• Kaya

saras måbra-tråd keeps going stronger

USCH den här helgen stryker jag bara ett streck över - när det gäller sund livsstil, motion och hälsosam mat i lagom mängd!!! *URK*

Orkar knappt berätta hur totalt det har spårat ur... det var en massa saker - mens, huvudvärk, miniförkylning m.m. - som sammanföll och gjorde att jag i fredags kväll OCH i bilen på vägen till Västerås igår OCH hela kvällen på inflyttningsfesten igår OCH under dagen idag när vi umgicks med våra vänner åt inte bara FEL SAKER, trots att det hela tiden FANNS nyttigare alternativ, utan också alldeles FÖR MYCKET, vilket är nästan värre!!! Jag försöker ju leva efter den principen nu att i alla fall inte ÖVERÄTA, inte ens när jag har unnardagar - eller unnarHELGER som det blev i det här fallet... Men nu åt jag verkligen MYCKET! Mycket choklad, mycket grädde till efterrätten, MÅNGA winegums klockan två på natten (och jag som inte ens ÄTER "vanligt godis" längre?!)... Ingen alkohol, jag dricker ju inte det, så jag kan inte "skylla" på det heller... *hmmmm*

Motionen blev bara en liten promenad igår och en lite längre promenad idag. Kom hem till Norrköping DÖDSTRÖTT tio i sex idag, yogan börjar kvart över. I vanliga fall skulle jag inte ha tvekat att slänga ihop yogagrejerna och dra ner till gymmet, men nu - världens mens, bara sovit några få timmar, och ätit så FEL och MYCKET så magen känns alldeles öm, som "träningsvärk" i själva magskinnet... Nej det funkade inte. Jag skippade yogan och bestämde mig för att IMORGON MÅNDAG ska jag vara tillbaka på banan med min vanliga sunda kost i LAGOM STORA portioner och min vanliga motion! Förhoppningsvis är jag ännu bättre från förkylningen imorgon också.

Vad TRIST det är när man inser att man har kvar sina gamla dumma beteenden kring mat, att man när som helst kan "trilla dit" igen?! Jag trodde verkligen att jag hade "växt ifrån" detta med att överäta... att jag numera klarar att äta onyttigt utan att för den skull behöva gå över en gräns och tänka att nu är det redan kört, nu kan jag lika gärna fortsätta häva i mig onyttigheter resten av dagen/helgen... Hmmmm...

Det är som att jag, efter en otroligt "DUKTIG" höst från augusti fram till jul, då jag verkligen levde SUNT, hamnade i någon obalans med att äta för mycket igen under juluppehållet, och efter det har jag inte riktigt lyckats komma tillbaka till det där med LAGOM MYCKET, varken när det gäller mat eller guldkant, utan det blir ofta för mycket av båda delarna. Och nu, som sagt, när jag både hade mens/huvudvärk och en liten förkylning, så var det tydligen oemotståndligt att trösta mig och hålla ångan uppe genom enorma mängder mat/gottis???!

BARA undanflykter, jag vet! Men man måste ju fundera på varför det blir så där, så kanske man kan undvika det framöver!

Nu thé!

K

• Kaya

SE - TACK FÖR ATT DU FINNS!!!!!!!!!

Vi skrev våra inlägg samtidigt, mitt inlägg så NEGATIVT, och så ditt underbara POSITIVA inlägg som påminde mig om hur HÄRLIGT det är med god mat och skön motion, hur BRA man mår då!!!! Så inspirerande, trösterikt, uppiggande!!!!!!!!!

TACK!

K

• Kaya

TACK TJEJER för ert stöd!!!

Och skönt på nåt vis att höra att man inte är ensam, inte för att jag unnar nån annan det JOBBIGA i att överäta men just när man gör det känner man sig ju som att man är ENSAM i världen om att inte ha någon kontroll!!! Då är det trösterikt att veta att det finns fler som kämpar med samma problem!

