• wozzgirl

Diskar ni "allt" i maskinen?

Med allt menar jag.. även kastruller (de tar ju så stor plats) o vinglas (ripas lätt)..

Jag la precis igång en maskin med 4 kastruller + glas för jag ooorkar inte diska som gravid. Eg brukar jag diska kastrullerna för hand..

hur många maskiner kör ni /v? Varje dag eller?

• Svar på tråden Diskar ni "allt" i maskinen?
  • Kazeer

Köksknivarna diskar jag aldrig. Inte heller finare glas. Kastruller få gå med i mån om plats.

Just nu veckopendlar maken, så det är bara sonen och jag hemma, och då diskar jag för hand. Det tar alldeles för lång tid att fylla maskinen annars. Men när hela familjen är samlad körs diskmaskinen minst fem gånger i veckan.

Gustav 2007.03.08 ♥ ME+KZE 2002.03.28
  • Champagne

Allt

utom gjutjärn, teflon och våra nya vinglas som är för stora för att få plats i glashyllan. 

Diskar en gång varje dag.

• TrumPappa

Vore kul att få lite argument varför inte ni kör vissa saker i maskin? (bortsett från aluminium och trä då).

...för det är väl ingen som tycker det är KUL att diska grytor ;)

• Champagne

Teflon diskar jag inte i maskin, för maskindiskmedlet är för starkt för teflonen och den håller inte lika länge då.

Gjutjärn blir för "torrt", dvs det ska vara lite fett för att det inte ska bränna vid nästa gång man använder järnet.

• Kazeer
    TrumPappa skrev 2008-02-08 09:19:54 följande:
    Vore kul att få lite argument varför inte ni kör vissa saker i maskin? (bortsett från aluminium och trä då)....för det är väl ingen som tycker det är KUL att diska grytor ;)
    Om grytorna ska in i maskinen, så får inget annat plats. Maken brukar se till att han använder i princip varenda gryta vi äger när han lagar mat

Köksknivarna kör jag inte i maskinen, eftersom det sades när vi köpte dem att de inte ska maskindiskas.

Kom just på att stekpannor diskar jag inte heller i maskinen.
    Gustav 2007.03.08 ♥ ME+KZE 2002.03.28
  • strojes

Vi diskar det mesta. Köpte kastruller som går att diska i maskin tex. Teflonstekpannan diskar vi inte i maksinen inte heller grejer med trähandtag. Vinglas och annat som står dåligt i maskinen diskar vi inte heller. Det kanske blir en maskin varannan till var tredje dag lite beroende på vad vi lagar för kvällsmat

• Joonas

Minst en maskin om dagen fylld med allt utom gjutjärn och teflonbelagda saker. Sådant med trähandtag åker också in, håller de inte var de inte menade för mig!

I ärlighetens namn diskar jag mina köksknivar också för hand. Men med viss protest noterad...

Livet behöver inte vara perfekt för att vara underbart!
  • Eva S

Allt utom finglas och servis som vi använder typ aldrig. Och sedan handdiskar mannen knivarna och delar till hullshållsmaskinerna.

• Maria40

Inga knivar eftersom dismaskinen (diskmedlet?) gör att skärpan försvinner och knivarna blir slöa.
    Inget med teflon eller trä, de blir förstörda.

Allt annat Ja, kör hellre maskinen 2-3 gånger/dagen är diskar kastruller mm för hand.

• musli

Allt utom gjutjärnsgrytorna (ska absolut inte diskas med diskmedel!), teflon och andra beläggningar (håller inte särskilt bra om man diskar i maskin) samt köksknivar! Har man bra köksknivar ska man absolut inte maskindiska dem!

Allt annat åker in!!! (utom Hannas frukost-tallrikar, söta gamla med guldkanter i äkta guld)

Svar på tråden Diskar ni "allt" i maskinen?