• Cornellia

kan man känna sig kränkt?

En sak som vi har funderat kring här hemma, kan man känna sig kränkt? Är kränkt en känsla?

Jag hävdar att man BLIR kränkt, och då kan man KÄNNA sig ledsen, arg, förminskad osv.

Min make vet inte riktigt vad han tycker i frågan, så nu frågar jag er. Är kränkt något man blir eller är det nått man känner?

• Svar på tråden kan man känna sig kränkt?
  • Glass

jag förstår inte vad du menar.

Jag förstår inte hur man kan känna sig en egenskap.
    Man har en egenskap, man är stark, glad mm.

Det du skrev nu sist, vet jag inte vad det kommer ifrån och jag har ingen möjlighet att kolla upp det heller. Har du någon internetsida som du kan visa mig och har du tittat på den som jag gav dig?

Jag har ingen sidfot...
  • Rusty

Glädje är ett substantiv. Glad är ett adjektiv.

Och det är klart att man kan känna sig kränkt utan att resten av världen tycker att man har blivit det. Jag kan också känna mig lurad utan att någon har försökt lura mig.

Att man känner sig kränkt eller lurad "bestämmer man över" själv. Ingen kan ju komma och säga åt mig vad jag känner och inte. Men ÄR man för den sakens skull kränkt? Det kan diskuteras. Det varierar ju så mellan olika personer och tidsåldrar och kulturer vad som betraktas som en kränkning så det är svårt att komma till nån absolut slutsats. Det måste bedömas från fall till fall.

• Glass
    giftgrodan skrev 2008-02-16 12:25:43 följande:
    men menar du att det är fel att säga "jag känner mig glad" alltså? Varför?
    Eftersom glad är en egenskap och man känner sig inte egenskaper.

Känbslor ä substantiv, titta gärna på länken.
    Jag har ingen sidfot...
  • giftgrodan

"Jag förstår inte hur man kan känna sig en egenskap.
    Man har en egenskap, man är stark, glad mm."
    Men stark och glad är i alla fall adjektiv.

kolla på www.saob.se

• giftgrodan

substantivformen av känslor är givetvis substantiv! Men de kan också användas som adjektiv: Glad, arg, sur, ilsken, etc.

• Rusty

Nu tycker jag att ni blandar ihop det lite... Man kan känna glädje (substantiv). Då är man glad (adjektiv). Det är ju bara olika sätt att säga samma sak på och bägge går lika bra.

Men det är ju en helt annan sak än det TS frågar efter. Där handlar det om hur orden uppfattas och är laddade och det kan vara subjektivt. Om jag känner mig snygg och alla-i-hela-världen tycker att jag är ful, är jag snygg eller ful då? Vem bestämmer det? Och oavsett vad svaret på den frågan är så _känner jag mig_ fortfarande snygg, det ändras ju inte nödvändigtvis för att alla andra tycker nåt annat.

• ThisIsMe

Ja, skulle jag säga. Visst, kränk är ingen känsla, men man kan ha känslan av att vara kränkt, alltså känna sig kränkt. På samma sätt kan man känna sig sjuk trots att sjuk inte är en känsla.

• Glass

Rysty, min uppfattning är att ts vill diskutera om man kan känna sig kränkt, eller om man blir kränkt och då känner sig ledsen.

Alltså kan man känna sig kränkt, rent grammatiskt sett?

Jag har ingen sidfot...
Svar på tråden kan man känna sig kränkt?