• fairyfloss

Ge mig EN bra anledning till varför barn ska gå i skolan!

Jag väntar barn och känner mer och mer hur jag inte vill att mina barn ska gå i skolan. Jag vill istället hemskola.

Varför? Jo för att skolor är skit! För det första så är det 30 elever på en enda lärare, hur sjutton ska läraren kunna uppmärksamma alla dessa barn? Hur ska läraren kunna hjälpa alla barn, ens om hon märker att de behöver extra hjälp? Det finns inte tid! Det gör att alla barn som är bättre eller sämre än de "borde" kommer att utvecklas sämre än vad det har förmåga till. Skit, alltså, om man inte är precis "normal".

Sen, minns ni när ni gick i skolan? Vad gjorde man på ungefär 80% av lektionstiden? Inte lyssnade i alla fall. Tänkte på saker, ritade osv. Det är att slösa med ett barns tid. För sen, när man kommer hem från skolan så måste man ju läsa i kapp allt det där som man missade, plus göra läxor. Alltså sitter man där i minst två timmar efter en låååång skoldag. När ska man ha tid att göra sina egna saker? Aldrig! Jag hade i alla fall aldrig tid att göra det JAG ville, förutom på loven. (De lov man inte spenderade till att komma i kapp.)

Sen är det skolans knasiga regler, typ man får inte ta med sig saft till skolan, eller halstabletter som innehåller socker, osv. Varför ska skolan ha att göra med vad MITT barn äter? Det är ju MIN roll som förälder att bestämma det!

Men det är ju SÅÅÅ bra för barnen att vara i skolan för det sociala säger ni då! Jaha? Det är ju jättebra att gå till skolan och känna sig osäker för att man inte har likadana byxor som alla andra. Det är ju jättesocialt att byta personlighet så att man passar in. Det är ju absolut jättesocialt att inte våga räcka upp handen för att man kanske blir skrattad åt när man svarar fel. Nej, det sociala tror jag passar bäst utanför klassrummet med likasinnade, genom aktiviteter och föreningar.

När man hemskolar behöver man inte använda lika mycket tid till att studera, eftersom mindre tid är dötid. Istället för att de ska slösa bort timmar av dagen genom att sova sig igenom lektionerna, så kan man som förälder vara uppmärksam. Funkar det inte att lära sig på det ena sättet, så testar man ett annat. Genom mer effektiv inlärning finns det även mer tid och ork för sociala aktiviteter. OCH tid för barnet att göra det som h'n vill göra! Måla, skriva, spela fotboll, sjunga, ja vad det nu är som h'n vill göra!

Jag ser ETT argument för skolgång: Barnpassning medans föräldrarna jobbar. Hur det ska gagna barnen förstår jag inte.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-24 01:43
    Vill bara tillägga, för jag tror inte de flesta av ni som skriver har så mycket kunskap om hur man hemskolar, att man i de allra flesta fall har en kursplan även när man hemskolar. Man har kursböcker och andra material, precis som i vilken skola som hellst! Skillnaden är att man som förälder känner sitt barn och kan utnyttja studietiden maximalt, man lär helt enkelt ut på det sättet som barnet lär sig bäst på! Framförallt många små barn (lågstadiebarn) har svårt att sitta still så pass länge som de måste göra i skolbänken, och behöver komma ut och byta miljö för att bli stimulerade. Sånt kan man ta hänsyn till när man hemskolar! Har barnet spring i benen så kan man gå ut och gå, eller åka på utflykt så att de får ett miljöombyte medans man undervisar, istället för att tvinga barnet att sitta still vid en bänk och vara tysta och lyssna!

• Svar på tråden Ge mig EN bra anledning till varför barn ska gå i skolan!
  • fairyfloss

Göteborgstjej skrev 2008-02-12 12:21:15 följande:

Jaja... Jag blir så förskräckt när jag läser detta att jag definitivt inte orkar kommentera...
    Då slipper du . Trist att du inte kan vidga dina vyer lite bara!!
  • Göteborgstjej

Snart kanske, ska fixa lunch först...

Är förresten lärare själv och hade inte klarat det speciellt bra utan min utbildning. Och - vi har faktiskt en elev på skolan som hemundervisas, ska bli intressant att se hur det går för henne sen...
    Det finns ju en massa saker föräldern måste göra för att få igenom typ tillstånd(?) att hemundervisa.

• Göteborgstjej

Ja just det - på vår skola har vi 18-20 elever i klasserna och hinner med fint!

