• wozzgirl

Diskar ni "allt" i maskinen?

Med allt menar jag.. även kastruller (de tar ju så stor plats) o vinglas (ripas lätt)..

Jag la precis igång en maskin med 4 kastruller + glas för jag ooorkar inte diska som gravid. Eg brukar jag diska kastrullerna för hand..

hur många maskiner kör ni /v? Varje dag eller?

• Svar på tråden Diskar ni "allt" i maskinen?
  • norgesessan

Vi diskar också det mästa, har inte känsliga saker..har två gjutjärnspannor (en vanlig och en plätt), de åker inte med...Inte häller nappar till flaskor, men dom används inte längre. Vanliga pannan och kastruller åker in...Har en träslev och en trästekspade, dom åker också in.
    Liiiite OT, nån som vet var det finns ett bestickställ till diskmaskinen i jr storlek? iblant är det vi har för stort. Mammas och pappas diskmaskin har en delbar.

Emil 03 och Jonathan 05
  • TrumPappa

Zix
    Aluminium löses upp kemiskt av ämnet i diskmedlet.

• eua

Jag brukar för det mesta diska kastruller för hand.
    Eftersom de dels är stora och tar plats. Sen måste man ju ändå skölja ur dem för att det inte ska klibba fast, så då kan man ju lika gärna diska den.

Min sambo ställer dem i diskmaskin och jag blir irriterad för att de tar plats.

• jummie

ALLT utom..

teflon grytor
    gjutjärns grytan
    stekpannan
    dyraste glasen (men dom används typ en gång per år så då kan jag allt kosta på mig en handdisk)
    Global knivarna

• Zimlis

Kastruller handdiskas och likaså kristallglasen, hellre ett helt handdiskat glas än ett i miljoner bitar inne i diskmaskinen.

• ludenben

Jag diskar allt som går att diskas i maskin. Inte aluminium eller sånt som är handmålat och kan förstöras. Men vinglas, kastruller, diskborsten och slasresnsaren åker allt i maskin 

• nyttigen

Nej, inte ömtåliga glas och ömtåligt porslin. Diskar inte heller gjutjärnspannorna i den. Lillens flaskor handdiskar jag också.

Går ungefär en full maskin per dag. Vi är två vuxna och två barn.

• Butterscotch

Inga glas etc som inte är gjorda för att diskas i maskin (såklart). Inte heller grytor och kastruller, särskilt inte teflon eftersom de repas då.

Min man däremot slänger in det mesta i diskmaskinen, ibland plockar jag ut vissa saker efter honom Känns onödigt att behöva köpa nya grejer pga att något körts i diskmaskinen som inte borde varit där. Det tar ju bara några sekunder att diska de få grejerna för hand.

• ludenben

ingen som gör som mc donald´s gjorde för några år sen?? körde toasitsar i maskin

• norgesessan

nä, den får inte plats....har testat....

Skojar ...Ja, det var verkligen äckligt när man läste om det.

Emil 03 och Jonathan 05
Svar på tråden Diskar ni "allt" i maskinen?