• Achwell

Fler 7-8 månaders som börjat sova dåligt?

Ooooh... gissa om jag hoppade till nu när babymonitorn slog på! 22.55.... sen höll jag andan....

...och nu har det varit tyst i 10 min snart... hoppas det var det enda uppvaket.... (sen skulle det vara skönt om hon sov till ... tja.. säg.. 7.30 / 8.00.... men jag tvivlar på det)

• Achwell

Jaha, lite varierade nätter verkar det ha varit för de flesta.

Här var det en guldnatt verkligen! Hon sov hela natten (utan napp) och vaknade 8:45! Jag vaknade 8:15 och fick ligga och dra mig en stund.... det var inte igår kan jag säga!

Hur har det gått för er andra då?

Ha en fortsatt bra dag tjejor!

• Achwell

latlisa--> Silonsalva tycker jag är helt underbar Så fort hon blivit röd så smörjer jag på Silonsalva och det hjälper bra.

Igloo79--> Vad skönt att nattningen gick bra - nu när maken din skulle lägga henne

Här ja.. det känns lite som varannan dag här?! Igår gick det ju bra och så sov hon lääänge utan napp. Men... lade henne runt 20.30 och hon började gny och det eskalerade till gråt. Så då gick jag in.. tog upp henne.... hon lugnade ner sig... skulle lägga henne igen och det räckte med ett steg mot sängen så blev hon ledsen igen... gumsan då. Min mammahjärta fick ont... nappen åkte i och hon var lite ledsen ett tag till. Men sen kunde jag lägga henne och hon blev ledsen igen... men då smekte jag henne på bröstkorgen och till slut lugnade hon ner sig. Jag stannade med handen kvar och hon tog tag i ngt mjukisdjur och gosade med det. Sen tog jag bort handen.... satt där en liten stund, sen gick jag. Och snart har hon sovit i en timme...

Det har ju gått några nätter nu (då hon haft napp) som hon sovit igenom natten.... inte tappat den och vaknat... så jag hoppas att det håller i sig.

Seeeeen.. kan jag berätta något kuligt. Lillgumman satt och lekte med pappas hand och började mumsa på hans finger... då utbrister han.. "hmm.... det är ngt vasst i munnen - ngt litet vasst".... Oooooh, jag tittade efter för att se om ngn tand var påväg, men såg inget.. sen kände jag med ett finger och JA, det är ngt litet vasst där inne. Eller vasst är det väl inte.. men ni vet

Jag blev alldeless till mig. Jag skulle duka av efteråt... och ja... (OJ, nu ser jag att jag går OT- snart klar...) jag ställde in tallrikar i kylen....?! Jag blev så till mig.. hehe...

Hur går det för er andra?

• Achwell

Igloo79 -> Hehehe.. jodå.. skrattade gjorde sambon också... (Jag också, när jag märkte vad jag höll på med)

Jasså.. orolig dam  - ja det får hon sluta med Mamma ska sova ju.......

• Achwell

Godmorgon!

Här har natten varit bra... trots napp.... Hon hade svårt att somna, så nappen åkte ju i till slut.... hmm.. nåja.. vi fick sova ialla fall.

Hon vaknade 05:58 och jag vaknade med sån huvudvärk (somnade med den oxå) så jag gav henne nappen och hon somnade på sekunden! Jag gick och la mig igen ihopp om att huvudvärken skulle ge sig... låg säkert en timme innan jag somnade. Vaknade igen strax innan 9. Smög förbi tjejens rum, hörde inget men såg att det var aktivitet i sängen - hon var vaken.

Nu ligger gumsan igen och sover fm.

Igloo79--> Usch det låte som en jobbig natt.. hua... Men visst är det skönt på något sätt att amning och eller napp ger de tröst så att de kan somna.. även om det i långa loppet kan innebära problem.. typ

Sqti--> Hur gick det efter allt buffande?

Ja, det där med tänder.. undrar hur lång tid det tar innan de kommer upp... jag tittade idag igen.. och ja.. det var samma status som igår - såg inget men kände ngt....

Kram på Er!

• Achwell

Solsken i blick --> Åh, vad härligt. Skönt att du fått sova - fler såna

Smultin --> Låter som en riktigt tung helg. Jag läste någonstans att de är extra lättväckta de första 20 minuterna efter att de somnat. Kanske du ska vänta 20 min innan du lägger henne.... kanske inte håller i längden men bara några nätter så du får sova igen lite? Du kan ju testa.... Lycka till!

