• Lisa1976

Forskare varnar gravida för kaffe

Läs detta:
    Forskare varnar gravida för kaffe

Kvinnor som dricker mycket kaffe eller andra drycker med koffein i början av graviditeten löper ökad risk att få missfall, enligt amerikanska forskare.

De hävdar att deras studie bekräftar tidigare omstridda rapporter om sambandet mellan koffein och missfall. För att undvika alla risker bör gravida avstå från drycker med koffein under de första fem graviditetsmånaderna, skriver forskarna i en artikel i tidskriften American Journal of Obstretics and Gynecology.

Kritiker av tidigare studier som pekat på sambandet mellan kaffe och missfallsbenägenhet har hävdat att dessa studier blir missvisande, eftersom friska kvinnor med normala graviditeter tenderar att undvika kaffe på grund av illamående.

För att testa hypotesterna följde forskarna vid Kaiser Permanente-institutet i Kalifornien drygt 1 000 kvinnor under deras graviditet, skriver AFP. Alla fortsatte att dricka kaffe, med eller utan koffein, i samma utsträckning som innan de blev med barn. Resultatet var otvetydigt, enligt artikeln.

Forskarna fann att risken för missfall ökade i proportion till koffeinkonsumtionen, oavsett om koffeinet fanns i kaffe, te eller andra drycker. Kvinnor som fick i sig 200 milligram koffein eller mer per dag löpte dubbelt så stor risk att mista sitt foster jämfört med kvinnor som undvek koffein överhuvudtaget. 200 milligram motsvarar ungefär fyra deciliter kaffe eller sju deciliter te.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-21 08:40
    Källa: Göteborgs-Posten 2008-01-21

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-21 08:41

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-21 08:41

• Svar på tråden Forskare varnar gravida för kaffe
  • Sara 07

Jag har en teori. Många (inte alla) känner ju avsmak för kaffe när de blir gravida. (Jag fick varken ner kaffe eller te) Tydligare kan ju inte kroppen säga ifrån. Kanske är det så att en del fixar att dricka några koppar och andra inte? Fast om man är sugen på starksprit när man är gravid så betyder ju inte det att kroppen fixar det... Hm, jag vet inte...

• JAG är BÄST

Zirup

Det var så lite så

ZandraClaesson

Får INTE dricka??. Vem fan bestämmer det??. VILL JAG dricka 10koppar te alt kaffe om dan så gör jag det.
    Sedan vad alla andra gör ger jag blanka fan i. Men visst kan man sluta leva om man vill med att offra allt vad man kan må bra utav under en graviditet.
    Så får dom väl göra det.

• Vovsingen

Man kan ju fundera över hur de kvinnor i studien som drack mycket kaffe och fick missfall lever i övrigt. Om jag dömer efter mitt eget liv dricker jag mer kaffe när det är stressigt och oroligt omkring mig. Kan det vara sådant som inverkar på rsultaten i studien? Själv har jag inte klarat vara utan min morgonkopp kaffe och inte heller temuggen på kvällen. Man får väl ta både kaffe och larmrapporter med viss måtta...

• Firstandhappy

Tjohooo fler slagsmålskäfftiga till fajten....

• Eisa

Många får ju avsmak för kaffe... Kanske är det ett tecken på att man inte borde dricka det?

• goshheidi

Ett par koppar gör säkert ingen skada, men det var väl mer än så som de hade drucikt de som var med i undersökningen?

• Jeluni

Jag tar forskningen med en nypa salt. Vet man något om hur kvinnorna levde för övrigt. De som drack kaffe kanske också rökte, levde ohälsosammare, drack alkohol och inte vet jag. Det finns andra faktorer som påverkar också och man behöver veta mer innan sådana slutsatser kan dras tycker jag.

• Sara 07
    Jeluni skrev 2008-01-24 17:09:10 följande:
    Jag tar forskningen med en nypa salt. Vet man något om hur kvinnorna levde för övrigt. De som drack kaffe kanske också rökte, levde ohälsosammare, drack alkohol och inte vet jag. Det finns andra faktorer som påverkar också och man behöver veta mer innan sådana slutsatser kan dras tycker jag.
    Så kan det nog vara. Sen ska man ju ta allt med måtta (och vissa saker inte alls). jag tror fortfarande att de gravida som tappar kaffesuget helt, absolut ska hålla sig borta från det eftersom kroppen så tydligt säger ifrån. De som fortfarande känner sug kan säkert ta nån liten kopp eller två per dag (så länge det inte är mängder).

En intressant parentes: Samma dag som jag fick ma (visste såklart inte om det då) blev jag riktigt sugen på kaffe för första gången under graviditeten! Konstigt va!?
  • Firstandhappy

ARRRRGHHH, paniiiiiik, visste ni att det är farligt att vara ute i solen!!!
    Ny forskning visar att man kan få cancer (gömmer mig under täcket)...

• Dinosaurien

Läste ni på allt om barn-siten den dagen att det var två studier som presenterats samtidigt...en där drygt 1000 kvinnor ingick och där man såg en ökad frekvens missfall hos de som drack mycket kaffe. Sen en till stuie på mer än dubbelt så många kvinnor som alla drack upp till tre koppar kaffe om dagen och där man INTE såg någon skillnad alls...

Det bevisar ju egentligen bara att det är svårt att se hur det hänger ihop och att man inget vet säkert. Lik kförbaskat dras det upp stora rubriker i tidningarna om att det är farligt för gravida med kaffe och så skrämmer man upp en massa gravida ännu mer...som nån ovan sagt, snart får man väl bo i en glasbubbla när man är gravid!

Jag AVSKYR den här typen av journalistik! Skräm inte folk i onödan!

• MarieHJ

Det är ju ingenting som är helt bevisat! Sånna här studier kommer ut flera gånger om året, men dom får ändå inte faställa att det är det som är orsaken. Jag tror att det med att man tappar suget är helt individuellt! Jag har inte mått illa ett dugg under min graviditet(är i V20) och jag dricker mina 2 koppar om dagen ch jag måste ha mitt morgon kaffe! Inget tappat sug här inte=)..

• solen13

Man kan få det om man bränner sig ja men det har de sagt länge. Desto fler gånge rman bränner sig och blir röd desto högre risk för cancer. Om du bara solar lagom och smörjer in dig så är det ju ingen fara.

Firstandhappy skrev 2008-01-26 18:32:21 följande:
    ARRRRGHHH, paniiiiiik, visste ni att det är farligt att vara ute i solen!!!Ny forskning visar att man kan få cancer (gömmer mig under täcket)...
  • Firstandhappy
    solen13 skrev 2008-01-28 12:23:32 följande:
    Man kan få det om man bränner sig ja men det har de sagt länge. Desto fler gånge rman bränner sig och blir röd desto högre risk för cancer. Om du bara solar lagom och smörjer in dig så är det ju ingen fara.
    hoppas du förstod att jag var IRONISK....
Svar på tråden Forskare varnar gravida för kaffe