• Achwell

Fler 7-8 månaders som börjat sova dåligt?

Godkväll!
    Här har läggningen gått okej får jag säga. Igloo79, jag stod på mig och gav inte henne nappen och nu har hon varit tyst i hela 9 minuter *hoppas hon sover*. Hon gnällde en del efter att jag släckt lampan och gått.... nästan sånt där "ååh, nu måste jag gnälla lite"-gnäll..... jag bara väntade på att det skulle eskalera och bli skrik. Men ssssshhhhyyysh (eller hur man nu stavar till det)... än så länge är det tyst. När hon vaknar igen ska jag prova att lugna ner henne utan att ge napp direkt, så får vi se.... men går det inte.... ja.. då åker nappen in.... tror jag....

Hoppas läggningen / nattningen går bra för er tjejer!

• Achwell

Alicia--> Jag har hört från bvc att man ska vänta en halvtimme innan man lägger dom. Men jag vet inte. När de ammar så blir de ju mätta och kan somna direkt... ingen halvtimme där heller... så jag vet inte.

Angående nappen. Detta har jag erfarit. När våran tjej tog napp var hon 4½ månad och med napp och 5 mm så sov hon hela nätter i 1 månad. Sen började hon tappa nappen 1-4 ggr per natt. Vilket var drygt... napptappningen började oftast kl 3 och kunde hålla på 1ggn i timmen tills vi gick upp vid 7. Så höll hon på i kanske 1 månad tills vi blev tokiga av sömnbrist. Så då bestämde vi oss för att ta bort nappen. När hon var drygt 6½ månad valde vi att ta bort nappen. Tänkte att den även skulle hjälpa mot uppvaken som hon hade börjat med. Det tog nästan 2 veckor att få henne att somna smärtfritt utan napp. Men uppvaken finns där fortfarande. Sen jag börjat med en variant av "tassmetoden" istället för 5 mm när hon har sina uppvak så sover hon längre - då med napp! Så hon somnar utan, men vaknar upp och får den...? Ja, jag vet inte.... jag måste ge det lite mer tid så får vi se hur det ter sig.

Hmmm.... du blev väl inte klokare på det där... men det kanske ger ngt ialla fall?

Igloo79--> Ja, jag hoppas också det går bra utan napp. *håller tummarna*

• Achwell

Hej tjejor!
    Vad flitiga ni har varit.. skrivit massor så här på morgonen

Jag passade på att sova hela fm.

Lilltjejen gnydde ett tag när hon lades strax efter 20 och jag trodde.. jaha.. nu börjas det och väntade på att det skulle exalera. Jag gav henne lite tid att lugna sig vilket hon gjorde och somnade :- Yiiiipeee - behövde inte gå in o ge napp! Okej, då var det över, nu väntas uppvaket. Klockan gick och till slut lade jag mig, inget uppvak i sikte. Vaknade 23:50 (helt sömnyr) av att lilltjejen skreeeeeek, pang sådär bara kändes det som. Jag letade febrilt efter nappen i mörkret och var påväg in till hennes rum.. men hon tystnade.....? Sen hörde jag inget mer förräns 06:10 imorse! Wooooooohooo! Jag hade fruktansvärt svårt att somna om efter hennes skrik vid 23:50 - låg säkert vaken i 1½ timme. Så där för la jag mig nu på fm när hon skulle sova. Hon sov härliga 3 timmar - jag också!

Så - ingen napp behövdes vid läggning och hon hojtade till (rätt kraftigt) vid 23:50 och sov sen till 6:10 ---> UTAN NAPP! Helt otroligt! Mer såna nätter tack!

Ni har skrivit så mycket att jag måste sätta mig och läsa igenom allt..... Men nu måste jag ge min tjej lite lunch och sen ska jag få lunch hos farmor... så vi blir där hela eftermiddagen.

Ha en superdag tjejer!

• Achwell

Jaha.. kom hem sent.... blev sen välling (15 min) men tyckte jag hann med de andra kvällsrutinerna.... och ändå ligger hon och vrålar där uppe....

hua!

Jag har inte ens hunnit läsa allt ni skrivit idag ju....

Jag ska gå upp till henne nu.....

hej så länge!

