• Lilith74

Nån annan som tycker att Microugn är äckligt...?

Hejhej.-..

finns det nån annan som tycker att Microugnar är uräckliga och aldrig skulle släppa in en sån i sitt hem? Inte så mycket för strålningen, mer för att de behandlar maten på ett äckligt sätt, bara värmer ost tex istället för att smälta den. Också ofräscht att man inte får stekyta.
    Nu ska vi ha barn och ala säger att vi "måste" ha en micro. Stämmer det, undrar jag? Nog klarar man sig jättebra utan en ful och illaluktande micro?

• Svar på tråden Nån annan som tycker att Microugn är äckligt...?
  • littletiger

Lilith74:

anledningen till att vi alla har svarat var nog den här frasen i din inledningsfråga:

"Nu ska vi ha barn och ala säger att vi "måste" ha en micro. Stämmer det, undrar jag? Nog klarar man sig jättebra utan en ful och illaluktande micro?"

Det här bara inbjöd till en diskussion om microns vara eller inte vara. Uppenbarligen var vi fler som tyckte om micron än ni som inte tyckte om den och då blev det mer "bra svar" om micron...

Såg inte nånstans att det inte var tillåtet att skriva att man tyckte hur bra micron är, FL är väl ett diskussionsforum?
    Ditt inlägg är väl en tolkningsfråga och jag och alla andr här tolkade väl det som att det var ok att skriva vad vi tyckte om microugnar.

Men nu tar jag ett skutt ur från den här tråden och lämnar dig ifred

• nikon

en micro som inte städats ur på år och dag är äcklig och illaluktande men en micro som hålls ren och fräsch är inte äcklig. Utseendet varierar, här hemma har vi en söt rund micro från Whirlpool, som jag absolut inte skulle klara mig utan. Det värms fryst mat, mjölk, bröd m.m

• halstabletten

Jag tycker inte att micron är äcklig så länge den hålls ren. Dock kan man värma på det mesta minst lika bra på spisen/ i ugnen som i micron. Då jag flyttade in hos min sambo hade han ingen micro så jag fick lära mig att vara utan eftersom vi inte hade råd att köpa en just då. Nu tror jag faktiskt inte att det blir någon överhuvudtaget, men man ska aldrig säga aldrig...

• kazzer

Ooopsi, hetsig diskussion

Jag gillar inte heller microsar, värmer mat på jobbet i micro, men har ingen hemma och saknar inte.

Tycker inte att det är ett måste bara för att man har barn. Spis funkar bra.

Fast jag fattar att det är himla praktiskt.

• Bebis

Ingen här har gjort nånting annat än o svara på din TS, hade du velat ha en diskussion om hur äckliga microvågsugnar är skulle du inte lagt till de två frågorna på slutet av din TS.

• Tin o Trolls mamma

Det jag använde micron till när barnen var små var att värma välling, tina bröd/bullar och värma barnmat + köttbullar o köttfärssås o likn.

Jag är inte en så typisk hemmafru utan köper hellre halvfabrikat och då är det smidigt att kunna värma det i micron med lägre energiåtgång än på spisen/ i ugnen. Micropizza blir helt ok!

Om jag hade tid, råd och ork skulle jag gärna sylta, safta och torka + göra storkok, men nu är läget för det inte det bästa så då går det som det går.

När jag dricker kaffe latte går det snabbt att värma mjölken i micron, 30 sek. mot minst 5 min. på spisen. Jag är nog helt enkelt för stressad för att klara mig utan micro.

Visst klarar man sig utan, men jag är gaaanska beroende av min! Ekorren.

• phil

håller med Bebis.

man ska ju inte fråga om man inte vill ha svar. om man nu känner att man måste bli irriterad på svaren så får man helt enkelt tänka över formuleringarna bättre.

• Isfjord

Självklart klarar du dig utan micro!

För bara 10-15 år sedan fanns det knappt datorer ellr mobiltelefoner i hemmen. Det var stora klumpiga och dyra maskiner som fanns på enstaka företag. I dag finns det ofta flera stycken i hemmet, men vi klarade oss bra innan de fanns också. Micron är också ganska ny och vi klarade oss innan.
    Andra mer eller mindre nya prylar är: TV, radio, video, MP3, CD(-R/RW), DVD(-R/RW) och fjärrkontroll till brunvarorna.

Vi klarade oss bra innan allt detta kom, jag använder dem dagligen men har kompisar som knappt använder hälften. De gör på många sätt livet enklare, men kan lika gärna göra livet sämre. Och sticker jag ut en vecka i skogen släpar jag inte med hela hemmet.

• Lilith74

Ok.. själv ogillar jag den och är glad att jag hittills klarar mig utan den!!
    Jag konserverar inga mängder själv, men bakar bröd (bakmaskin & för hand) och torkar svamp och sådant.

Kanske blir det annat ljud i skällan när bebisen kommer, men just nu går det ju fint utan den förhatliga micron. Och som någon skrev, man "klarar" sig ju utan allting här i världen, alla saker i köket har ju tillkommit de senaste 50 åren ungefär.

L
  • Lilith74

det var ju inte "någon" som skrev det, det var ju du, Isfjord

Svar på tråden Nån annan som tycker att Microugn är äckligt...?