• Solbina

Albansk mat-Pite

Hej

Jag har ätit en albansk rätt som heter pite ett antal gånger och försöker få tag på receptet på detta. Är sååå sugen på det men hittar inget recept. Är det någon som har receptete på hur man gör det eller vet var jag får tag i det??

• Svar på tråden Albansk mat-Pite
  • Julienne

Var ihop med en kille från Kosovo för många, många år sen. Hans mamma gjorde en rätt som de kallade för pita. Tunna degplatter som las i en långpanna. Mellan varje lager penslades det med olja. I mittenlagret hade hon spenat eller fetaost. Om det är receptet på det som du söker slår jag mig ihop med dig och skriker "RECEPT TACK!" Gudars vad gott det är.
    Hade glömt tills du påminde mig......

• JCA

Jaa, jag vill också ha det receptet!!! Var tillsammans med en kosovoalban för många år sen och vi åt också det. *mums* Snälla, hoppas det är nån som vet!!

• Smulia

Om det är pita ni undrar över så brukar jag göra så här på ett ungefär, receptet är serbiskt men det är nog detta ni tänker på.

Finns speciell deg att köpa i vissa invandraraffärer och de heter kore, har man inte dessa tror jag att man kan använda sig utav filodeg. Jag brukar ta keso om jag inte har någon fetaost, självklart kan man blanda lite av varje, blanda i några ägg typ 3-4, tsk salt, lite olja och någon dl mineralvatten. Allt detta ska blandas ihop så att det blir ganska löst men inte för löst. Ta en kora droppa på fyllningen med en stor sked så hela täcks med stora droppar. Fortsätt så lager på lager till man har lagt ca 7-8 st och rulla ihop som en rulltårta, in i ugnen på200 grader tills den fått en gyllenbrun färg. Sen kan man variera fyllningen med spenat och feta, rivna äpplen med kanel som efterrätt.

Lycka till!

• JCA

Det jag åt var inte som en rulltårta, utan som en slags "ugnspannkaka". Men det kanske är samma ändå?

• Julienne

Vart köper man filodeg?
    Säger som Majasmamma; den jag ätit var inte rulltårta utan mer ugnspannkaka.

• Smulia

Om man inte vill rulla ihop degen så lägger man kore eller filodegen direkt i långpannan, men det är samma sak. Sen kan man göra rulltårtan tjockare genom att använda flera kore, skära upp den i ca 2-3 cm och lägga de uppskurna bitarna i långpanna och grädda då blir de väldigt dekorativa också.

• Barn2

Filodeg köper man i vilken mataffär som helst

• Solbina

Finns det någon albansk tjej här som kan det detaljerat?? Är sååå sugen.

• mmonika77

Rätten kommer från Kroatien egentligen men sen har alla andra tagit och gjort om det på sitt sätt.

Jag brukar göra med köttfärs, steker lök och köttfärs. Skalar potatis och skär dem i små fyrkantiga bitar så de ser ut som pytt-i-panna potatis. Därefter tar jag ett degblag och sätter köttfärs och potatis på och lite olja, rullar ihop och sätter det i en långpanna. Gör så tills hela är full. Sätter in i ugnen på 225 °. Under tiden så värmer jag cirka 0,5 l vatten, en nypa salt och cirka 2 msk olja i en kastrull. När pitan är klar och potatisen är mjuk så häller jag över detta med en sked på pitan och låter den ligga i ugnen i 2-3 minuter till. Häll med en sked över så att ytan blir mjuk och se till så att du får vätska överallt, låt gärna lite ligga på botten, det sugs upp i ugnen, (inte mycket vätska i botten).
    FÄRDIG!

• Julienne

Nån som har utförligt recept på Pita/Pite där man lägger degen lager på lager med fyllning i mitten. Gillar skarpt den sorten!

• Jänkmamma

Pita med keso är så gott, äpple är lika gott. Min mamma gjorde med surkål, jag tyckte inte att det var någon höjdare, men barna tyckte om det. Mamma brukar göra egen deg, jag kan inte, jag köper färdig deg (kore) i saluhallen i Göteborg.

• Lady

Pita *mums* Finns det någon med rötter från balkan och där omkring som INTE ätit pita???? Tror inte det

Makedoner, serber, kroater, bosnier, Greker, ungrare, albaner.....etc ....äter Pita. Dess egentliga ursprung är svårt att spåra....välldigt gamalt.

Till er som vill "baka" de tips/resept som ges av Smulia och Monika77 är jätte bra ...mer exakta recept krävs inte ....lycka till

Svar på tråden Albansk mat-Pite