• Lisa1976

Forskare varnar gravida för kaffe

Läs detta:
    Forskare varnar gravida för kaffe

Kvinnor som dricker mycket kaffe eller andra drycker med koffein i början av graviditeten löper ökad risk att få missfall, enligt amerikanska forskare.

De hävdar att deras studie bekräftar tidigare omstridda rapporter om sambandet mellan koffein och missfall. För att undvika alla risker bör gravida avstå från drycker med koffein under de första fem graviditetsmånaderna, skriver forskarna i en artikel i tidskriften American Journal of Obstretics and Gynecology.

Kritiker av tidigare studier som pekat på sambandet mellan kaffe och missfallsbenägenhet har hävdat att dessa studier blir missvisande, eftersom friska kvinnor med normala graviditeter tenderar att undvika kaffe på grund av illamående.

För att testa hypotesterna följde forskarna vid Kaiser Permanente-institutet i Kalifornien drygt 1 000 kvinnor under deras graviditet, skriver AFP. Alla fortsatte att dricka kaffe, med eller utan koffein, i samma utsträckning som innan de blev med barn. Resultatet var otvetydigt, enligt artikeln.

Forskarna fann att risken för missfall ökade i proportion till koffeinkonsumtionen, oavsett om koffeinet fanns i kaffe, te eller andra drycker. Kvinnor som fick i sig 200 milligram koffein eller mer per dag löpte dubbelt så stor risk att mista sitt foster jämfört med kvinnor som undvek koffein överhuvudtaget. 200 milligram motsvarar ungefär fyra deciliter kaffe eller sju deciliter te.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-21 08:40
    Källa: Göteborgs-Posten 2008-01-21

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-21 08:41

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-21 08:41

• Svar på tråden Forskare varnar gravida för kaffe
  • Lisa1976
    Svar på #4
    Firstandhappy skrev 2008-01-21 08:40:43 följande:
    Har druckit kaffe precis som vanligt o inte har det skadat....
    Men wow! En risk innebär ju inte att alla automatiskt får missfall 2 minuter efter man druckit en kopp...

Jag fick MF innan min nuvarande graviditet. Jag drack kanske 2-3 koppar per dag som jag altid gjort. Vem vet, det kanske berodde på det?
  • Dinosaurien

Dimitra: Tack för infon! Jag är inte ett dugg orolig för min te-dos men det var intressant att veta. Jag dricker en-tre koppar te per dag. Tror inte man ska vara jätteorolig men jag har alltid tänkt att man nog ska vara liiite återhållsam med koffein under grav. Om inte för missfallsrisken så antar jag att bebisen blir lite speedad också av koffeinet eller? Känns naturligt att dra ner lite tycker jag.

• Firstandhappy

eller att kroppen inte var redo, eller att det var fel på barnet, eller en jävla massa andra olika faktorer som spelar in på allt...
    ALLT är farligt under hela ens liv, speciellt när man är gravid, lika väl finns det renlevnadsmänniskor som gör allting "rätt" o inte kan de få barn för det eller får missfall hela tiden..
    Men tänk på det när ni äter mer än 900gram champinjoner om året..
    eller för att gud inte förglömma bor i en stad nära en kraftledning!!

• Me o Mike

Nä jag tvivlar STARKT på att du fick mf pga det..

Lisa1976 skrev 2008-01-21 08:47:40 följande:
    Svar på #4
    Men wow! En risk innebär ju inte att alla automatiskt får missfall 2 minuter efter man druckit en kopp...Jag fick MF innan min nuvarande graviditet. Jag drack kanske 2-3 koppar per dag som jag altid gjort. Vem vet, det kanske berodde på det?
  • Dimitra
    Dinosaurien skrev 2008-01-21 08:57:00 följande:
    Dimitra: Tack för infon! Jag är inte ett dugg orolig för min te-dos men det var intressant att veta. Jag dricker en-tre koppar te per dag. Tror inte man ska vara jätteorolig men jag har alltid tänkt att man nog ska vara liiite återhållsam med koffein under grav. Om inte för missfallsrisken så antar jag att bebisen blir lite speedad också av koffeinet eller? Känns naturligt att dra ner lite tycker jag.
    Bra att du inte känner dig orolig över dina 1-3 koppar te, de innehåller ju väldigt lite koffein och du dricker säkert inte alla 3 i ett svep heller? Hur speedad bebisen blir vet jag inte men om man googlar lite få man säkert bra svar på det
    Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel.
  • Pansartax

Fast det är väl ändå viss skillnad att få dricka tre koppar utan fara och att avstå helt från alla koffeinhaltiga drycker??

• mammakulan

Hej alla glada blivande mammor. Jag har slutat helt med kaffe. Nja ibland kan jag ta en liten kopp för att vara social :)   Men avstår från det för det mesta. Däremot så va jag lite galen i coca cola en tid. :S  Och det har ju också kofein.  Nu har jag försök hålla mej borta från colan också, för inte bara har det kofein utan massor med socker och kilona började komma smyggande. Som barnmorskan sa... viktuppgång i överkant. Heheheheh. 

• Sencha
    MulleNuh skrev 2008-01-21 08:46:29 följande:
    Jo te har jag också hört att man ska va försiktig med.. Grönt te är ju bra så klart!
    Fast grönt te försämrar folsyraupptaget...
    Vilket miljömål tycker DU är viktigast? www.miljomal.nu/om_miljomalen/oversikt_lang.php
Svar på tråden Forskare varnar gravida för kaffe