• Lisa1976

Forskare varnar gravida för kaffe

Läs detta:
    Forskare varnar gravida för kaffe

Kvinnor som dricker mycket kaffe eller andra drycker med koffein i början av graviditeten löper ökad risk att få missfall, enligt amerikanska forskare.

De hävdar att deras studie bekräftar tidigare omstridda rapporter om sambandet mellan koffein och missfall. För att undvika alla risker bör gravida avstå från drycker med koffein under de första fem graviditetsmånaderna, skriver forskarna i en artikel i tidskriften American Journal of Obstretics and Gynecology.

Kritiker av tidigare studier som pekat på sambandet mellan kaffe och missfallsbenägenhet har hävdat att dessa studier blir missvisande, eftersom friska kvinnor med normala graviditeter tenderar att undvika kaffe på grund av illamående.

För att testa hypotesterna följde forskarna vid Kaiser Permanente-institutet i Kalifornien drygt 1 000 kvinnor under deras graviditet, skriver AFP. Alla fortsatte att dricka kaffe, med eller utan koffein, i samma utsträckning som innan de blev med barn. Resultatet var otvetydigt, enligt artikeln.

Forskarna fann att risken för missfall ökade i proportion till koffeinkonsumtionen, oavsett om koffeinet fanns i kaffe, te eller andra drycker. Kvinnor som fick i sig 200 milligram koffein eller mer per dag löpte dubbelt så stor risk att mista sitt foster jämfört med kvinnor som undvek koffein överhuvudtaget. 200 milligram motsvarar ungefär fyra deciliter kaffe eller sju deciliter te.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-21 08:40
    Källa: Göteborgs-Posten 2008-01-21

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-21 08:41

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-21 08:41

• Svar på tråden Forskare varnar gravida för kaffe
  • Casper05

Jag orkar inte höra mer på vad man får eller inte får längre !!!
    Jag kan knappt leva utan mina minst 6 kaffekoppar om dagen !
    Jag är helt beroende av kaffe om man vill se det så men allt annat då ???

Man får cancer av typ allt, eller så ökar det missfallen med det eller det % talet !

Men att må bra som mamma då är det någon som har funderat på det ?

Jag har tagit bort det som är farligast i de pappren jag fick i en fakta bok av barnmorskan sedan orkade jag inte hålla reda på allt så jag äter det jag blir bjuden eller det som kommer fram på bordet förutsatt att jag får mina gröna ärtor.

Försök att få mig att sluta äta gröna ärtor !!!

• Zirup
    Wictooria skrev 2008-01-21 18:49:31 följande:
    Firstandhappy skrev 2008-01-21 10:49:46 följande:
    mjölk hindrar oxå kroppen från att ta upp järn....Var har du fakta som stödjer de om man får fråga?
    Det är allmänt känt. Kan hänvisa till Ulla Johanssons Näring och Hälsa eftersom den råkar ligga här framför mig men kika i vilken bok om näringslära som helst om du vill.

Annan fråga: någon som känner till om halterna av koffein varierar mellan svart och grönt té? Rött (rooibos) skall ju vara ok från den synpunkten men är det bättre eller sämre med grönt té? Eller kvittar det?
  • siamusen
    Casper05 skrev 2008-01-21 19:13:10 följande:
    Jag orkar inte höra mer på vad man får eller inte får längre !!! Jag kan knappt leva utan mina minst 6 kaffekoppar om dagen ! Jag är helt beroende av kaffe om man vill se det så men allt annat då ??? Man får cancer av typ allt, eller så ökar det missfallen med det eller det % talet ! Men att må bra som mamma då är det någon som har funderat på det ? Jag har tagit bort det som är farligast i de pappren jag fick i en fakta bok av barnmorskan sedan orkade jag inte hålla reda på allt så jag äter det jag blir bjuden eller det som kommer fram på bordet förutsatt att jag får mina gröna ärtor. Försök att få mig att sluta äta gröna ärtor !!!
    Kör med den logiken till de som inte kan leva utan sina 6 glas vin om dagen

Här i Frankrike avråder de ocksa fran kaffe.
  • TuvaLis

Måste bara inflika att det faktiskt också är bevisat att det är BRA med kaffe för fostret. Kaffe gör att barnet i magen rör sig mer vilket motverkar ledsjukdomar, speciellt en sjukdom som heter AMC (artrogryphos).
    Kvinnor som vid ultraljudet ses bära ett barn med AMC uppmuntras att dricka kaffe då detta ger mer rörligt barn och motverkar stela leder.
    Drick måttligt, men sluta helst inte dricka kaffe.
    Smart att följa livsmedelverkets rekommendationer tror jag.