Igloo79--> Men du.. vilken tjej.. hehe. Röra på sig så där. Ja.. det kanske "kliar" i henne liksom, hon växer väl i princip hela tiden. Kanske därför hon rör sig? Ibland hittar jag min tjej liggandes med huvudet upp i ena hörnet, men annars så ligger hon still.

Om du är orolig med kudden, kanske du ska prova att hon sover utan den? Eller....?

Min tjej sov en sen em-lur (17- 17:45) så det blev en sen läggning. Vid 21:15 la jag henne -utan napp - kan jag tillägga. Hon var tyst en stund, gnydde en stund, tyst en stund, skrattade o pratade en stund och nu har hon varit tyst i ca 30 min. Eftersom hon somnade utan napp så väntar jag på det obligatoriska uppvaket. Det brukar inte komma när hon har napp.

Hoppas ni får en skön kväll!

• Achwell

Sqti --> Ja du, låter som en tuff natt. Det där med minnesluckor känner jag igen. När det var som drygast så hade jag också minnesluckor....... då är man bra trött.

OJ! 6 tänder - det var inte illa! Hur gammal är din tjej?

Skönt att nattningen gick bra ialla fall. Jag ska hålla tummarna åt dig så att natten blir bättre.

• Achwell

Sqti --> Hon hojtade till för ca 30 min sen..... babymonitorn slog på och jag blev jätterädd... hehe.. mest för att jag inte var beredd på det Men bara ett "hojt" sen blev det tyst igen. Kanske det var "uppvaket"?  Min tjej blev 8 månader 31/1... och har än så länge bara en vass tand pågång.... som man knappt ser....*hehe*

Jag bävar lite inför när hon börjar bli så stadig att hon kan sätta sig upp...och sen ställa sig upp... när hon inte vill sova... hmm.. ja.. den dagen den "sorgen"...

Anjoh--> Det jag fick höra av Dr Eckerberg (mannen bakom 5mm) var att min tjej antagligen trodde att den kvällsläggningen var en sen eftermiddagslur och därför vaknade hon. Hans tips var att hålla henne vaken ca 30 min längre innan hon skulle läggas för natten. Detta för att få henne riktigt trött samt att sömnhormonet melatonin ska ha producerats i riklig mängd. För oss så fungerade det inte.... det spelade ingen roll när vi lade henne. Hon vaknade än då och bara skrek. Det finns dom som säger att de drömmer mycket och ja, vaknar upp efter en otäck dröm. Sen är det ju så att de i åldern 7-9 månader kommer in i separationsångesten då de ska bli "egna" personer. Så när de vaknar upp är det ju jätteläskigt att vara där själv - ingen mamma eller pappa. Jag tror mer på det senare.

Vi trodde först på Dr Eckerberg och lyssnade till hans råd. Vi körde med 5mm när hon vaknade upp... men det funkade inte. Inte på uppvaken ialla fall. Så det som vi kör nu är mer åt "tassmetoden"-hållet samt att hon har fått tillbaka nappen (vi tog bort den strax efter jul). Sen ja.. sen har vi väl hållt ut bara .... det finns inte mycket mer att göra. Var nära din tjej och hållt ut - det kommer att gå över - det är mitt tips. Lycka till!

• Achwell

Anjoh--> Om min tjej piper tar jag inte upp henne.... men om hon skriker och gråter går jag till henne. Oftast för att visa att jag är där. Ibland klappar jag henne på bröstet och ser om hon lugnar ner sig. Lugnar hon inte ner sig så tar jag upp henne till slut. Det finns ju de som säger att man inte ska ta upp dom.... för att det "belönar" skriket. De menar att då kommer de att tro att de alltid kommer upp bara de skriker.....

• Achwell

Sqti-->Jaha, hon gnäller/skriker innan hon somnar.. ja.. då är det svårt, det förstår jag....
    Nej,  precis... hon kan väl inte veta vad som belönas om hon sover.....

Ja, barn är svåra. För någon månad sen kunde man tydligt se på min tjej när det var läggdags, mycket jäsp och gnugg i ögonen. Men idag ...ja.... visst kommer det gnugg ibland... och kanske en jäsp.... men det är inte lika tydligt. Nu är det mer gnäll... och ja.. det kan ju tolkas till vad som helst, hungrig, sitter obekvämt, har tråkigt.... svårt

Sen när man tror att "puh.... äntligen förbi den fasen".... ja.. då går det ngn vecka sen påbörjas något nytt - "Men, varför gör hon så...?"..... Det händer saker hela tiden!

Svar på tråden Fler 7-8 månaders som börjat sova dåligt?