• Igloo79

Fler 7-8 månaders som börjat sova dåligt?

Halloj där

Här har nattningen varit lite dryg. Inte för att lillan varit jobbigare än vanligt, utan för att jag själv är aningen trött och inte riktigt orkat. Nu sover hon i alla fall (peppar, peppar).

TVn står på i bakgrunden ibland och hon leker. Bryr sig inte så mycket om den. Mest är den på för att vi ska ha lite ljud här hemma när jag är ensam med lillan. Vi pratar och sjunger, men inte hela dagarna. Och ingen radio har jag heller. Skulle kunna använda datorn, men högtalarna är inte de bästa, så det har fått bli tvn.

Sqti: Hoppas att hon kommer till ro.

Funderar smått på att korta ner dagvilorna. Eller i alla fall den andra. Som det är nu sover hon 45 - 60 ,min på fm vilan och 1½ tim - 2 tim på em vilan. Märker att det tar längre tid för henne att somna på em vilan och inför natten. Kanske dax att dra ner på tiden. Men det innebär att jag måste väcka henne och hon blir så gnällig när man gör det. Och jag har kommit fram till att det inte är lönt ännu att dra ner till en vila. Hon orkar inte det riktigt än.

• Igloo79

Hallå, hallå.

Det var ett tag sen jag skrev här. Har följt er alla dock, men nattningar, nattvak etc.

Här är nätterna helt ok. Vi har fortfarande ett par uppvak per natt, men inte som tidigare då lillan kunde vakna upp emot 20 ggr/natt. ett par vak klarar vi av och jag tror att de med tiden också försvinner. Hon rör på sig mycket i sömnen för tillfället nu när hon "upptäckt" sin fysiska förmåga så jag tror att det påverkar hennes sömn en hel del.

Däremot är vilorna helt huller om buller. Ena dagen blir det en lång vila, andra två korta, någon dag en lång och en kort. Får se vart de slutar.

Fick sovmorgon i morse. Inte för att lillan sov längre (hon vaknade 6), men maken gick upp och gav henne frukost etc. Jag gick upp vid 9. En välbehövlig sovmorgon. Skönt med helg...

• Igloo79

är det inte det ena så är det det andra. Nätterna har ju som sagt börjat arta sig. Något uppvak, men ingen katastrof. Vilorna blir knasigare hela tiden. Tar längre tid för lillan att somna. Och nattningen likaså. Funderar allvarligt på att börja med en vila/dag. Men känns som att det är lite tidigt. Hon är ju bara 9 månader. Vissa dagar har hon bara en vila och då stupar hon i och för sig i säng på kvällen. Men dagarna hon har två vilor har hon svårt att somna på kvällen samt när hon ska vila.

Några goda råd.

Clay och whitestar: Ni är i gott sällskap. Har inte stora problem m natten längre, men har varit där och vet hur jobbigt det är.

• Igloo79

Haha vilken skum natt. Lillan sov väldigt gått. La henne dock inte förrän kl 21 och hon har det senaste dygnet "endast" fått 12 timmar sömn. Känns som lite lite för en 9-månaders. Men hon är pigg och glad och busar och leker som vanligt. Så jag vet inte ...vad tror ni? Hur mycket sover era småttingar sammanlagt under dygnet?

Natten var som sagt skum. Hon sov bra och vaknade till en gång vid tretiden. Men det märkte jag inte förrän sängen var tom bredvid mig. maken hade vaknat och gått in till lillan. Ändå är det jag som har monitorn på min sida. Gissa om jag måste ha sovit tungt. Somnade om och vaknade inte förrän vid 6 då hon ville upp.

SaraF: Jag snuttammade etc men det blev så många uppvak att jag inte orkade längre. Men klarar du bara av det själv så ser jag ingen anledning till att du måste få bort det.

Sqti: Skönt att hon fått en snuttefilt. Här har vi förskt introducera det men lillan förstår inte konceptet. Mysigt att somna hos pappa.

• Igloo79

Hahahahaaa....helroligt. Nu har maken vaknat också. Tydligen har jag sovit jättedjupt och han har varit uppe fler än en gånge. Han är helt slut. Hahaha. Helskumt. Jag brukar vakna jättelätt när hon bökar..

• Igloo79

Här är inget sig likt. Igår var vilorna korta och läggningen blev sen. Idag har vardera vila varit minst 1½ timma (två vilor) och läggningen blev tidig. Så här tidig har den inte varit på länge. straxt efter 19 la jag henne. Vad är det som händer....??

Sqti: Va jobbigt. Vet hur det är med såna nätter. Man tror man håller på att bli tokig.

