• Achwell

Fler 7-8 månaders som börjat sova dåligt?

Igloo79--> Ja, natten gick bra... sov till strax efter 6. Men jag tror att det är "för tidigt" för henne att gå upp. Därför att hon efter ca 1½ timme sover igen och sover i oftast 4 timmar! Det verkar som på dig att ni hade en ok natt - trots dotterns lungresurser. Ja... ibland blir man nästan förvånad att det kan komma så mycket ljud ur en sån liten

Solsken i blick --> Hua.. förkylningar kan inte vara någon höjdare! Stackare....

didilej --> Det där du skriver om att tända lampan och visa "nu är det morgon" verkar ju kanon. Det ska jag försöka använda mig av.

Alicia72--> Klart vi har plats för en till. Vi försöker stödja varandra så gott vi kan. Det är skönt att man kan skriva av sig om ditt o datt som så många andra känner igen sig i. Min tjej har strulat sen hon var nästan 6½ månad och har hållt på i 1½ månad lite drygt. Det är bara att hålla ut!

Hur har det gått för er andra i kvällsläggning m.m? Här gick det ok. Hon gnydde i ca 4 min innan det blev tyst... kanske hon inte var riktigt trött när jag la henne? Nåja.. nu är det som vanligt bara att "vänta" på uppvaket. Jag hoooooopas att det går lika "smidigt" som det gjort de senaste kvällarna.

*hoppas*

Kram på Er!

• Achwell

Igloo79 --> Skönt att natten var ok. Och Ja, javisst blir det lite annorlunda när man är inställd på att hjälpa sin dotter när hon vaknar istället för att blir frustrerad när hon vaknar. Det har faktiskt hjälpt mig. Det och att jag istället tar upp henne och håller henne i min famn istället för att köra ngn 5 mm. Bara det har lugnat mig och säkert min lilla tjej.

Solsken i blick --> Hur har ni det med kvällstrutiner? Det är ju väldigt bra att t.ex stänga av radio o tv och dämpa belysning och ljud och sitta och mysa. Jag har ett tips och det är att sitta mysigt och prata om dagen som varit. Att man "berättar" för ens barn vad som hänt under dagen. Detta kan man använda sig av hela deras uppväxt. Man pratar sen om hur det var på dagis... hur det var i skolan.... hur det var på danslektionen/ridlektionen eller vad de nu hittar på. Ialla fall så kanske hon varvar ner lite och känner att "jaha.. nu ska vi ta det lungt för jag ska sova snart".

Melker007 --> Jag håller tummarna så att knogarna vitnar! Javisst kan väl vovven leka med M kl 5 Ni kommer att fixa det superbra.

Jag måste med (igen) små bokstäver berätta att natten som var var en dröm...... och jag hoppas att det fortsätter så.. men är inställd på att bli besviken. Min tjej sov från 20:20 - 8:36!!!! Helt otroligt? Jag har inte gjort något annorlunda..... förutom att hon slurkade i sig nästan 300 ml välling igår kväll?

Hur har det gått för er andra?
    Kram kram

• Achwell

Hej på Er!
    Jaha.. här var det väl inte så kul ......  kvällsläggningen gick så mycket sämre än på typ 1½ månad. Gnydde ett tag och det har hänt.... men sen började hon gråta och skrika! Så jag tog upp henne... stod o vaggade ett tag, lade ner henne..... skrek.. tog upp... lade ner ... tog upp... alla gånger jag tagit upp henne så har hon letat efter ngt att suga på, min kind, min haka, mina kläder.. min hand... Så jag gjorde det! Jag gav henne nappen! Sitter här nu och ångrar mig! Jag kommer såååå att få gå upp inatt och ge henne napp!

Många utropstecken där.. men det är lite så jag känner! Hon blev tyst också.... skönt det.. men.. ja.. vi får väl se vad detta blir......

*inväntar det första kvälls/natt skriket*

Igloo79 --> Vad duktigt av dig

Hur har det gått för er andra?

• Achwell

Igloo79 -->
    Hmmm... ja.. hon har den fortfarande. Hon somnade med den.... 

Tack för stödet! Man försöker ju lösa "problemen" som kommer på bästa sätt och ibland går man på känsla.......  kanske skulle ha försökt att fortsätta med lägga ner, ta upp tills hon kände sig lugn... men då var det ju med det där att hon sög tag i allt som fanns i hennes väg..... så då kändes det som om nappen skulle dit.... typ......

Ja.. vi får som sagt hoppas att det hyfsat smärtfritt inatt och inte så många uppvak.....

Men som du säger... det behöver inte vara en katastrof för det. Ett insomnande med napp på kvällen kanske inte är ngt. Jag hoppas att jag slipper ge henne napp imorgon kväll bara.... för då känns det  som man kan fastna idet igen. Vi som "kämpade" ett bra tag att få henne att somna utan....

Nåja, det kanske går bra också.. sover till 8 imorgon bittt Men jag tror inte det.

