• Igloo79

Fler 7-8 månaders som börjat sova dåligt?

Denna natt har varit bra. Vaknade första gången vid 1, andra gången vid 2. Båda dessa gånger räckte det med att jag la handen på henne för att visa att jag är där.
    Tredje gången vaknade hon kl4, redo att ta sig an ännu en dag av äventyr. Jag var desto mindre road av detta. Försökte först med att bara lägga handen på henne, men hon låg och vred och vände på sig, ställde sig på alla fyra och försökte ställa sig upp. Tog upp henne och satt i fotöljen och vaggade henne i en timma. Det gick till slut. Hon somnade om vid 5. Jag satt kvar i fotöljen efter att ha lagt henne i sin säng utifall att hon skulle vakna, men gjorde inte det. Så till slut gick jag och la mig. Har ett duntäcke som prasslar något fruktansvärt även fast jag är väldigt tyst och försiktig. Detta vaknade hon till!!! Suck! Det var bara börja om då. Det slutade med att jag la henne bredvid mig i sängen och vi somnade om tillsammans vid 5.30 och sov till 7.30.

Har några funderingar efter denna natt. Inte första gången hon vaknar alldeles för tidigt och vill upp för dagen (kl 2 natten innan) vad gör jag åt detta??? Tar tacksamt emot råd!
    Kommer att flytta in till min egen säng idag och sova där. Allt för att inte störa lillan när jag lägger mig med mitt prasslande täcke. Får se om det hjälper något.
    Är rädd bara att jag kommer att få ett bakslag. Att hon kommer vakna oftare för att hon "känner av" att jag inte är i rummet. Hade dock ändå tänkt flytta tillbaka men inte förrän i morgon. Vad tror ni??

• Igloo79

Didilej och 28april: funderar på det. Just att inte gå till henne alls om hon inte är ledsen. Måste bara sänka sängen ett steg till då hon lärt sig ställa sig upp. Tror egentligen inte det är någon fara, men man vill ju vara helt på den säkra sida. Det är ju egentligen det somhar varit. Har varit upp för att försäkra mig om att hon inte ställer sig och ramlar ur. Ska fixa det idag närjag flyttar tillbaka min madrass.

28april: Håller med om att det inte är morgon före 6.00. Så innan det försöker jag natta om henne. Efter det så får vi ta och gå upp.

Melker: Lustigt att vi var vakna samma tid =) Förstod jag rätt att sista vilan på dagen är från 12.30 till 14? Orkar han hela vägen till kvällen sen? Har funderat på att tidigarelägga vilorna men är osäker på om lillan orkar. Kanske senare - just nu har vi fullt upp med att få natten att fungera.

Solsken: Min dotter vaknade till helt när hon tappade nappen och hade svårt att somna om. Därför tog vi bort den.

• Igloo79

Sqti: då förstår jag. Nä, jag hade nog inte heller börjat ge välling med sked. Inte när man redan kämpar med sömn. Orka kämpa med det också. Det var bara en tanke. Kanske hon skulle gilla någon annan typ av välling.

Melker: En till fråga. Du skrev att ni var ute mycket. Sitter han i vagnen då?. Går jag ut m lillan i vagnen så somnar hon eller blir jättearg för att hon inte bara vill sitta där. Vill gärna vara ute mer, men vet inte riktigt hur jag ska få till det. Och somna vill jag inte att hon ska göra alltid. Då blir dygnet helt knas.

Achwell: Va skönt att du slapp nappen!! Härligt också att få sova i tre timmar. Lillan sover nu, men har gjort det ganska länge och ska upp här om ett tag.

• Igloo79

Melker: ahaa! Gunga var ingen dum idé. Ska ut och kolla området. Har inte bott här så länge. Hälsa på svägerskan kan man ju alltid göra. Har tyvär ingen hund =). Ja dottern väger nästan 9 kg och det tycker jag är rätt tungt. Och så har hon massa vinterkläder nu ( vi har massor med snö!!) Så bärsele alt något liknande är det inte tal om.