SE, jag ville inte få dig att gråta... *kram* Om du tänker på mig idag så gör det med ett leende för idag är jag tillbaka på banan igen

DOCK mycket mer förkyld än jag hade planerat... GRRRRRRR Okej det kanske inte är bästa kuren mot förkylning att vara uppe halva nätterna en helg och äta en massa skräp, men... jag blev ändå lite sur över att vara såpass tät och snorig när jag vaknade idag. Hmmm... det får bli motion därefter, kanske skippar afrikansk dans idag och cyklar/promenerar istället. Jag tränade ju TRE träningspass med ont i halsen förrra veckan, det kanske jag får betala för nu! *SUCK*

MATEN ska i alla fall bli min vanliga, och framför allt LAGOM MYCKET vid varje måltid. Eftersom jag äter 5-6 mål mat per dag så BEHÖVER jag ju aldrig gå PROPPMÄTT från matbordet! Det VET jag, men ibland är det som att jag ändå faller tillbaka i ett beteende som jag borde ha växt ifrån för 10-15 år sen!

kaksmulan - precis sådär BRUKAR jag ju göra när jag är i balans, dvs ha en plan för vad och när jag ska unna mig och så följer jag den och NJUTER med gott samvete. Det vara liksom bara obalans i hela systemet denna gång, så det gick åt pipan med allt sunt förnuft och sans och reson.... hmmm

jag säger bara det... mens... det är kraftfulla hormoner i gungning

Nu ska jag och lillan gå till affären och handla NYTTIGA saker... Hon är ledig måndagar från och med denna vecka, vi har gjort om hennes schema lite. Mysigt! När vi har handlat ska vi baka, liknanade bröd som förra veckan med valnötter, solrosfrö, psylliumfrö, grovt rågmjöl m.m. Hoppas det blir lika gott!

KRAM och TACK igen för allt STÖD och TRÖST!!!!

K

• Kaya

Nilla... ha ha... kan tänka mig att sambon hade svårt att hålla sig för skratt!

Men tyvärr är jag expert på att intala mig själv det jag "vill" höra just då, så för mig är det bara att se till att komma in i en BALANS där jag mår bra och inte VILL äta skräp, då funkar det hur bra som helst. Rubbas den balansen av vad som helst - sjukdom, mens, tråkiga händelser, sömnbrist osv - och speciellt om flera såna saker sammanfaller, då är det som att jag struntar i allt, då finns liksom inget "STOP" inuti att plocka fram! Utan mer ett "GO!" och så äter jag tills jag mår dåligt av det...

Sen inser ju jag att jag ÄR lite extrem också, åt båda hållen, jag menar de flesta andra på festen vi var på i lördags åt ju också av den onyttiga maten, chips, efterrätt med vispgrädde, godis osv - men kanske inte lika MYCKET - och drack dessutom alkohol, men framför allt tror jag inte att nån annan ÅNGRADE all grädde, wine gums, ost, choklad, chips osv så mycket som jag!

Gud jag kan knappt tänka på lördagsdygnet utan att rysa, att man KAN få i sig så mycket onyttigheter på en enda dag och natt det är bara ofattbart!

Hmmm....

Här luktar det i alla fall LJUVLIGT av det fina goda nyttiga brödet som jag och lillan har bakat på förmiddagen. Jag gjorde ett experiment... istället för att baka ut till små thékakor gjorde jag "minibaguetter" denna gång. Tanken är nu att det ska räcka med EN sån för mig varje gång jag äter bröd! En utmaning för mig som har svårt att hålla mig till den mängd mjukt bröd jag har bestämt, men EN är ju EN och inte så mycket att tveka på! De jag gjorde förra veckan var så SMÅ thékakor så när jag hade ätit mina två som jag hade planerat var det väldigt lätt hänt att det slank ner en eller två till, "för de var ju så små"...

Helt otroligt vad man lurar sig själv, och SER att man lurar sig själv, och ändå har så svårt att SLUTA med det?!

K

• Kaya

Annika, det finns sojavisp som blir som grädde i konsistensen och har bara 12% fett tror jag (!?), men lite mer kolhydrater då än vanlig grädde. Jag ÄLSKAR sojagrädde, men en del som smakar tycker inte alls om den. Om man förväntar sig att det ska smaka EXAKT som vispgrädde kanske man blir besviken. Värt att testa?

K

• Kaya

Kaksmulan: om stress över träningen nu när du har så mycket på jobbet får dig att må dåligt och äta mr än du mår bra av så tycker jag att det är ett JÄTTEBRA beslut av dig att lägga ner träningskravet under en period. Bättre motion än ett par skidturer i veckan kan man nästan inte få heller (jag är så avundsjuk på er snö!!!).