• Achwell

Sqti --> Välkommen! Vi försöker stödja varann här och det är som sagt var skönt att "prata" av sig. Vad tröligt att hon vaknar och är vaken så länge på natten. Men bra att du går omkring med henne i mörkret och är tyst. Det ska ju vara "tråkigt" att vara vaken - det vill man förmedla och så vill man då att de ska sova istället... Jag tror att du har bra koll på vad det är som gör att hon vaknar. Det där med att hon rör sig mycket, separationsångest och drömmar. Det händer mycket med hennes utveckling nu och då blir de oroligt. Så har då jag hört många säga. Sen.... vad man ska göra när de vaknar. Ja du...... det är så olika

Läs längre tillbaka i tråden om "tassmetoden".... den känns väldigt skonsam och kan passa bra när barnen vaknar om nätterna - ialla fall tycker jag det

Lycka till inatt!

• Achwell

Jag har börjat lite försiktigt d.v.s att om jag gör 3 dl välling så har jag förra veckan tagit 1 matsked fullkornsvälling och 5 matskedar vanlig. Igår ökade jag på det med 2 msk fullkorn och 4 vanlig.

Och det var igår som hon sov heeeeela natten

Men idag var hon istället svår att få att sova på kvällen, eller svår är väl fel ord..... hon somnade fort, när hon (tyvärr) fick nappen.

Så, ja.. det är nog för tidigt för mig att se om det är ngn skillnad än.... vi får se när jag kommer upp till att ge bara fullkornsvälling....

Solsken i blick-->Även om du tyckte att det gick sådär så håll idet.... gör det till en vana.. testa ialla fall. Låter gulligt att hon är glad och skrattar och pillar på dig hela tiden - även om grejen var att hon skulle lugna ner sig

• Achwell
    råttan07 skrev 2008-01-29 22:24:21 följande:
    här har ni en till som känner igen sig, vår son lever rullan på nätterna.. nu har han i och för sig alltid varit en nattuggla som nästan bara åt på natten när han var lite mindre och vaknar han på natten är det svårt att somna om. Han är 7 1/2 månad och jag tycker inte jag har märkt av seperationsångest mer än att han kan vakna och skrika. De vi upplever som jobbigast är att han sover så dåligt på dagen att det blir svårt att få en bra rutin på kvällen, ibland somnar han strax innan han ska sova för natten av ren utmattning och sover "middag" och sen vaknar han 1-2h senare tokhungrig och sedan mycket pigg.. då kan han hålla på i 4-5h utan problem..nåja det måste ju bli bättre någongång...
    Jag fick ett svar från Dr Eckerberg (mannen bakom 5 mm) för ett tag sen som kunde vara anledningen till att hon vaknade och skrek efter 1-2 h. Han trodde att min lilla tjej tror att det var en sen eftermiddagslur som hon skulle sova, när hon egentligen skulle sova för natten. Hans råd var att hålla henne vaken en stund till, ca 30 min för att hennes sömnhormon melatonin skulle produceras i rätt mängd. Då skulle hon vara riktigt trött samt att hormonet hjälper till och ja.. då skulle uppvaken försvinna.

Kanske det kan vara ngt för er? Var mycket uppmärksamma på hans trötthetstecken på kvällen och stå på er.

Vi testade hans råd på vår tjej och det fungerade inte kan jag säga. Så nu när hon vaknar så får hon napp och hjälper inte det så tar jag upp henne en stund och håller henne nära, säger inget, utan håller nära och kanske vaggar lite. Sen lägger jag henne igen.... ibland somnar hon ibland får jag ta upp henne igen... typ... Det är en ganska ny rutin för oss så jag har inte hunnit "testa" den riktigt än.

Alla barn är ju olika, så det rådet jag fick kanske fungerar för er?
  • Achwell

Igloo79--> Vad skönt att det går frammåt för er.

Sqti --> skönt att natten var rätt ok

Melker007 ---> Ja... jag kan inte riktigt slappna av på kvällen iomed att jag sitter som på nålar och inväntar skrik-uppvaket, så därför kommer jag inte i säng förräns runt 23. Synd att M inte sov längre fastän han åt så mycket....

Natten gick oväntat bra här. Jag var beredd på flera uppvak då hon eventuellt skulle tappa nappen. Men .... hon hörde av sig strax innan 8 imorse! Så drygt 11 timmar i raken har hon sovit.

Jag är lite frestad att ge henne napp igen nu på kvällen (eftersom det gick så bra inatt)... men... jag ska gå inför att inte ge henne den. Vi har ju kämpat så för att få henne att somna inför natten utan napp så vi ska försöka hålla det. Annars så kommer ju uppvaken som ett brev på posten!

Nu får ni alla ha en superbra dag!

• Achwell

Igloo79 --> Ja.. jag veeeet... Jag ska verkligen försöka att hålla mig ifrån nappen ...... som du säger - vips så är vi tillbaka i samma ekorrhjul igen och dit vill vi inte.

• Achwell

Det är lungt   det var inte alls klumpigt uttryckt.

Det är svårt ibland att skriva rätt och jag är oftast ironisk av mig och det färgar av sig idet jag skriver,vilket kan bli knasigt.... för ironi hänger oftast mycket i tonfall och ansiktsuttryck när man säger något ironiskt... och det "syns" ju inte när man skriver. Så det är så lungt så - jag vet att du menade väl

Kram på dig!

Svar på tråden Fler 7-8 månaders som börjat sova dåligt?