• gizzla

ja. Det håller jag med om. Om det skulle finnas andra som hemskolade- om det fanns ngt nätverk som man kunde gå ihop kankse 5 familjer och hemskola alla dessa barn i en miniskola så skulle det vara ett tänkvärt alternativ såklart.
    Jag tror inte att själva kvaliten på undervisningen och lärdomen är ngn skillnad om de går i skola eller hemma- det är just det sociala jag är lite så där mot. Men går det att lösa så man ändå 'r en grupp och att barnen kanske slipper sina föräldrar en dag då och då och få undervisning av en annan förälder och sånna saker så visst. Om vi nu prata om barn i början av skolåldern- uppåt 10år...

fairyfloss skrev 2008-02-12 12:20:56 följande:
    gizzla:Självklart måste man släppa taget om sina barn, nångång. Där vi inte har samma åsikt om är väl NÄR! Går man till öppna förskolan osv där det finns barn i samma ålder så är det nog för de flesta barn! Självklart var det trist för din treåring när ni inte hittade jämngamla barn för honom att leka med, men hade fler hemskolat och varit hemma med sina barn så hade ju den situationen inte uppstått. Jo det är nog tråkigt för svenska barn att bli hemskolade, eftersom det inte finns många som är det!! Hade det funnits hade de inte alls känt sig utanför. Här i australien finns det som jag sagt många hemskolade barn, hemskolningsgrupper osv. Det är inte konstigt, och det finns gemenskap i dessa grupper! Synd att det inte finns i Sverige bara för svenska barn och föräldrar att ha som alternativ. Ja, det är jättemånga barn som trivs i skolan och då ska ju de gå där! Men det är synd att det inte finns som alternativ för de andra barnen (och då menar jag främst socialt eftersom det är så ovanligt).
  • fairyfloss

Göteborgstjej skrev 2008-02-12 12:27:07 följande:

Snart kanske, ska fixa lunch först...Är förresten lärare själv och hade inte klarat det speciellt bra utan min utbildning. Och - vi har faktiskt en elev på skolan som hemundervisas, ska bli intressant att se hur det går för henne sen...Det finns ju en massa saker föräldern måste göra för att få igenom typ tillstånd(?) att hemundervisa.
    Ja, ta det inte personligt att jag vill hemskola bara! Men jag, trots att jag inte har utbildning, tror att jag skulle kunna undervisa mitt barn mycket bra. Dock skulle jag INTE kunna undervisa 20 elever samtidigt . Det tänker jag inte ens försöka utan utbildning. Jag tror att med rätt förälder skulle hemundervisade barn vara lika kompetenta, om inte mer komptenta, än de som går i vanlig skola. Med FEL förälder skulle det nog dock gå rent ut h-vete! Det är väl därför som man måste få tillstånd i Sverige!
  • lilleli

men kan inte montessori vara nått eller det finns ju många olika pedagogiker om man inte gillar den vanliga skolan.

• fairyfloss

gizzla:
    Ja, det är så många gör. De samlar ihop en grupp och speciellt för "specialämnen" har gemensam undervisning. Någon mamma/pappa är kanske jätteduktig på syslöjd, nån annan på matlagning osv. Jag har nog inte tänkt hemskola, om jag gör det alls för jag är inte helt säker ännu, längre än upp till årskurs tre. Dels tror jag att det då kan bli väldigt viktigt för barnen just att vara ifrån mamma och pappa (man kan lösa det med aktiviteter och så också, men skolan är ju ett enkelt sätt), och sen så vet jag inte om jag är tillräckligt kompetent för att verkligen undervisa på den nivån. Visst jag har ju gått grundskolan själv, men det blir svårare och svårare . Sen tror jag även att den extra kunskapen mitt barn har fått genom hemskolning gör att mitt barn faktiskt kommer klara det galant! Och mitt barn vet ju att jag finns att hjälpa till hemma också! Men det är just de grundläggande åren som jag tror är viktigast, se till att barnet får möjlighet att utveckla sig själv INNAN de blir pressade av sociala "måsten". När barnet är 8, 9 år gammal så tror jag att de har så pass mycket isikt i vem de är att de klarar av den pressen. I alla fall bättre än en 5, 6åring. (Här börjar barnen i skolan när de är fem år förresten.)

• fairyfloss

lilleli skrev 2008-02-12 12:38:18 följande:

men kan inte montessori vara nått eller det finns ju många olika pedagogiker om man inte gillar den vanliga skolan.
    Jag har kollat upp olika, men montessori känns inte rätt för mig. Det är lite för "flummigt" för min smak . Ja det är vad jag har för intryck nu i alla fall.
  • betty

Jag har dålig erfarenhet av att ha sin egen mamma som lärare.
    Tror inte heller att jag skulle bli någon vidare bra lärare till mina barn då jag inte har någon pedagogisk utbildning.

Men alla är olika och jag tycker att om NI vill ha hemskola så ska ni ju ha det, DÄRMED inte sagt att jag håller med dig om hur dålig du tycker att skolan är, för jag håller inte med om det, tycker skolan är toppen!

• Annaloo

EN bra anledning till att skicka barnen till skolan?
    Det är svårt, det finns så många att välja bland...

För att de ska lära sig umgås med andra barn?
    För att de ska få en bra och heltäckande utbildning även inom de ämnen som dess föräldrar inte behärskar?
    För att de ska få en riktig chans att bli en del av samhället, inte bara den närmaste familjen?

Jag tycker det är fruktansvärt själviskt att försöka hemskola barnen.

*** v 16 ***
Svar på tråden Ge mig EN bra anledning till varför barn ska gå i skolan!