• Ozone

    När börja med välling ISTÄLLET?

    Vid vilken ålder kan man sluta ge modersmjölksersättning och börja med välling istället?

    Är det fyra eller sex månader?

  • Svar på tråden När börja med välling ISTÄLLET?
  • cloudberry79

    Vi har också börjat med majsvälling istället för ersättning vid sista kvällsmålet på grund av reflux, det är inte bara baby spit som kommer ur vår gullunge, utan riktiga bamsekaskader! Till och med liggandes på rygg kan det spruta upp en sisådär 20 cm och rejäla mängder. Efter lite konsultation med barnläkaren så bestämde vi att han kan få börja prova lite smakisar, samt byta ut det målet han spyr mest efter till välling och det är mycket bättre nu! Visserligen kommer det ibland jättekaskader ändå, men det är mycket bättre. Vi har dock inte slutat helt med ersättning, utan byter som sagt bara ut ett mål på kvällen. På eftermiddagen får han ett mål där vi blandar ca 40 ml ersättning med två matskedar pure, i övrigt bara ersättning.


    Redan här! Vidar ~~20071018~~
  • Linusina
    cloudberry79 skrev 2008-02-21 00:06:04 följande:
    Vi har också börjat med majsvälling istället för ersättning vid sista kvällsmålet på grund av reflux, det är inte bara baby spit som kommer ur vår gullunge, utan riktiga bamsekaskader! Till och med liggandes på rygg kan det spruta upp en sisådär 20 cm och rejäla mängder. Efter lite konsultation med barnläkaren så bestämde vi att han kan få börja prova lite smakisar, samt byta ut det målet han spyr mest efter till välling och det är mycket bättre nu! Visserligen kommer det ibland jättekaskader ändå, men det är mycket bättre. Vi har dock inte slutat helt med ersättning, utan byter som sagt bara ut ett mål på kvällen. På eftermiddagen får han ett mål där vi blandar ca 40 ml ersättning med två matskedar pure, i övrigt bara ersättning.
    Jag känner igen de kräkningarna, när Sessan åt ersättning kom det som projektiler, stackarn slutade tom gå upp i vikt ett tag, hon fick inte behålla något alls
  • MiaMaa

    till er som har barn som spyr kaskader. det finns en välling/ersättning på apoteket som heter enfamil. 

    den lägger sig som ett lock över maten så magmunnen får vila.
    nu säger jag inte att den funkar på alla. men mina barn har fått den. pojkarna sluta med en gång dom fick den.

    medans jezzie är 5 mån nu och har gått på den hela tiden nästan(har fått den på recept) hon spyr ännu värre med annat.

    nu börjar det bli mindre spyer men jag råder er till att testa den. fast den är dyr....

    och oftast är den beställningsvara med...men den är receptfri


    John-02 Jens -05 Jezzie-07
  • fiffiluran

    kan man börja med välling till en 5-mån som man helammat och testat med smakisar i en månads tid? eller är det "lättare" övergång för bebisar som får ersättning?

  • marre81a

    Jag började göra "egen" välling till min son när han var ca 5 månader. De fick han till natten.
    Gjorde på mjölkfri ersättning + lite grötpulver. Just av den anledningen att han inte höll sig mätt några långa stunder på blasket
    Kunde inte heller ge honom mer åt gången då han bara kräks upp det...

    Nu är han 6,5 månad o han har nu 3 kvällar i rad fått " vanlig" välling, då de verkar som hans mjölkallergi växt bort
    Min sons matschema ser ut såhär ca :

    04-06 ersättning

    07.30 gröt+ fruktpurè

    11,30 Mat

    14.00 Mellis

    16,30 gröt+ fruktpurè

    20.00 välling

  • Miniigirl

    Min son har varken fått välling eller ersättning sedan han var 6 måander! eller, det har hänt vid enstaka tillfällen att han fått ersättning! men annars äter han bara mat, och gröt till frukost och kvällsmat!Så...man klarar sig ju utan vällingen oxå:)

  • Linusina
    MiaMaa skrev 2008-02-21 08:25:27 följande:
    till er som har barn som spyr kaskader. det finns en välling/ersättning på apoteket som heter enfamil.  den lägger sig som ett lock över maten så magmunnen får vila. nu säger jag inte att den funkar på alla. men mina barn har fått den. pojkarna sluta med en gång dom fick den. medans jezzie är 5 mån nu och har gått på den hela tiden nästan(har fått den på recept) hon spyr ännu värre med annat. nu börjar det bli mindre spyer men jag råder er till att testa den. fast den är dyr....och oftast är den beställningsvara med...men den är receptfri
    Vi provade den, liksom 3 andra varianter som är receptbelagda, inget funkade, tills vi började med vanlig risvälling. Nu behåller hon maten, spyr fortsatt, men inte alls i samma mängder.
  • Linusina
    Miniigirl skrev 2008-02-21 10:10:43 följande:
    Min son har varken fått välling eller ersättning sedan han var 6 måander! eller, det har hänt vid enstaka tillfällen att han fått ersättning! men annars äter han bara mat, och gröt till frukost och kvällsmat!Så...man klarar sig ju utan vällingen oxå:)
    Helt klart! Sverige är ett av få länder som har den här vällingkulturen!
  • Carroeng

    Jag har en snart 5 månaders hemma som började för över 1 månad sen att äta på nätterna.. (Innan sov han 22-06) Det är väl tillväxtperiod kan jag ana. Har börjat ge ersättning på kvällen och på natten men han vill ändå ha mat varannan timme på natten och då ammar jag. Frågan är om man kan ge enbart majsvälling till kvällsmålet och hoppas på att han håller sig mätt hela natten. Man börjar liksom bli trött nu ???? Känns som jag har en matglad kille som kräver mer än ersättningen. Har Tillochmed prövat ersättning från 6 månader men han blir ändå inte mätt. Tips tas gärna emot

  • isolande

    Vår äldsta fick välling morgon och kväll vid 6 månader. Yngsta vägrade välling s han drack ersättning ist tills han blev 1,5 år. Det är ju mer näring i ersättning, men vällingen bulkar mer. Så länge barnet äter mest flytande föda skulle jag absolut ge ersättning, kanske välling till kvällen bara. Ersättningen ska ju bytas ut mer och mer av riktig mat, inte välling.....

  • isolande
    Carroeng skrev 2015-09-16 08:32:44 följande:

    Jag har en snart 5 månaders hemma som började för över 1 månad sen att äta på nätterna.. (Innan sov han 22-06) Det är väl tillväxtperiod kan jag ana. Har börjat ge ersättning på kvällen och på natten men han vill ändå ha mat varannan timme på natten och då ammar jag. Frågan är om man kan ge enbart majsvälling till kvällsmålet och hoppas på att han håller sig mätt hela natten. Man börjar liksom bli trött nu ???? Känns som jag har en matglad kille som kräver mer än ersättningen. Har Tillochmed prövat ersättning från 6 månader men han blir ändå inte mätt. Tips tas gärna emot


    Börja med lite bebisgröt till kvällsmål plus ersättning? Kanske även ge nån liten smakis eller vällingflaska dagtid? Om din son är matglad så kanske han behöver mer matig mat även på dagen för att inte behöva äta på natten.
Svar på tråden När börja med välling ISTÄLLET?