• Igloo79

Fler 7-8 månaders som börjat sova dåligt?

Achwell: Hahahaha - Jag bara skrattar. Jag hade nog också dukat in tallrikarna i kylen. Väntar också på tänder - inga än så länger - men myyyyyycket dräggel.

Damen sover för övrigt oroligt ikväll. Har varit uppe en gång då hon vaknade och fick hjälpa henne att somna om. Hon vred och vände på sig. OCh när jag kom förresten så hittade jag henne hopkurad i ena hörnet (händer ganska ofta). Hon somnade till slut liggandes i en båge på något vis. För en stund sen reagerade monitorn, men inget gråt eller så, så hon somnade nog om. Får se hur resten av natten går.

• Igloo79

Ja, sova var det. Nu faktiskt. God natt allihop och hoppas nattningar går bra för er alla andra och att ni får goda nätter.

Här har monitorn "spökat" till några gånger. Lillan som ger sig till känna. Men inget "allvarligt" sen senaste gråtet. Det är ju helt ok om det blir så. Oroligt kan man ju sova, men att väcka hela huset för det....

• Igloo79

Jaha, ett smärre bakslag inatt.

Vaknade gjorde hon lite oftare än hon brukar. Från det att hon somnade till runt 12 vaknade hon 5 gånger (senaste nätterna har hon vaknat 1 gång) Sen sov hon till 3 då hon vaknade till. Nästa gång var kl 5 då jag gick och tog in henne till oss. Stor misstag. Hon vägrade att somna. Bara grät men var jättetrött. Slutade med amning och sen napp och då somnade hon med en gång. Då har vi lärt oss det. Denna metod med att lägga handen på verkar hon inte klara av när hon ligger bredvid oss. Alltså får jag försöka i hennes säng from nu. Bra är väl det också. Fast samtidigt är det rätt skönt och kunna ta in henne till oss om natten är jobbig. Mindre spring då.

Hoppas att ni haft bätter nätter

Och hoppas att min natt inte håller i sig i flera.

• Igloo79

Smulting: Låter fruktansvärt jobbigt. ÄR det tänder eller något annat? Kan tänka mig att ni redan provat på allt.

Latlisa: Va jobbigt att inte känns lukten på bajset. Men hoppas som du själv skrev att ni får fler nätter där han sover gott.

Solsken: Skönt att det gick bra trots barnvakt. Vi ska ha barnvakt om några veckor. Skulle haft det i fredags men beslutade mig för att låta bli eftersom vi precis börjar få någorlunda ordning på sömnen.

Achwell: Lät som en riktigt bra sovmorgon. Men jobbigt med huvudverk.

Nu har jag i alla fall lagt lillan för natten och hoppas på att det är för natten utan en massa uppvak.

• Igloo79

Lillan har börjat röra på sig jätte mycket när hon sover. Det går inte en natt nu få jag inte hittar henne i ena hörnet av spjälsängen i någon konstig ställning. Helskumt. Hon vaknade till här för en stund sedan men somnade om innan jag hann in till henne. Men eftersom hon snurrat och vridit på sig så mycket på senare tid så tänkte jag att jag går in i alla fall. Nu låg hon hopkurad på ena kortändan (huvuddele. Hon låg över hela kudden. Vänd på ena sidan med näsan "klistrad" i huvudgaveln (korta gaveln) på spjälsängen. Vet inte riktigt hur jag ska förklara hur det såg ut, men jag hoppas att ni kan få en bild av det.

Har någon av er det på samma sätt. Att bebisen rör på sig jättemycket? Nu är det nämligen det (och inte att hon tappar nappen) som väcker henne. Att hon ligger konstigt och inte kommer tillbaka till ursprungsläge.. Jag antar att hon drömmer, men man blir ju lite orolig när man går in där. Har hittat henne med ansiktet neråt kudden ett par gånger och då blir jag rädd, för hon kan inte få särskilt mycket luft på det viset. Några goda råd??

• Igloo79

God morgon och välkomna Anjoh och Mimmi1973. Eller välkomna ...det är ju inte ett särkilt angenämt dilemma detta med sömn, men välkomna är ni och hoppas att ni får rätsida på allt detta.

Här har det varit en JOBBIG natt. Lillan vaknade till lite då och då men verkade till slut komma till ro. Bestämde mig tidigare än vanlig att nu ska jag själv lägga mig. Vem vaknar inte då om inte dottern. Från 22.30 - 1.00 försökte jag natta om henne. Inte kul. Sen vaknade hon för dagen kl 6.30. Jag fick inte mycket sömn...trots att jag tänkte va duktig och försöka få det.

