• Anissa79

Min pojkvän blev pappa inatt, med sitt ex. Är jag hemsk om jag inte vill vara involverad?

Innan jag blev tillsammans med min pojkvän hade han ett kort förhållande med en tjej. Hon blev tyvärr gravid. Jag skriver tyvärr då det här barnet inte kommer utav kärlek. Det var inte ens ett misstag. Låter kanske omoget att säga att hon lurade honom, så var dock fallet. Mamman i fråga har misskött sig från första stund. Hon har rökt och druckit alkohol långt in i graviditeten. I mina ögon anser jag att hon inte är redo för att bli mamma.

Jag och min pojkvän har nu varit tillsammans i ett halvår. Han har under hela tiden varit ärlig mot mig. Han önskade inte detta barn men kommer försöka göra det bästa av situatinen. Än vet vi inte hur delaktig han kommer att vara.

Jag känner nu att jag inte vill vara involverad i detta och har väl från första stund sagt detta till min pojkvän. Jag kommer aldrig att säga vad min pojkvän ska göra och kommer aldrig att hindra honom från att träffa sitt barn. Självklart inte. Nu känner jag att jag inte kommer vara något större stöd för honom. Jag vill heller inte att en sådan här stor grej för min pojkvän ska bli en grej som handlar om mig. Känner mig egoistisk men jag fixar inte att vara där just nu. Är jag hemsk om jag inte stöttar honom i detta? Någon med liknande erfarenheter?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-02-11 13:37
    Mitt inlägg kan nog missuppfattas lite. Jag syftar på den närmsta tiden. Till den dag då jag vet helt säkert att jag vill leva med den här personen.. Ett tillägg bara.

Ibland skriver men inte allt man tänker.. och tur är väl det;)

• Svar på tråden Min pojkvän blev pappa inatt, med sitt ex. Är jag hemsk om jag inte vill vara involverad?
  • Eris

Förstår att de måste kännas jobbigt, men samtidigt gick du in i detta förhållande i vetskap om att de skulle komma ett barn till världen....
    Han ska ta sitt ansvar för detta barn o hoppas innerligt att han gör det o iom att du ändå gick in i detta förhållande så tycker ja ngn stans att du kanske ska ställa upp lite iafl o finnas där för honom....
    Detta e ju inget lätt för din kille heller o han tycker nog att detta e tungt att bära på själv....
    Om nu mamman heller inte har skött sig under sin graviditet så vem säger att hon kommer göra de när barnet e fött o då kanske de t.om blir så att din kille får vårdnaden över barnet vilket inte är mer än rätt....
    Hon gjorde fel från första början som luirade honom, men nu e de bara att insefakta att de kommer ett barn o han måste ta sitt ansvar....
    Barnet har inte själv valt att komma till denna värld....
    Hoppas du kommer på bättre tankar om detta,lycka till

• Anonym (¤¤¤)

jag kan förstå dina känslor på sätt och vis. Du och din pojkvän är i början av erat förhållande, och då kommer en bebis in i bilden. Deta är inget du har valt eller önskat och enligt dig inte heller din killes önskemål. Men du måste nog ta ett stg tillbaka och se på situationen utifrån. Du visste väl om att detta barn var på väg redan från första början och ändå så valde du att involvera dig med denna kille. Han är pappa nu till ett litet barn som är alldeles oskyldig och jag anser att du har ansvar för att se till att detta barn inte kommer i kläm på grund av ditt avståndstagande. Sen behöver du inte involvera dig alltför mycket i barnet, i alla fall så länge ni inte bor ihop

• Me o Mike

Det jag menade med att sabba var att om du är "anti". Inte vill prata om det osv så kanske han känner sig "dum" gentemot dig och på så sätt tar avstånd från bebisen..