Achwell: Ja lite skraj blev jag allt av att jag inte vaknade, men tycker det mest är roligt nu. Kan skratta rätt gott åt det. Kroppen behövde tydligen det. Tur bara att maken var hemma och inte jobbade natt. Hon hade nog legat och gråtit ett tag innan jag hade reagerat. Jag hade tydligen bett honom gå upp till henne för att jag inte orkade. Har inget minne av det alls. Jag var tvungen att fråga honom flera gånger i morse för jag trodde han drev med mig. Men så är inte fallet.

Jag är väl lite orolig för kommande nätter. Maken börjar tidigt på jobbet i morgon och behöver få sova, så jag hoppas att jag vaknar...

kodoktorn: Hoppas att det håller i sig.

• Igloo79

Passar på och skriver en kortis när lillan sover middag. Hon har sovit ett tag nu så hon vaknar nog snart.

Här blev natten bra. Vaknade 1 gång. Stoppade om henne och sen var det dax för morgon vid 6. lite drygt m så tidiga mornar, men ok så länge man får sova.

Sqti: Skönt med en bra natt.

Achwell: Känner igen det där med skrik och mardrömmar. Är nog en del sånt just nu.

Melker: Näe uppe för dagen vill man inte va kl 5.20. Här är gränsen 6. Helst senare, men det brukar inte gå. Kul att han somna om.

• Igloo79

Halloj,

Här var det en bra natt. Endast ett uppvak. Nattningen tar lite längre tid. Hon vill så gärna vara uppe så hon stretar emot in i det sista.

Hinner inte skriva så mycket längre. Lillan har blivit väldigt aktiv på dagarna. Kryper, "klättrar" och försöker lära sig att gå. Står mot allt och alla så ofta hon bara kan. Så man får va med henne eftersom hon helt plötsligt kan släpp taget och "störtdyka" mot någon vass kant. Hon tror hon kan gå...

Välkomna alla nya. Känner så väl igen mig, men det blir bättre.

Mystic: Vi hade samma problem. Sov bra och sen vände det helt plötsligt. Vägrade sova i egen säng efter uppvak. Blev tokig när man la henne i sin egen säng igen. Så vi har haft henne hos oss ganska mycket under denna tid. Hon har fått sova i vår säng och då har hon många gånger sovit gott. Vi har alltid börjat med att natt henne i egen säng, men om hon vaknat på natten och absolut inte velat sova i egen säng så har hon fått komma till oss. Nu har det blivit bättre och det var ett tag sen jag tog över henne till vår säng. Peppar, peppar......Vågar knappt säga det, det blir väl bakslag inatt.

Sqti: Vilken jobbig natt....Lider med dig.

Anjoh: Kul att det går bra.

Funderar själv på att också lämna tråden, men kommer alltid in här i alla fall och kollar. Vill ju inte att det vänder igen och blir jobbiga nätter....

• Igloo79

Mystic: Kämpa på. Det blir bättre. Var konsekvent och den som är mest envis av er båda. Lillan här har insett att det inte är så stor mening med att ställa sig upp längre. Det är mörkt och tyst i hennes rum inför natten och jag lägger henne ner igen. Men visst är det kämpigt när de precis har insett förmågan. Nyhetens behag. Vi hade en period när hon kröp omkring en massa i sängen för ett par veckor sen. Precis när hon lärt sig krypa. Drygt var det, men det har lugnat ner sig. Kan du ha henne i famnen och få henne att somna så. Ett tag var det det enda som hjälpte - för att få henne att inte härja för mycket. Hon spjärnade emot, men till slut insåg hon att det inte var lönt det.

Sqti: Gott med frallor. Själv väntar jag hem maken från jobbet och sorterar i alla foton jag har på datorn och gör en backup. Man vet aldrig när datorn tackar för sig. ...

• Igloo79

Achwell: Va jobbigt.

Mystic: Har funderat lite på att skaffa en nattlampa till lillan då jag undrar om hon skulle sova bättre. Kan kanske ha lampan i hallen tänd och dörren lite på glänt.

Här har vi också haft en knasig natt. Vaknade kl 12 , 3 och 4 första gångerna. Tredje gången vaknade hon 4.40 och tyckte det var dax att kliva upp. Gav henne lite välling och tog in henne till oss i hopp om att hon skulle somna om. Inte det. Hon busade runt bredvid mig i sängen. Kröp och hade sig. Somnade till slut vid 6 och sov till 7.30.

Men jag tror att jag börjar urskilja ett mönster. igår på dagen sov hon två gånger. Sammanlagt blev det 4 timmars vila. Liiiiiite för mycket tror jag. Får nog dra ner på det. Var nämligen svårsövd och som sagt utvilad vid 4.40. Dessutom märker jag att de dagar hon äter mycket välling så blir nätterna bättre. Problemet är bara att de dagar när hon äter mycket välling är dagar hon äter lite "vanlig" mat till lunch och middag. Är lite kluven. Vill ju inte att hon ska leva på vällingen heller. Måste hitta någon form av balans i det hela.

Svar på tråden Fler 7-8 månaders som börjat sova dåligt?