja i barnens rum, eller åka och storhandla själv och slippa släpa med barnen, osv osv. För det finns ju inte tillräckligt många jobb att söka per vecka för att sitta med bara jobbansökningar i de 15 timmar lillan är på dagis. MEN hur underbart det än är - och det ÄR underbart såklart att kunna vara så mycket med sina barn OCH samtidigt ha 3 timmar egentid per dag (blir visserligen ofta "hushållstid" men ändå) - så kan jag ändå inte njuta av det till 100%, bara till 80% eller så, eftersom jag är så stressad över varje vecka som går utan att jag får något jobb! Ju längre man går arbetslös, desto mindre attraktiv är man ju också på arbetsmarknaden! Så jag har bara så svårt för att slappna av i det här... SUCK.

Om jag bara vore ledig och hade ett jobb att komma tillbaka till sen, då vore det HELT annorlunda. Så kände jag under föräldraledigheten också. Att vara föräldraledig är ju en HELT legitim orsak att vara borta från arbetsmarknaden. Men har man inget jobb att återvända till när barnet är stort nog att börja dagis, då har man ändå den där lilla stressen i sig, jag MÅSTE hitta ett jobb... och då är man inte 100% "ledig" mentalt.

Så även om det kanske låter helt knäppt så förstår jag mycket väl varför arbetslöshet är en väldigt stor riskfaktor för utbrändhet!

OJ (på tal om det ) vad jag blev trött plötsligt, for runt som ett jehu hela förmiddagen och städade och röjde, hann knappt slänga i mig lunchen (havrekligröt med en halv banan, lite strödadlar, pumpafrön och solrosfrön plus havremjölk), iväg snabbt på cykel och hämta lillan. Hem och hjälpa henne somna, hamnade här, har MASSOR kvar på listan att göra innan det är dags att hämta storebror, men jag tror faktiskt jag måste dricka kaffe och äta nåt mer först, behöver påfyllning av energi!

K

• Kaya

Missiola: USCH det låter inte kul! Vad tråkigt! Vet ju inte exakt vad du råkat ut för men hoppas att allt ordnar sig för dig!

SE: ja, jag får väl kanske tacka arbetslösheten för att jag är i riktigt bra form numera...

SE: min son hade en period när han var ca 4 år (som B?) när övergången från dagis till hemma var jättejobbig för honom. Han var en ängel på dagis och trivdes jättebra men när jag hämtade honom var det katastrof, utbrott, skrik och bråk nästan varje dag. Jag kom på efter ett tag att om jag bara hann cykla hem med honom och sätta oss båda två i badkaret med skumbad och leksaker innan första utbrottet kom så var det lugnt! När vi hade badat länge och väl klev vi upp och så var han liksom "hemma," lugn och glad och harmonisk resten av kvällen! (Nåja. Fyraåringar är fyraåringar... ) Ibland kan det hjälpa att "bryta av" med nånting och markera att nu går vi in i en ny fas av dagen, efter allt stoj och bus på dagis...

Men vem skulle inte vara sur efter en lång "arbets"dag, jag tycker också att barn måste få avreagera sig NÅN gång... men det är inte så kul medan det pågår.

Dagens middag var SÅ god! En favorit i repris, samma som vi åt en dag förra veckan. Hemmagjort potatismos (med Mellanmjölk, lite olivolja, vitpeppar och örtsalt), stekt strömming (panerad med ströbröd/idealmjöl, salt, peppar, stekt i teflonpanna med lite olivolja), haricots verts, pizzasallad (med vinägrett av olivolja, pressad citron och vitvinsvinäger) och sås av A-fil, lättkesella, grekisk yoghurt (ungefär 1/3 av varje), lite frans senap, pressad citron, salt och hackad inlagd gurka!

Ovanligt för mig att äta potatis + panerad mat men jag tror ändå att jag räknar den här måltiden som NYTTIG. Fisken i sig är ju supernyttig, och jag åt lagom mycket mos och fyllde på med massa grönsaker. Helt klart nyttigt för livskvaliteten i alla fall - ren njutning!

Nu har jag ätit FEM lagom stora måltider idag och har ett mål kvar. Perfekt! Innan dess ska jag ner på gymmet och köra 30 min löpband och 60 minuter body combat. Ska bli så sköööönt att träna igen. Får väl känna efter bara hur mycket kroppen vill, jag är ju fortfarande lite snorig.

K

• Kaya

Nej Missi absolut inte äldst i tråden... Jag är född -71... räkna får ni göra själva! Och du, det kommer säkert att ordna sig! Det här är ju något som många får hjälp med.

