• Lisa1976

Forskare varnar gravida för kaffe

Läs detta:
    Forskare varnar gravida för kaffe

Kvinnor som dricker mycket kaffe eller andra drycker med koffein i början av graviditeten löper ökad risk att få missfall, enligt amerikanska forskare.

De hävdar att deras studie bekräftar tidigare omstridda rapporter om sambandet mellan koffein och missfall. För att undvika alla risker bör gravida avstå från drycker med koffein under de första fem graviditetsmånaderna, skriver forskarna i en artikel i tidskriften American Journal of Obstretics and Gynecology.

Kritiker av tidigare studier som pekat på sambandet mellan kaffe och missfallsbenägenhet har hävdat att dessa studier blir missvisande, eftersom friska kvinnor med normala graviditeter tenderar att undvika kaffe på grund av illamående.

För att testa hypotesterna följde forskarna vid Kaiser Permanente-institutet i Kalifornien drygt 1 000 kvinnor under deras graviditet, skriver AFP. Alla fortsatte att dricka kaffe, med eller utan koffein, i samma utsträckning som innan de blev med barn. Resultatet var otvetydigt, enligt artikeln.

Forskarna fann att risken för missfall ökade i proportion till koffeinkonsumtionen, oavsett om koffeinet fanns i kaffe, te eller andra drycker. Kvinnor som fick i sig 200 milligram koffein eller mer per dag löpte dubbelt så stor risk att mista sitt foster jämfört med kvinnor som undvek koffein överhuvudtaget. 200 milligram motsvarar ungefär fyra deciliter kaffe eller sju deciliter te.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-21 08:40
    Källa: Göteborgs-Posten 2008-01-21

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-21 08:41

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-21 08:41

• Svar på tråden Forskare varnar gravida för kaffe
  • Xemma74

Javisst, lev som vanligt och ät och drick som innnan. MEN var glad att det finns information om risker med olika mat och dryck. Då kan ni ta MEDVETNA beslut om vilka risker ni vill ta. Det är ju helt upp till var och en.

(Själv följer jag alla rekommendationer eftersom blixten slog ner en gång i mig, så jag vet att risker inte bara är siffor.)

• goshheidi

ja, tänk. DUBBELT så högre risk att få missfall. Det är ju helt sjukt stor procent!! Det är säkert därför som de flesta gravida också får sådan avsmak för kaffe.

• Häxan Jia

Seriöst alla gravida kvinnor använd ert sunda förnuft så kommer det går bra..

Missfall är svåra att försöka styra oavsett om man dricker kaffe eller ej, röker eller ej...

Tro mig jag vet!

Så satans lycklig och fortfarande EN STOLT SLYNA!!!!
  • FruSundahl

Forskare varnar alla för allting hela tiden...

Det man inte minns har inte hänt
  • PecklinG

Hur kommer det sig att det står i papprerna (även på www.slv.se) vad vi får och inte får äta eller förtära att man kan dricka 3 koppar kaffe om dan? Jag e en riktig kaffedrickare, dricker visserligen inte lika mycket kaffe när jag e gravid eftersom att jag blir så sugen på mycket annat!! Men ofta så blir det fler koppar än bara 3!!

Casper05:

Håller med dig! E så förbannat trött på att höra vad vi får och inte får äta!!

(¯`♥.¸♥ Anton 070213 BF 080220 ♥¸ .♥´¯)
  • Jesster

Ian Milsom, professor i obstetrik och gynekologi vid Göteborgs universitet, säger till Sveriges Radios Vetenskapsredaktion att resultatet är intressant, men att fler studier behövs.

Trots att vi i Sverige dricker mer än dubbelt så mycket kaffe som i USA är missfallssiffrorna inte större här, säger han. Det ökade andelen missfall i studien kan ha andra förklaringar än koffeinintaget.

http://www.aftonbladet.se/foraldrar/article1670237.ab

♥ v.15 ♥
  • Casper05
    Svar på #55
    Tack för det !
    Jag tror att det är jätteviktigt att man mår bra själv i första hand !

Mår man själv inte bra hur mår då barnet inom dig ??
  • Sunshine78

Inte mer än 0,5 liter per dag har jag hört..

Svar på tråden Forskare varnar gravida för kaffe