• Igloo79

Melker: Har letat mig fördärvad efter en bebispulka. Ska ut och leta igen i morgon. Vi var faktiskt precis ute en kortis. Gungade lite. Hon tyckte det var kul och sen blev hon otålig på vägen hem. Tänke jag måste ju prova.

Smulting: Märkte ett tag att dottern ville äta mer på natten, men märkte ganska snabbt att det inte handlade om mat alla gånger utan mer snuttande och sånt. Bestämde mig i söndags att ta bort nattmaten helt. Blev några jobbiga nätter. Men från att ha fått gå upp 10 - 20 gånger per natt var vi nu bara uppe 3 gånger denna natt!

• Igloo79

Smulting: Det ändrar sig.

Här har läggningen gått jättebra (hittills). Känns som att den börjar fungera som den ska i alla fall. Peppar peppar. Det är knappt så man vågar skriva någor sådan. Får väl ett rejält bakslag. Kunde lägga henne direkt efter flaskan (utan vaggning i famn etc). Hon skruvade på sig en hel del, men kom till slut till ro och somnade. Jag satt bredvid och la handen på om hon blev för orolig.

Jag har flyttat in min bäddmadrass till min egen säng bredvid maken igen. SKa bli skönt att sova i egen säng. Dotterns säng är sänkt så att jag inte behöver stiga upp om hon är vaken, men nöjd på natten. Behöver inte oroa mig för att hon ska ramla ur.

Oroar mig dock för natten och hur den ska gå. Tänkt om hon "känner av" att jag inte är där och vi får ett rejält bakslag. Dessutom har hon varit hård i magen idag och hon gasar mycket - vilket ibland resulterar i orolig nattsömn. Så jag förbereder mig för en del uppvak. Skulle dock verkligen behöva sömnen. Veckans bravader har tärt på mig en del känner jag. Maken har jobbat sent och inte kunnat natta och eftersom jag redan legat i rummet har det varit "onödgit" för honom att komma in på natten också. Ikväll kommer han sent igen och i morgon börjar han tidigt, men till helgen får jag på lite avlösning.

Melker: Hoppas också på att natten blir bra.

• Igloo79

Nu ligger hon där uppe och bökar. Har en babymonitor som går igång lite då och då - tyder på ljud. Kan det vara magen tro???

En liten fråga. Hur gör ni med täcke till bebisen? Dottern bökar runt så mycket att täcket åker av eller hon trasslar in sig i det innan hon somnar. Kan ju lägga på det när hon somnat, men när hon vaknar och bökar på nätterna (utan gnäll och gråt) och jag inte går in så kan hon ju fortfarande trassla in sig i det. Några förslag?

• Igloo79

Melker: Va lustigt. Sitter och småskrattar åt det även om det inte är så skojigt egentligen. Minns själv när man var stor och inte kunde sova. Hade dessutom hepatos så jag kliade i hela kroppen - inte kul.

Achwell: Jobbigt. Hoppas att det lugnar ner sig. Sänder styrkekramar.

• Igloo79

Halloj. Hur går det för er alla ikväll? Bra hoppas jag.
    Melker: Bra idé med tjockare pyjamas

• Igloo79

Achwell: Jaaaaa, tack för tipset. Åker dit i morgon med en gång (barnens hus alltså) Bara snön ligger kvar. Här ska det "pulkas"!!!
    Va kämpigt du verkar ha det med nattandet. Förstår dig helt och hållet att du inte orkar. Jag skulle bryta ihop om dottern skulle sätta igång och skrika en massa nu. Skulle troligen också ge henne nappen. Det gick ju så bra för er, undrar vad det är det beror på att hon nu börjat skrika??
    Ang avvänjning (?) av nappen så tog jag först bort den vid nattning, men gav den om hon vaknade på natten. Fungerade i början, men fick bakslag senare. I söndags bestämde jag mig bara för att nu ska den bort (och amning och flaskning också). Ställde in mig på jobbiga nätter. Tänkte att jag försöker i en vecka och blir det inte bättre så får jag tänka om. (det har gått fortare än så -peppar peppar). Det blev tufft i början och mycket protester, men det verkar ha gått.

Svar på tråden Fler 7-8 månaders som börjat sova dåligt?