SE: du får se det så här. B behöver nån gång få "pysa ut" alla intryck och all uppbyggd spänning som blir när man är ett litet barn som växer och utvecklas. Då gör han det där han är som tryggast! Så sa i a f dagispersonalen till mig när lillan hade gått några veckor på dagis, att "nu är hon 100% trygg här, för nu har hon börjat få vredesutbrott!"

Jag är sååååå glaaaaaad!!! Är igång igen på allvar! Efter den GODA rejäla strömmingsmiddagen förut var jag laddad med energi och SÅ träningssugen. Cyklade ner på gymmet och körde 30 min HÅRT på löpbandet, powerwalk med ökande incline och ganska snabbt, svetten bara rann. Sen direkt från löpbandet in på ett combat-pass, försökte verkligen ge allt på passet också och det gick LÄTT. Har hur mycket ork som helst, kände inte av någon som helst förkylningskänsla i kroppen. SKÖNT! Nu är jag JAG igen, som Evenstar sa häromdan...

... men stackars Evenstar har ont i halsen?! Usch hoppas du inte blir sjuk. Jag tränade själv tre pass med ont i halsen förra veckan så jag ska verkligen inte komma och säga nåt, men EGENTLIGEN "ska" man ju inte det... ta hand om dig nu och lyssna på kroppen så gott det går!

Efter träningen blev det STOR kvällsfika: rött thé med sojamjölk, en morot, 1/2 zucchini, 2 mandel/fruktbollar, och 2 "nyttiga" muffins (tja sisådär nyttiga i alla fall, hittade dem på nlife, innehåller ägg, rapsolja, mörk sirap, bananer, fullkornsdinkel, valnötter, solrosfrön, bakpulver, ingefära och snabbkaffepulver! GOOOODA!!!).

Väldigt nöjd och glad nu och kroppen har bränsle till återhämtningen. Förutom träningen på 90 minuter har jag cyklat ca en mil idag bara genom TRE vändor till och från dagis/skola och EN vända till och från gymmet! Och det är ju det normala för mig på vardagarna, 8.5-10 km cykling. (Har jag också kollat på jogg.se... )

GOOD NIGHT

K

• Kaya

Hallå hallå!

Min överenergi från igår är lite mindre idag för lillan var vaken och hostade halva natten... PUST OCH GÄSP! Dessutom insåg jag när jag vaknade imorse att tröttheten fick min förkylning att kännas lite värre igen.

Nåväl. Jag har varit på Lidl och handlat BARA nyttiga saker (en prestation i sig!). Jag har cyklat 2.5 km och promenerat ca 6.5 km med barnvagnen i solen (ÅÅÅÅHHHH sol och blå himmel, otroligt vad glad man kan bli av det!). Och ikväll blir det 30 min på löpbandet och 60 min poweryoga med min FAVORITinstruktör.

Men först middag naturligtvis. Barnen har hjälpt mig skala och skära MASSOR av grönsaker och rotfrukter till en indisk soppa/gryta av lök, stjälkselleri, rotselleri, morot, blomkål, gröna linser, hönsbuljong, krossad tomat, färsk ingefära, massor av hackad färsk vitlök, curry, spiskummin, lite rapsolja, citron. Resten av familjen får fullkornsris till (barnen hade redan käkat soppa på dagis/skola idag). Jag tycker en sån här gryta är HELT tillräckligt att äta bara som den är, som en tjock soppa!

Lunchen idag var SÅ god. Jag kom hem från Lidl aphungrig och rörde ihop 2 ägg, en rejäl klick lättkeso och sojamjölk med kryddor till en omelettsmet. Stekte i lite olivolja i teflonpannan, lade på några skivor 17% ost på slutet som fick smälta. Det blev en STOR ganska lös omelett som var jättegod! En skållad och skalad tomat till, plus rå zucchini.

Mellisen var KAFFE med mellanmjölk (två STORA muggar, var så kaffesugen så jag nästan dog), en skål full med vitkålssallad (konstigt jag vet men jag hade ett sug efter något grönt och salt!), och en skål med tinade naturella hallon, några delade gröna druvor, och naturell lättyoghurt (Lidls som har 0.1% fett). SÅ gott!

Ikväll efter träningen blir det nog ett par såna där "nyttiga" bananmuffins igen till théet... *MUMS*

K

• Kaya

ha ha... märks det att min MATLUST är tillbaka på topp efter magsjuka + förkylning???