Viktigast är ju att man MÅR BRA som sagt, inte HUR man uppnår välmåendet. (Okej nu menar jag inte att förbjudna substanser och sånt är OK ) För egen del LÄNGTAR jag nu till jag är jag igen, som Evenstar säger (avis på din sköna träning!), dvs när jag har tränat ett riktigt HÅRT pass UTAN förkylning i kroppen och känner den där sköna genomarbetade känslan i musklerna efteråt... *LÄNGTAR*

Idag blev en riktig mellandag. Klart bättre än helgen, naturligtvis, jag åt ju min vanliga mat igen... men förkylningen känns inget kul trots att den är lindrig, och magen känns enorm och dessutom lite orolig efter all skräpmat... enda motionen blev KORT promenad och KORT cykeltur... och så åt jag faktiskt LITE för mycket till middagen, fast det var mitt STORA mål för dagen att aldrig äta mig proppmätt. SUCK!

Själva maten var väl OK, en massa kokt brysselkål och rotfruktspuré (av palsternacka, rotselleri, Mellanmjölk, olivolja, vitlök & kryddor) och kidneybönor gratinerade med fransk senap, tomatpuré och 17% lättost, plus några extra bitar lättost efter. De andra i familjen åt ugnsgratinerad falukorv, det hoppade jag i alla fall över för jag var så less på "junk food"... Men så var det ju namnsdag i familjen så det firade vi med kaffe + mörk choklad + nöt/fruktbollar till efterrätt. Trots att jag då redan var mätt (och redan hade druckit kaffe en gång under dagen vilket är MAX) blev det en halv mugg kaffe, 30 gram mörk choklad och två såna bollar för mig... av bara farten! För det var ju redan en "dålig" dag typ! *GRRRR*

Hmmm... det blir i a f ingen kvällsfika för nu ska jag läsa Harry Potter med sonen och så somna med honom! Vår vanliga måndagsgrej... Ska bli HÄRLIGT att vakna utvilad imorgon! Hoppas förkylningen är på väg bort då, att jag orkar motionera, åtminstone en långpromenad och mer cykling, och att jag kan hålla mig till EN omgång kaffe och 5-6 SMÅ måltider då, istället för 3 ganska stora och 1 riktigt stor! Om jag skriver det här så kanske jag orkar se till att det blir så!

Jag ska på ansiktsbehandling imorgon förmiddag, det brukar ge lite inspiration att ta nya tag, med snygga ögonbryn och nypeelad hy är det liksom lättare att äta rätt och ta hand om sig i allmänhet!

K

• Kaya

God morgon!

10 timmars sömn fick jag! Vaknade till ibland och lyssnade efter lillan som var orolig ute i sitt rum (3 stängda dörrar emellan och hennes pappa tog hand om henne men, är man mamma så är man), men känner mig ändå skönt utvilad.

Förkylningen är kvar, lite snorig och kliar i halsen och så, men den är väldigt lindrig i alla fall. (Dock säkert långvarig... suck)

Började dagen med C-vitaminbrus, thé med havremjölk, stor laddning grov gröt (havrekli, rågflingor, havregryn) med havremjölk och hemmagjord lättsockrad lingonsylt, plus ett kokt ägg! Väldigt MÄTT nu, men på ett betydligt trevligare sätt än när man äter FÖR mycket av andra saker som inte är lika bra för kroppen.

Nu ska jag ut och PROMENERA en timme i rask takt med bra musik i öronen innan ansiktsbehandlingen. Ska bli så SKÖNT, även om vädret ser sådär lagom kul ut...

SE, vad härligt att B gillar maten du lagar!!! Passa på och njut av det nu! Min son var också väldigt lättvindig med mat och åt alla möjliga nyttiga maträtter och exotiska maträtter utan knot... tills han började skolan!!! Nu skulle han nog helst äta "barnmat" (köttbullar, hamburgare, korv, pannkakor osv) varje dag, och har blivit misstänksam mot både det ena och det andra som han åt förut!? Lillan däremot äter allt och smackar och njuter

Idag blir det vegetarisk korv stroganoff till mat, har kvar i frysen sen jag gjorde stor laddning för ett tag sen.

K

• Kaya

Usch Magda, inte kul, krya på dig! Det är så TRIST när man har kommit igång med träning och känner sig pigg och glad och sugen på att röra på sig - och så måste man stanna upp på grund av nån trist infektion! Ta hand om dig nu!

Jag känner av det nu att Januari blev en riktigt dålig månad för mig, först kom jag inte igång riktigt med mina vanliga sunda vanor efter juluppehållet (äta lagom mycket, köra guldkant bara på helgerna osv), och när jag väl var taggad och skulle börja köra mitt vanliga race fick jag först den där konstiga lågintensiva magsjukan och sen den här förkylningen... *GRR*

Känner mig lite mer mentalt beredd nu i alla fall att leva sunt igen, även om jag ju inte kan ta itu med min vanliga träning förrän jag har blivit av med förkylningen. Jag tänker som så att jag har februari, mars, april, maj på mig att träna och äta bra innan sommaren, och laddar nu med massa positivt tänkande inför februari månad som ska bli en BRA mat-och-motions-månad!