Anissa79 skrev 2008-02-11 11:58:04 följande:
    Svar på #7Jag ska inte sabba något alls. Jag kommer aldrig säga något om att han har sitt barn. Självklart inte.. Däremot har jag inte valt det här. Om det tar mig ett halvår, ett år att acceptera det, är det så hemskt att inte vilja delta tills dess? Som jag skrev, vi har varit tillsammans i ett halvår. Ganska nytt med andra ord. Jag vet inte vart vi står om några månader. När jag sedan är mer säker på vår relation då kanske jag kan har ett mer öppet sinne. Varför ska jag tvingas att skapa ett band med ett barn, som man självklart gör. Jag har inga rättigheter om det sedan tar slut mellan mig och han.
  • Majken
    Anissa79 skrev 2008-02-11 11:51:37 följande:
    Svar på #1Nej, vi bor inte ihop just nu. Vad jag menar med att inte vara delaktig är att ta helt avstånd från detta. En ganska lång tid framöver. Jag vet inte om jag är så säker om jag vill se bilder, fråga hur det går, höra om händelser mm. Å andra sidan ser jag väl att det förmodligen kommer bli bättre på sikt.. hoppas jag

Förstår att det känns både svårt och jobbigt

MEN....detta barn har inte bett om att komma till världen och om mamman är såpass omogen som du beskriver så kanske barnet får det bättre hos sin pappa och då är ju du i allra högsta grad involverad!? Så för barnets skull så bör du nog öppna upp dina sinnen och försöka att göra det bästa av den situation som uppstått - låt inte de negativa känslorna som finns till mamman ligga till grund för att inte finnas till för din pojkvän eller hans barn!! Den här situationen är nog inte så kul för din kille heller och han kan nog behöva allt stöd han kan få när han ändå visar sig mogen nog att ta sitt ansvar! Heder åt honom!

Love my M-girls
  • MissWhiskey

ehm...TS det där låter jäkligt bekant den tjejen du skriver om....har hon barn sen tidigare?

Mamma till Casper och Sophi
  • Anonym

Varför vill du inte vara delaktig? Är det baserat på svartsjuka?

• Izabellesmor

Visst jag förstår vissa delar vad du känner. Men om du ser att du har en framtid med din pojkvän så måste du ju leva med hans barn också och då är det ju lättare om ni har en bra kontakt från början. Sen kan du ju se det som så att barnet kanske behöver ha dej som förebild om mamman nu är så dålig. Sen tänker jag så här, mamman har förmodligen varit gravid i nio månader. Ni hade varit tillsammans i 6. Då måste du ju redan från början varit medveten om vad komma skall så jag har lite svårt att se varför du inte kan vara "delaktig". då skulle du nog inte byggt upp en relation med pappan från början. Det är ju faktiskt så att barnet är en del av personen du vill vara med eller hur? Men ändå tycker jag inte att du ska känna skuldkänslor för jag tror att dina känslor är helt normala. Vad händer om dom har deladvårdnad och exempelvis varannan vecka. Ska ni då också ha ett varannan vecka förhållande då. Jag tror att när allt lagt sig och det blir vardag så kommer ni nog finna en situation som passar alla... Tack för mej

• Anissa79
    Svar på #13
    Anledningen till att jag känner så här är att jag i ett tidigare förhållande blev lämnad just för ett barn skull (inte mer en rätt men facit i hand). Killen jag träffade då ljög om att han precis blivit pappa. Sen blev jag ensam kvar. Självklart är jag rädd att det ska hända igen. Och med tanke på mina tidigare erfarenheter så kankse det är mer befogat för mig att tänka som jag gör. Men jag förstår vad ni menar. Jag behöver nog bara lite tid på mig.
  • Anissa79
    Svar på #15
    Vad jag vet har hon inga barn sen tidigare
  • Anonym

Jag har svårare att förstå att någon överhuvudtaget vill vara ihop med en kille som inte tar ansvar för sitt barn. Det känns ju inte direkt som drömmannen. Om ni sen får barn tillsammans har du ju visat att du tycker att det är ok att han skiter i sina barn så då kan du ju inte förvänta dig något annat då heller.
    Även om jag kan hålla med om att det är dåligt att röka och dricka under garviditeten så tycker jag att det är ännu värre att skita i sitt barn, det går inte att låta barnet lida för vad mamman gjort.
    Antingen så får du ju acceptera situarionen, inte om ett år utan nu eftersom barnet är fött, eller så gör du slut med honom. Att du är anti och inte vill höra eller veta nått om barnet gör pappans situation svårare. Vill du verkligen vara orsaken till att ett oskyldigt barn växer upp utan pappa?

Svar på tråden Min pojkvän blev pappa inatt, med sitt ex. Är jag hemsk om jag inte vill vara involverad?