• Igloo79

Fler 7-8 månaders som börjat sova dåligt?

Solsken: Vi kör med fullkornsvälling. Började i förra veckan. Märker tyvär ingen skillnad. Hade hoppats på det.

• Igloo79

Efter två "grisnätter" har vi haft en natt som varit mycket bra. Hon somnade kl 19. Väntade spänt på skriken. Det dröjde till 22 (3 timmar!!!) innan de första kom. Och då hann jag inte ens upp för trappen innan hon hade somnat om på egen hand. 23 brukar vara en tid då hon vill upp och äta, men det klockslaget sov hon över. Nästa uppvak blev vid 1 då det räckte med att jag la handen på hennes mage och sjöng lite. 2 är en annan tid hon brukar vilja äta och de två första nätterna har hon skrikit för full hals vid den tiden när hon inte fått mat. Nu vaknade hon denna natt också, men enbart med lite protester. Dock tog det 1 timma att få henne att somna om. Hon bökade runt en massa i sängen och jollrade och ville ställa sig upp - så det var väl lite jobbigt. För jag var duktigt trött. Nästa uppvak blev till morgonen kl 6.30. En helt bra natt med andra ord.

Achwell: Hur har det gått med natten och nappen? Har också testat att lägga lillan senare, men märker att hon mår bäst av att läggas tidigt. Jag tror Elisabeth Pantley (osäker på stavning) i "Somna utan gråt" förespråkar att lägga bebisarna tidigt. Men precis som du säger. Barn är olika.

Sqti: Håller med dig om det där med att vara hungrig redan. Stå på dig. Så har jag resonerat med dottern här hemma och det verkar som att det ger resultat. Det är jobbigt i början. Det har blivit några "skriknätter". Riktigt jobbiga, men förhoppningsvis är de över nu. Peppar, peppar.

Råttan: Har ni några rutiner kring vilan på dagen? Det kan hjälpa honom att förstå att det är dags att sova. Sover han ute något? Det kanske inte alltid fungerar, men om det går så kanske han mår bra av att göra det. Dottern sover ute på fm-vilan. Sover upp emot 2 timmar. em-vilan sover hon inne. Då sover hon max 45 min.

• Igloo79

Melker: Tror du är på rätt spår att det är av gammal vana han vaknar. Så tror jag i alla fall att det är här och är helt övertygad om att det går att jobba bort.
    Och ja, måste säga att jag är en av dem som är vaken sent. Vet att jag borde lägga mig tidigare för att få en god natts sömn, men maken jobbar sena kvällar ganska mycket och jag kan inte sova innan han är hemma (värre är det när han jobbar natt). Han är sjuksköterska och kör mycket bil i tjänsten på ensliga vägar med dåligt underhåll. Så jag vill veta att han kommer hem säkert.
    Bara en liten parentes =).

• Igloo79

Solsken: Dottern sover i egen säng i eget rum. Just denna vecka har jag flyttat in en bäddmadrass på golvet och sover hos henne för att kunna vara där så fort som möjligt när hon vaknar för att kunna hjälpa henne. Gör så lite också för att jag hade fått vanan att ta in henne till våran säng när hon vaknade om nätterna och jag inte orkade strula med det. Detta hjälpte varken nattamningen eller någons sömn. Kommer att flytta tillbaka in till mig och maken förhoppningsvis i slutet på veckan. Hoppas då på att dotterns sömn är bättre (tror inte den kommer vara perfekt, men bättre).

Jag förstår vad du menar. hade också gärna haft dottern lite längre tid i vårt rum, men vi flyttade i höstas och rummen var inte stora nog för detta. Eller jo det är de väl - men det hade blivit så knasigt. Efter mycket om och men och många olika förslag på lösningar bestämde vi oss för att ha dottern i eget rum. Har tidigare skrivit att jag inte vet ännu om det var så smart. De nätter hon sovit bra har det varit guld värt.

• Igloo79

Achwell: Va härligt att det gick bra. Men ett tips är att ge inte nappen. Jag gjorde det "misstaget" att jag fortsatte ge napp när det gick bra. OCh sen var vi tillbaka i samma ekorrhjul igen och denna gång blev det jobbigare att vänja henne av vid det igen. Fast alla barn är ju olika. Så jag ska inte säga att det blir så med er, men det är i alla fall mitt tips.

• Igloo79

Achwell, hoppas att det går bra.

• Igloo79

Achwell: Glömde skriva - menar inte att du inte vet bara mer att jag gjorde misstaget och det blev inte bra. Lite klumpigt uttryckt av mig kanske

• Igloo79

latlisa: Så är det här med. Nu får hon inte gröt alls utan välling och det är bättre.

Nattningen gick bra. Hon protesterade inte alls utan jag kunde lägga henne i sängen och hon vred och vände på sig ett tag. Tog lite tid för henne att komma till rätta, men sen somande hon. Jag var kvar hela tiden, smekte hennes hår, sjöng mm. Hoppas natten fortsätter i samma mönster.

• Igloo79

Achwell: Hoppas att det går bra för dig utan napp.

• Igloo79

Achwell: Hur har det gått. Gick det utan napp?

Sqti: Va jobbigt för dig. Hoppas att det blev bättre sen en. en fundering bara - är det vällingen hon inte vill ha eller är det nappflaskan som är problemet? Har du provat att ge henne välling med sked? Vet att det är drygt att mata välling så, men tänkte att då får du ju veta om det är vällingen eller flaskan (om du inte redan vet det) Har än vän vars bebis inte tog flaska. Bara tuggade på den, men hon envisades med att ha med sig flaskan överallt med lite vatten i och gav det ofta. TIll slut gick det.

BoPeep: Någorlunda rutiner har vi. Inga rigida stenhårda sådana. Allt beror på när lillan vaknar för dagen. Hon sover fm vilan ute i sin vagn. Somnar när vi går på promenad. Em-vilan sover hon i egen säng. Somnar oftast i famnen. Ammar inte så mcyket längre.Bara ett par gånger per dag. Nattammandet är ju borttaget. På kvällen somnar hon i sin egen säng, men jag är där hela tiden och skulle hon bli ledsen så tar jagupp henne. Om hon är ledsen på natten provar jag med att sjunga och smeka hennes hår. Fungerar inte det så tar jag upp henne.

Svar på tråden Fler 7-8 månaders som börjat sova dåligt?