• Achwell

Igloo79--> Fy 17! Jag gav upp efter en halvtimmes "tassmetodande" och gav henne nappen.. Det blev så tyst och skönt och tjejen min blev så nöjd...  Fasen alltså! Jag har tappat rutinen helt ju. När hon nattades utan napp alltså när vi "lärde" henne så körde 5mm och det gick ju bra. Efter 1 vecka tog det kaske 10 min, sen somnade hon och nu i flera veckor efter det så har hon lagts utan ett pip... oftast. Men nu.... hmmm.. ibland går det bra att lägga och som iförrgår och idag så gick det bara inte... jag gav kanske upp för fort, men jag orkade inte höra hennes gråt... så nappen åkte i!

Sitter och funderar om hon inte var nog trött när jag lade henne.... hennes trötthetstecken har ändrats så de är svåra att tyda, jag tittar nog för mycket på klockan. "Jaha, hon närmar sig 20:30 - ja men då borde du vara trött". Jag har tappat fingerkänslan lite. Blev lite tokigt när vi kom hem sent och ja.. hmmm....

Förresten, Igloo79, så köpte sambon en bebispulka igår på Barnens hus 129 kr. Den var kul tyckte hon

Vi har täcke till tjejen men det händer rätt ofta att hon sparkat av den när man kommer in på morgonen..... hon måste då ha sparkat av den under natten.

Tack för styrkekramarna... de värmer. Sov gott i Din säng!

Melker--> Jepp, känner att du håller tummarna!

Ja.... tänker på hur det blir när uppvaket kommer... då har jag ju inget att "ge" henne, nappen har hon ju redan! Hmmm... Jag får väl köra så som jag gjort förut, ta upp henne i famnen tills hon lugnat ner sig. Då är hon ju sömnig ialla fall så då finns det bättre chans till att hon somnar... *iiiih*

Igloo--> Förresten, Hur avvänjde (finns det ordet?) ni eran tjej från nappen?

Kram på er Tjejor och lycka till ikväll / natt!

• Achwell

åååh, jag tänker på att jag gett henne nappen igen...

*suck* (en stor en!)

Alltså... det är ju jobbigare nu att höra ens barn skrika än för några månader sen. Borde man inte blivit "van" liksom...  är nog därför jag "gav upp" och tjoppade i nappen.... Allt går på känsla också... "napp i  - vad skönt".. .. .. .. .. .. .. "nej, vad gjorde jag nu"......

ååååh!

en till *suck*

• Achwell

Igloo79--> *ler* Tack för stödorden! De var behövliga

Jag ska fortsätta att inte ge henne nappen vid lägginngen och fööööörsöka vara lite mer uppmärksam på hennes trötthetstecken.

Ja, det gick ju så bra! Jag vet inte vad som hänt faktiskt. Vi körde ju 5 mm när hon skulle avvänjas och även när hon hade sina uppvak. Och det fungerade ju.....  inte bra... men det fungerade.. hon skrek ju på sina uppvak. Men sen så har skriken vid uppvaken varat längre och 5 mm har då ej fungerat har vi konstaterat. Så.... när hon vaknade upp så tog jag upp henne och höll henne nära tills hon lugnat sig. Sen la jag henne och hon somnade bara om när jag gav henne nappen. Detta var ca 1 vecka sen (som jag började ge henne nappen igen). Men hon har inte vaknat varje kväll och skrikit och ibland hon vaknat och skrikit, men man har inte hunnit in för hon har somnat om av sig själv. Så det är ju väldigt olika och det är ju ganska "nytt" att hon fått nappen ibland. Så av de senaste 7 nätterna så har hon fått nappen 4....  men jag vet inte riktigt vad som gjort att hon börjar strula med läggningen.

Jag har läst att när de är vid 8 månaders ålder (blir 8 månader idag!) så tycker de att det är mycket roligare att vara uppe med mamma o pappa och har då svårt att komma till ro när man lägger dom. Kanske det är därför det är svårt att tyda henne trötthetstecken.... hon visar dom inte gärna? Äsch - jag vet inte.