Hur som helst har jag börjat grunna på en liten teori när jag satt där inatt (för övrigt så slutade det med att jag tog upp henne och vaggade henne i ca 45 min i famnen tills hon sov gott. ) Dottern har alltid varit ett barn med stort behov av närhet. Har när hon var mindre inte kunnat haft henne längre stunder på golvet eller så. Alltid velat va i famnen. Varit ett litet "bärbarn". På senare tid har hon börjat vara mer på golvet eftersom detta blivit mer och mer spännande. Men hon har ju fortfarande ett stort närhetsbehov. Så detta kompenserar hon med att snutta/amma oftare på nätterna (då hon tycker att hon har tid). Nu har ju jag försökt jobba bort det - inte undra på att hon inte tycker om det....En teori bara - men ska se om jag kan göra något åt det.

Achwell: Skönt att natten gick bra. Ser själv fram emot att ha det så så småningom.

• Igloo79

Ja, jag har mina "light-bulb-moments" när jag vaknar på nätterna...

Achwell: Träna och ligga på mage fick jag också höra. Haha skrattade jag. tänkte att sköterksan kan väl komma hem o träna m henne. Har också tänkt tankar om hon hemmas. Men bestämt mig för att ge henne närhet så mycket jag bara kan. All rörelse kommer. Och kollar jag i mina anteckningar så har hon varit i fas. Krypningen har dröjt lite, men inte alltför mycket. Men det beror nog mer på att hon lärde sig en massa annt istället.

Solsken: Dottern sover i eget rum. Lite drygt när hon vaknar om nätterna, men bra tror jag. För annars skulle hon vakna så fort vi gick och la oss.

Anjoh: Känner så väl igen det där med att slappna av och så vaknar bebisen igen. Till slut slutar man att slappna av. ..

Har vilat(sovit) lite med lillan här på fm. Skönt var det. Vi låg i vår (makens och min) säng och hon tätt intill mig. Jättemysigt. Har tänkt att jag ska försöka ta alla tillfällen i akt under dagen och "tanka" i henne närhet. Kanske funkar det??

• Igloo79

Siabellon: Krya på er och massor med styrkekramar.

Didilej: Det är så mysigt att gosa. Tänk om det var det enda man behövde göra. Nu har man ju tyvär lite annat också...

• Igloo79

Achwell: hoppas att hon sover gott inatt.

Bo Peep: Skönt att det går bra. Hoppas att det fortsätter så för er.

Efter mitt teoriserande tidigare idag har jag lagt om lite i vardagen. Försöker vara närmare dottern mycket, mycket mer nu (var nära innan också, men idag har det nästan varit så att hon sliter sig ur famnen på mig ibland). Hur som helst. Jag la henne inte i sängen med detsamma efter vällingen utan lät henne ligga i min famn för att få somna där. Hon var lugn som en filbunke. Inte ett gnäll eller strulande/bökande på något sätt alls. Peppar, peppar. Hon har sovit i 1½ timma nu och jag ska själv snart gå och lägga mig. Hoppas verkligen att tankandet hjälper hennes nattsömn. Annars vet jag inte riktigt vad vi ska hitta på här hemma.

Och måste ju berätta att vi båda tog oss en liten fm-lur i min och makens säng. Dottern tätt intill mig. Det var riktigt, riktigt mysigt.

• Igloo79

Natten har varit lite skum. Hon har sovit hyffsat. Några uppvak, men rätt så lätt att få henne att somna igen. Fram till 4/5 någon gång (jag trodde klockan var 1! och var helt yr/trött/snurrig). Går in till henne och försöker få henne att somna om, men det går inte vad jag än gör. Hör att det kurrar i hennes mage så jag går ner och ser till min förvåning att klockan redan är 5.30. Så jag ger henne välling och sen går vi båda och lägger oss i sängen. Hon tätt intill mig och vi sover vidare. Snacka om att inte ha koll på dygnet längre....

Achwell: Skönt med en så bra natt. Längtaaaaaaaaaaaar så efter det......=)

Sqti: Jobbig natt, men skönt att du fortfarande lever...

latlisa: Känner igen det där med braka loss så fort man säger något....

Nu ska jag ägna min dotter lite tid här borta och sen ska vi ut i snön...

Svar på tråden Fler 7-8 månaders som börjat sova dåligt?