• Themis

Zirup: Det är koffein i både svart och grönt te, men det unga gröna senchateet innehåller t ex bara en tiondel så mycket koffein som svart jäst te.

Rooibos är inte te alls utan en helt egen växt, så den är inte relevant i sammanhanget. Att blanda in rooibos är lite som att fråga om det är jordnötssmör i kokosnötter.

• Zirup

Bimsan: vet att rooibos inte är något té, det var därför jag skrev att det var ok ur den [dvs koffein-]synpunkten. Kanske kunde misstolkas som att jag undrade om svart eller grönt té var bättre än rooibos, ser jag nu. Men frågan gällde alltså svart vs grönt och det var du ju jättesnäll och svarade på.

• Lisa1976

Firstandhappy skrev 2008-01-21 10:49:46 följande:
    mjölk hindrar oxå kroppen från att ta upp järn....

Wictooria skrev 2008-01-21 18:49:31 följande:
    Var har du fakta som stödjer de om man får fråga?

Wictooria, här har du lite fakta:
    I FASS står följande om järntillskottet Niferex, som många gravida äter:
    Niferex bör inte tas samtidigt med mat eller dryck som innehåller kalcium eftersom upptaget av järn i kroppen minskar om kalcium intas samtidigt.
  • JAG är BÄST

Får man snabbt inflika lite

Lite snabbinfo om te kanske ni vill ha

Svart te
    Består av: Färska blad som har delats och fått jäsa innan de torkas.
    Innehåller koffein: Ganska höga halter.

Grönt te
    Består av: Färska blad som har torkats utan att jäsa innan. Bladen har kvar ursprunglig smak och färg.
    Innehåller koffein: Låga halter.

Oolongte
    Består av: Halvgrönt te som fått jäsa, men under kortare tid än svart te.
    Innehåller koffein: Måttliga halter.

Vitt te
    Består av: De yttersta bladspetsarna som skördats på de första skotten och sedan torkats. Teet är minst bearbetat. Det är sällsynt och exklusivt.
    Innehåller koffein: Låga halter.

Rött te (rooibos)
    Består av: Torkade och malda kvistar från den sydafrikanska rooibos busken.
    Innehåller koffein: Nej.

Kamomillte
    Består av: Torkade kamomillblommor. Är kramp lösande och lugnande.

Peppar mynts te
    Består av: Torkade blad av pepparmynta. Är kramp lösande och lugnar orolig mage.

Jag föredrar vitt te av alla dessa . Jättegott. Testa ska ni få se en skillnad.

• JAG är BÄST

Zirup

De olika halterna kan faktiskt variera lite från gång till gång. ÄVEN om tillverkningen är den exakt samma varje gång.

Däremot så finns det mest forskning på grönt te. Varför vet jag inte. Jag vet också att om man dricker 3-5koppar svart te varje dag så förebygger det cancer (kommer inte ihåg % ang det).

Jag brukar säga som så här till kunderna

*Svart te på morron som vill vakna (då det är mycket höga halter koffein).

*Grönt te till lunch och middag(då man vill varva ner ett tag efter intag av maten).

*Rött/kamomill te till kvällsfikat om man har svårt att somna då det inte innehåller något koffein.

Tänk logiskt och njut av livet istället än att bli hysterisk av 3 koppar av te under en graviditet .

Om man oroar sig för att allt ska gå fel av det man äter så ska man inte äta under ca:9mån. Samt ligga till sängs och inte vistats ute i trafiken för det finns så många föroreningar som ger andra skador.

Så lev njut och var glad. Framförallt ÄT OCH DRICK så som ni gjorde innan ni blev gravida.

Svar på tråden Forskare varnar gravida för kaffe