Men som du säger.... ge det några nätter och samla kraft och gör upp en ny plan.
    - Tack tjejen! -

• Achwell

Igloo79 --> Jaha... nästa gång skriver du väl "Ja 9-månaders är struligt. Min blir 10 mån om 10 dagar" *hihi* Ja, det är väl alltid nåt som ska "strulas".... men.. hmm.. egentligen är det väl inte strul. Som min sambo sa när jag "beklagade" mig över lilltjejens sömn "varför vaknar hon och skriker".... Ja, sa han en gång... kan ju vara så att hon gör så bara för att hon är en bebis.. helt enkelt... bebisar vaknar och skriker... Han tog det för var det var och accepterade och gjorde det bästa av situationen. Medans jag funderar, varför, vad kan man göra.... analysera allt i minsta deltalj *hehe* Tänk om man kunde vara lite mer "nere på jorden" bara. Så är det struligt? Kanske inte.... det är "bara så som det är"..... så kan man se på det

Min mamma o pappa skaffade sig 5 barn på 7 år.. och jag har nu iomed min tjej funderat "Vad 17 tänkte dom på!!" Att skaffa sig 5 barn, med tanke på hur lilltjejen har det med sömn skulle jag aldrig i livet göra....... alltså.. herregud. Jag har frågat dom och dom svara "Ja, vi ville ha många barn".. Ja.. men var det inte jobbigt sa jag. "Jo, men det var ju bara så, ta hand om dom på bästa sätt"... Ja... suck.... jag förstår inte ändå. Alltså... hur tänkte de när de hade 4 st . Jag var väl 5 år, lillebror nr 1 var 4 år, lilla syster 1 var 3 och lilla syster 2 var 1... "Ja.. men vi skaffar en till!!

Tur de var "nere på jorden" och accepterade det hela - det är bara att ta hand om dom helt enkelt!

Oj... nu hojtade lilltjejen till... babymonitorn slog på....iiiiih!

• Achwell

Igl0079--> Jepp.. balans... det är det folket vill ha

Skönt att natten varit helbra! Jätteskönt. Man blir så glad och upprymd.

Sqti-->Skönt att även du haft en bra natt! Yeeha!

Melker007--> Du med! Men guuud så bra! De flesta verkar ha haft en bra natt. Angående en obajsande unge så har jag hört att päron är lösande också... och som Igloo skriver... vatten.

Okej.. fråga mig då.. hur har natten varit Achwell? Jo, helt perrfa! Hon lade vid 20.30 och gav hennen nappen efter en halvitmmes "tassande". Sen hojtade hon till 22:50 men inte så jag behövde gå in. Sen sov hon till 7.30! Så härligt så!

Ha nu en superbra dag tjejer!
    Kram

• Achwell

Verkar som om det gått hyfsat med läggningen för de flesta

Hon gnyr lite då o då..... la henne för ca 5 min sen..... det blir tyst ibland.... *håller tummarna*

Här har vi nyss lagt henne, utan napp. Det blir senare och senare läggning tycker jag....? Eftermiddagsvilan blir också senare o senare? Idag blev kl 16:10 och jag såg inga trötthetstecken. Så jag tjoppa ner henne i vagnen och drog ut och pulsade i snön.... hon somnade på 2 min och sov till 17:15. Man undrar om det är försent att sova så länge innan nattningen. Tidigare har hon oftast somnar innan eller runt 20 så vi har tänkt att ja, det går väl bra. Men nu börjar läggningarna rutn 20.30 och den här gången 20:55....

Gnyr då o då fortfarande. Hoppas hoppas hoppas hon somnar snart. Vill inte gå upp och köra tass metoden... som kanske slutar i att jag ger henne nappen.

Igloo79 --> Jaha.. så dagvilorna strular.. hmm. Trökigt. Min tjej sover 2 ggr om dagen. Lite olika fm-vila då hon vaknar för morgon allt mellan 5 - 8.... ju tidigare hon vaknar ju längre fm-vila... så det kan bli allt från 2 - 4 timmar... så olika.

Melker--> Mycket "skit"-snack nu.. hehehe... Hoppas det blir bajsfritt inatt. Lagomt till han vaknar så kan han lägga av en fin "kocka"

Sqti--> Lycka till med fruktmoset.

Här drog lilla tjejen i sig nästan 300 ml välling! Hon äter rätt mycket nu... varannan dag typ.... men det är bra mycket välling för en sån liten. Ett litet vällingmonster är vad hon är.

Ooooo.. ssschyyyssss... nu har hon varit tyst i dryga 5 min....*sov nu lilla videung*

Hoppas ni får en trevlig kväll tjejer och lycka till med natten!

Svar på tråden Fler 7-8 månaders som börjat sova dåligt?