PS glömde säga att jag har GRYM träningsvärk i ryggen idag efter gårdagens combatpass. Känns lite kul! jag har ju väldigt sällan träningsvärk (för jag är så bra på att "fuska" )...

K

• Kaya

Vad glad jag blir att ni har skrivit så mycket sen jag var inne sist! Annars känns det ibland som att vartannat inlägg är skrivet av undertecknad...

Idag har jag både bad news och good news. BAD NEWS att jag kände på träningen igår att jag är ju inte helt bra från förkylningen i alla fall, fast jag hade inbillat mig det. Fick en hostattack när jag powerwalkade på löpbandet (20 min, BRANT) och kände sen på poweryogan att halsen var öm och svullen. Och visst, idag vaknade jag med förkylningskänsla igen - snorig, tjock i halsen osv. SKIIIIT! (Jag lider med dig Magda - precis samma visa här!!! Och säkert samma orsak till träningsvärken också, det var säkert därför jag fick det efter combat, infektionen var inte riktigt borta än...)

GOOD NEWS är att jag ändå har haft en helt otroligt bra FREDAG hittills (och jag förväntar mig att resten av dagen blir superbra också!). Ensam med kidsen imorse, som jag alltid är på fredagar. Och de var såna änglar båda två! Storebror brukar retas med lillasyster dygnet runt men imorse var han så GO mot henne, gosade med henne när hon drack välling i sängen, låg kvar där och läste en sagobok för henne medan jag fixade frukost, bjöd in henne att sitta bredvid honom på soffan när vi åt (annars brukar de behöva sitta vid VARSIN ände av bordet för att det inte ska bli tjafs!), pratade snällt med henne och retades INGET! Lillan var också duktig, kissade på toaletten (BIG DEAL för hon har precis slutat med blöjan) och klädde på sig overallen själv... Inget tjafs så vi kunde cykla iväg i GOD TID och slippa stressa. HIMMELRIKET för en trött och förkyld mamma!

När jag hade lämnat barnen handlade jag lite grejer på Coop som inte finns på Lidl, bl a ekologisk potatis, ekologiskt kött och porter (ska bli sjömansbiff!), färsk ingefära, 5% ost m.m. Hem snabbt med maten, sen hade jag en timme på mig innan jag skulle på floating + massage. Solen strålade och sken och jag visste att det skulle bli mulet + regn senare (typ nu?) så jag cyklade iväg till SKOGEN och promenerade SNABBT (så jag blev svettig) i 40 min, sen direkt till massagestället. Det var spännande att testa floating för första gången. Först 15 min i massagestol, sedan 30 min i floatingtanken och sedan 30 min massage. SÅ skönt! (Men massagen var skönast...)

Oj nu har jag verkligen UNNAT mig välmående och lyx denna vecka. BÅDE ansiktsbehandling och floating/massage på samma vecka!!! (Plus att jag köpte ju DYRA hudvårdsgrejer i samband med ans beh... och en ny mascara dessutom!!!!) Oj oj... Jag blev så sugen på nya handskar + träningskläder när jag läste vad du hade skrivit SE, men inser nu att det får VÄNTA! Min a-kassa blir ju mindre nu också eftersom min period är slut... och så 5 karensdagar först... hmmmmm.... Nu får jag snåla lite ett tag. (Men det jag var på idag var faktiskt PRISVÄRT. 500:- för hela alltet.)

Efter massagen fick jag skynda iväg till dagis och hämta lillan, hem och hjälpa henne somna, sen LUNCH. Jag var så hungrig så magen skrek, vilken LYCKA då att ha kvar av den där underbara "indiska" grönsaks/rotfrukts/linsgrytan som jag lagade igår (Jessi den blev verkligen GOD! Rekommenderas!). Jag åt 1.5 skål av den, förutom min vanliga proteindrink + vitaminer + grönt thé med havremjölk. *MMMMMMMMMMMMMMMM*

Nu är dagens träning avklarad med råge (40 min rask promenad, ca 10 km cykling), nu ska jag bara softa och kurera förkylningen resten av dagen, laga FIN fredagsmiddag också förstås! Sjömansbiff med en massa grönsaker, mörk chokladmousse efter... *slurp*

SE, måste bara säga IGEN: vlken energi du har! Och vad starkt av dig att övervinna de där känslorna av osäkerhet som du beskriver, på gymmet osv.

HA EN SKÖN HELG!

K

Svar på tråden saras måbra-tråd keeps going stronger