• Cornellia

kan man känna sig kränkt?

En sak som vi har funderat kring här hemma, kan man känna sig kränkt? Är kränkt en känsla?

Jag hävdar att man BLIR kränkt, och då kan man KÄNNA sig ledsen, arg, förminskad osv.

Min make vet inte riktigt vad han tycker i frågan, så nu frågar jag er. Är kränkt något man blir eller är det nått man känner?

• Svar på tråden kan man känna sig kränkt?
  • MrM

Att bli eller att känna sig kränkt är ju en helt subjektiv upplevelse som dessutom är kontextberoende så jag skulle nog vilja hävda att man måste känna sig kränkt för att vara kränkt.

Ta t ex Fia (påhittad person) som tänder på wet-sex. Hon känner sig inte kränkt när någon pinkar på henne i sängkammaren, medan de flesta andra antagligen skulle uppleva det som mycket kränkande. Å andra sidan skulle nog Fia uppleva det som kränkande om valfri person pinkade på henne ute på stan på samma sätt som de flesta andra skulle känna sig.

Jag skulle inte känna mig kränkt om min lille tvååring spottade ut maten som jag lagat och sa att den var äcklig. Jag skulle däremot känna mig lite kränkt om min fru gjorde samma sak framför ett antal middagsgäster.

En handling i sig behöver således inte vara kränkande men valfri handling kan upplevas som kränkande.

Mvh

• jungfu

Det är ju skillnad på att "känna" någonting och "känna sig..." någonting. Det första syftar på en direkt känsla/upplevlese medan det andra kan vara i princip vad som helst.

Jag kan:
    känna mig tillplattad
    känna mig söndersmulad
    känna mig kränkt
    känna mig bortstött

men jag kan inte:
    känna tillplattelse
    känna söndersmulning
    osv

Fast egentligen är jag sån språkliberal att jag tycker att de sistnämnda alternativen låter hur bra som helst och borde funka de också, även om de är inkorrekta...

Lilla Hanna klarar alla stormar!
  • Glass

kränkt är ett adjektiv

känslor är substantiv.

Källa svenska akademinsordlista

Jag har ingen sidfot...
  • Glass

vänta lite nu, nu har jag nog rört till det...

får kolla igen

Jag har ingen sidfot...
  • Glass

svika, svek, sviken, sviket, svikna = verb,
    svikare, svikaren =  adjektiv

finns ingen substantivform

kränka, kränkande = adjektiv
    kränkning = substantiv
    kränkt = adjektiv

Jag har ingen sidfot...
  • giftgrodan

men vad har det med saken att göra? "Svek" är förresten en substantivform också. Ett svek, flera svek.

• Glass
    giftgrodan skrev 2008-02-16 01:29:34 följande:
    men vad har det med saken att göra? "Svek" är förresten en substantivform också. Ett svek, flera svek.
    du har rätt att det finns ett svek i en substantivform.

Vad det har med saken att göra?
    Vi diksuterar ju om man kan känna sig något av det och eftersom känslor är substantiv och tex känkt inte är ett substantiv så  kan man inte känna sig det.
    Inte på korrekt svenska iallfall
    Jag har ingen sidfot...
  • giftgrodan

men känslor är både substantiv och adjektiv. "Glad" i "jag känner mig glad" är ett adjektiv, t ex.

• bigmacoco

Jag tycker som du ts, man BLIR kränkt och så KÄNNER man sig ledsen, arg, sårad eller nåt sånt.

Kränkning för mig är ett beteende hos någon annan som får mig att reagera känslomässigt negativt.

Svar på tråden kan man känna sig kränkt?