• Nathalie70

Min 1-åring blöder från snoppen

Hej.

Min 1-åring har vid två tillfällen den senaste veckan blödit från snoppen. Det verkar inte komma från urinen eftersom det är mindre, rätt så väl definierade en - två fläckar i blöjan samt att han verkar vara öm på snoppen. Vi har dock inte sett något sår.

Första gången vi såg blod i blöjan hade vi åkt bil en längre sträcka så eventuellt kan det ha berott på att bältet hade tryckt mot hans underliv och att kisset i blöjan hade orskat en hud/slemhinneirritaion. Nu ikväll såg vi dock ett par blodfläckar igen i blöjan (utan någon särskild anledning) och är oroliga för vad det kan vara. Är det någon som har varit med om något liknande och vet vad det kan vara?

• Svar på tråden Min 1-åring blöder från snoppen
  • Novus

Om ni misstänker att det kommer FRÅN snoppen hade jag absolut kollat upp det! Ganska direkt genom att ringa sjukvårdsupplysningen.

• kissemjao

Har du kollat kring förhuden. Dra förhuden så mycket du kan, men var varsam och tvinga inte mer än vad det går. Tvätta noga och smörj med lite Inotyol eller liknande. Det är säkert bara en irritation i förhuden. J har haft det i omgångar när förhuden börjat träs tillbaka, och det samlats skit i förhuden.

• Nathalie70

Kissemjao, när börjar förhuden träs tillbaka? Hände detta din son även när han bara var ca 1 år gammal?

• Marlene B

Men ring VC eller sjukvårdsrådgivningen, det måste ju kollas upp av läkare.

• Åzzy

Man ska inte dra tillbaka förhuden på så små barn!

• kissemjao

Nä, man ska inte dra tillbaka förhuden på små barn!!! Men får de infektion undertill, så måste man tvätta rent. Det rådet fick vi av läkare, och det verkade som ett mycket kompetent råd, eftersom besvären upphörde redan efter en dag.... Flera gånger sedan J var kring en tio månader har han fått irritationer i förhuden. Och då får vi köra en rengöringskur i några dagar.
    Därför skrev jag, att dra tillbaka så mycket det går utan att tvinga på.

• Jonsi

Det där är väl i alla fall en fråga för Sjukvårdsupplysningen och inte för FL?!

• Åsa

Sittbad eller spruta med "spruta" för att göra rent tror jag brukar rekommenderats när det blivit smetigt. Men det är väl bäst att kolla upp saken tycker jag så att det inte kommer från urinvägarna.

• Åsa

Om det inte uttalat syns varifrån blodet kommer alltså.

• Nathalie70

Pratade med sjukvårdsrådgivningen igår kväll och de trodde att det berodde på en irritation under förhuden. Han är dock inte speciellt röd längst ut på snoppen. Hur har det sett ut på din son när han har varit irriterad under förhuden kissemjao?

• kissemjao

Det har ibland synts som rodnad och ibland inte synts nånting, men vid två tillfällen blödde det lite. Vid ett tillfälle stank det verkligen flens.
    Var vaksam på att det blir bättre. På J har det snabbt blivit bättre när man tvättat och smörjt.

• Daggdroppen

Hittade tråden då jag sökte kring samma sak...

Och ja, jag har pratat med flera på sjukhuset och VC och vänder mig inte enbart till fl...
    Men ibland är det skönt att läsa om andra som varit i samma situation...

Så, nu till saken då. Märkte för en stund sedan att min 2-åring hade blod i blöjan och det verkar komma från snoppen. Drog tillbaka förhuden för att se varifrån blodet kom och det ser som sagt ut att komma från toppen på snoppen. Men det är ju svårt att säga. Man vill ju inte dra och hålla det bakåt så länge och sonen sitter ju inte heller i still så länge...

Han har aldrig blött förut och jag har inte heller dragit förhuden bakåt förut. Det dumma är att vi är bortresta och akuten här där vi är ville inte ha dit oss. De skulle stänga efter 2 h och hade lång kö redan. De sa att jag skulle ringa och åka till  någon annan stad. Båda är 1h bilresa bort. Pradade också med vårt "hemsjukhus" och de tyckte vi kunde avvakta lite med tanke på vår situation och var vi är.

Vad beror dylika saker på?????

Hur har det gått för er andra som råkat ut för samma sak? Har det bara  kommit blod en gång och sedan gått om, eller? Det är ju färskt blod inne i snoppen nu...

Om det inte blir värre så skulle vi vänta till måndag och lämna in urinprov då. Det är meningen att han ska opereras på tisdag för att testikeln inte sjunkit ner... Så det verkar ju som om operationen blir framflyttad då... IGEN! Det är fjärde gången isåfall. Han råkar ALLTID bli sjuk strax innan. Typiskt eller hur

Men som sagt, hur har det gått för andra i samma situation???

• Nathalie70

Min son råkade ut för detta två gånger under samma vecka. På BVC trodde man att det berodde på att det var en liten infektion under förhuden eller att det hade skavt lite (vi såg dock inget synligt sår). Nu får han bada både morgon och kväll (på morgonen får han bara sitta och spola och leka med duschslangen) för att hålla rent och detta verkar ha hjälpt eftersom vi inte har sett något mer blod.

• Tokfia 7

Vet inte om jag är helt korkad; nån skrev "sittbada", menas det sitta och bada och skulle det vara särskilt bra för dessa besvär..?

Svar på tråden Min 1-åring blöder från snoppen