• wozzgirl

Diskar ni "allt" i maskinen?

Med allt menar jag.. även kastruller (de tar ju så stor plats) o vinglas (ripas lätt)..

Jag la precis igång en maskin med 4 kastruller + glas för jag ooorkar inte diska som gravid. Eg brukar jag diska kastrullerna för hand..

hur många maskiner kör ni /v? Varje dag eller?

• Svar på tråden Diskar ni "allt" i maskinen?
  • blipblop

Vi diskar typ allt men min säger alltid att han ska diska grytorna för hand och jag får lite dåligt smavete när jag fyller halva maskinen med grytor som går att diska på 3 minuter för hand men som ska vara i maskinen minst en och en halvtimme

• annca

Det mesta, men inte teflonpannor, höga fin-vinglas (men vardagsvinglasen) och äldre aluminiumkastruller och dessas lock. Och gjutjärn förstås.

Men trä åker i, och alla andra glas än just fin-vinglasen och de äldre ärvda finserviserna.
    Och nån enstaka gång körs faktiskt teflonpannorna och aluminiumkastrullerna också.

~*~ Ursäkta mig men hey! Man har väl rätt att ändra sig...? (W.Crafoord)~*~
  • TrumPappa

Jag som är motvals då ;)
    Diskar hellre tallrikar än grytor för hand i så fall.

När det gäller kniveggar slöar dom sig ganska fort oavsett maskindisk eller inte tycker jag.
    Ett elektriskt bryne är en bra inverstering.

• Legolina

En full maskin varje dag.

Det som inte går i maskin är:
    Gjutjärnsgrytan
    Gjutjärnsstekpannan
    De fina glasen som är så tunna att de lätt går sönder. Vinglas, whiskeyglas o kongacskupor
    Nappar till nappflaskorna tar jag oxå för hand
    Vitlökspressen i aluminium (har redan förstört en i maskinen...)
    Sprättskyddet till stekpannan (har förstört en redan - den rostade till tusen)

• Maria40

Många skriver om gjutjärnsstekpannor/grytor - jag trodde inte längre att någon använde sånt!
    De är fina, ja, men sååå tunga.

• blipblop

Det är nyttigt dessutom, man får naturligt järnberikad mat! Inte dumt egentligen!

Maria40 skrev 2008-02-08 11:12:51 följande:
    Många skriver om gjutjärnsstekpannor/grytor - jag trodde inte längre att någon använde sånt!De är fina, ja, men sååå tunga.
  • blipblop

Eller, naturligt och naturligt, det är det kanske inte

• Geshia

diskar typ allt, dock inte kastruller längre då jag hörde att det bildas nåt ämne (minns inte riktigt vad de va) som inte är så bra att få i sig, vet dock inte om det stämmer men bättre att ta de säkra före de osäkra, så slängde ALLA kastruller och köpte nya.

(¯`♥.¸♥ Mamma till Robin 990628 och Liam 071116 ♥¸ .♥´¯)
  • Legolina
    Maria40 skrev 2008-02-08 11:12:51 följande:
    Många skriver om gjutjärnsstekpannor/grytor - jag trodde inte längre att någon använde sånt!De är fina, ja, men sååå tunga.
    Det går inte att få till samma smak i t ex teflon. En rådjursstek tex - ska den stekas på svag värme i en timme så måste man ha den tjocka bottnen som gjutjärn har. Varje gryta ger en speciell smak oxå - varje gryta är unik
Svar på tråden Diskar ni "allt" i maskinen?