Det var skönt i morse att promenera i rask takt ca en timme, lyssnade på P1 och NJÖT av första riktiga motionen sen i fredags (Ok det kanske inte var så himla långt uppehåll ) och sen gå på ansiktsbehandling. Fyyyy vad dyrt det är, jag har ju egentligen inte råd med a-kassa och allt, men det är ju det enda jag unnar mig (och bara eftersom jag har problemhy), jag lägger INGA pengar på resor, krogen, nya kläder/skor osv utan spenderar BARA pengar på träningen och ansiktsbehandlingar 4-6 ggr per år (och de dyra produkterna från salongen då för att hålla huden så bra som möjligt emellan).

Som en ny människa och med apsnygga ögonbryn kom jag ut från salongen, gick hem i SNABB takt (det blev alltså ca 80 min promenad på förmiddagen), drack min ingefära-citron-lingon-linfröolja-proteindrink, en stund senare lunch bestående av en massa färsk broccoli och brysselkål plus vegetarisk korv stroganoff (sojakorv, massor av grönsaker och rotfrukter, senap/tomatsås med grekisk yoghurt). Efter dagens ENDA kaffekopp (jag lovar!) och två nöt/fruktbollar.

Bara BRA mat idag men visst, jag hade KLARAT mig på halva portionsstorleken på både frukost och lunch! Det är sant! Jag är verkligen inne i en period nu när jag gärna äter MYCKET, om det bara är nyttigheter är det ju inte så farligt men jag stör mig ändå på det, att jag inte ska kunna SLUTA innan jag är proppmätt?!

Resten av dagen ska jag se till att måltiderna (tre till antalet) blir relativt SMÅ!

Nu dags att väcka lillan och hämta stora killen på skolan. USCH vad det blåser hela tiden, trist att cykla då med en stor tung 2.5-åring bakpå, motvind och en gammal tung trögtrampad cykel... Men det är nästan inga backar i alla fall, och det blir ju bara bättre träning med mer mottstånd... *pepp*

K

• Kaya

JJ: gud vad gott. Såna italienska köttbullar måste jag göra nån gång SNART! Gud vad lyxigt och gott med persilja + citron i.

SE: man blir så himla inspirerad av din energi!!!

Jag fick sån energi på eftermiddagen (av att ha sovit så många timmar inatt?) så jag släpade faktiskt med båda barnen till konstmuséet plus bibblan efter att jag och lillan hade hämtat hem storebror från skolan och barnen hade käkat mellis. Det innebar ännu en promenad utöver det jag promenerat tidigare idag, dessutom med extra motstånd (lillan i vagn ) och i ganska raskt tempo eftersom stora killen hade sin sparkcykel! Det innebar också att jag hoppade över eftermiddagsmellisen, i vanliga fall när jag är igång och tränar är det FÖRBJUDET men nu när jag är förkyld och bara kör promenader PLUS hade ätit sån rejäl lunch var det bara bra. Var inte ens särskilt hungrig när vi kom hem, men åt ändå, för TVÅ måltider i rad kan man inte hoppa över (och frukost-lunch-middag FÅR man inte hoppa över i vilket fall...). Jag blandade ut det sista av den vegetariska korv stroganoffen med en burk tomater så det blev mer soppliknande, jag åt brocoli till, barnen fullkornsmakaroner. Jag åt 1.5 skål och blev PROPPMÄTT... Hmmm.... Det var ju MEST grönsaker helt klart, bara lite sojakorv och så grekisk yoghurt i såsen. Grönt thé nu efteråt.

Om jag är hungrig när min man kommer hem efter sin match ikväll blir det rött thé och en sån där grov minibaguette med nyttigt pålägg. Blir bara 4 måltider både igår och idag, men det är som sagt OK när jag inte tränar. När jag tränar är 6 små måltider idealet, det bli oftast 5.

K

• Kaya

PS: Kunde inte motstå att mäta dagens promenader på jogg.se och fick då veta att jag har promenerat nästan 12 km sammanlagt idag! Plus en kort cykeltur. Jättekul med en sån sida, där man kan mäta sina rundor!

K

Svar på tråden saras måbra-tråd keeps going stronger