• Cornellia

kan man känna sig kränkt?

En sak som vi har funderat kring här hemma, kan man känna sig kränkt? Är kränkt en känsla?

Jag hävdar att man BLIR kränkt, och då kan man KÄNNA sig ledsen, arg, förminskad osv.

Min make vet inte riktigt vad han tycker i frågan, så nu frågar jag er. Är kränkt något man blir eller är det nått man känner?

• Svar på tråden kan man känna sig kränkt?
  • giftgrodan

Flera har ju påpekat att bara för att man "känner sig" något behöver det inte vara en känsla. (känna sig snygg var väl ett bra exempel) Alltså kan det knappast vara fel att "känna sig kränkt".

• Glass
    giftgrodan skrev 2008-02-16 12:30:55 följande:
    kränkthet var från www.saob.se alltså.
    ser vad det står där, men där besktsivs inte ordet kränkt som ett substantiv.

Har du  kollat min länk?
    Jag har ingen sidfot...
  • Glass

beskrivs, menade jag naturligtvis.

Jag har ingen sidfot...
  • giftgrodan

Nej, kränkt är inte ett substantiv, men det är inte "glad" heller. Känslor är substantiv, som glädje och ilska, men om man säger att man är glad eller ilsken är det också känslor. Jag är ledsen menjag förstår ärligt talat inte alls vad du vill komma fram till. Du får gärna förklara. "Kränkt" är naturligtvis inget substantiv, vad menar du att det betyder?

• SystraMi
    Cornellia skrev 2008-02-15 23:17:04 följande:
    En sak som vi har funderat kring här hemma, kan man känna sig kränkt? Är kränkt en känsla?Jag hävdar att man BLIR kränkt, och då kan man KÄNNA sig ledsen, arg, förminskad osv. Min make vet inte riktigt vad han tycker i frågan, så nu frågar jag er. Är kränkt något man blir eller är det nått man känner?
    Jag tycker absolut man kan känna sig kränkt. Som ngn skrev så kan man ju inte alltid säga att den och den handlingen är kränkande utan det beror på om personen känner sig kränkt eller inte.
  • Glass
    giftgrodan skrev 2008-02-16 12:46:54 följande:
    Nej, kränkt är inte ett substantiv, men det är inte "glad" heller. Känslor är substantiv, som glädje och ilska, men om man säger att man är glad eller ilsken är det också känslor. Jag är ledsen menjag förstår ärligt talat inte alls vad du vill komma fram till. Du får gärna förklara. "Kränkt" är naturligtvis inget substantiv, vad menar du att det betyder?
    Jag vill komma fram till att man inte kan känna sig egenskaper, dvs adjektiv.
    Jag vill komma fram till att det är grammatiskt fel att säga jag känner mig glad, jag känner mig kränkt, jag känner mig stark.

Om man anser att jag har fel så vill jag få en förklaring och källor på hur och var grammatiken tillåter att man skriver att man "är kränkt"
    Jag har ingen sidfot...
  • giftgrodan

Men _varför_ skulle det vara fel att säga "jag känner mig glad"? Borde man istället säga: "Jag anser att jag är glad"?

• Rusty
    Glass skrev 2008-02-16 12:40:49 följande:
    Rysty, min uppfattning är att ts vill diskutera om man kan känna sig kränkt, eller om man blir kränkt och då känner sig ledsen.Alltså kan man känna sig kränkt, rent grammatiskt sett?
    Ja det kan man. Om man tycker att man utsatts för en kränkning då känner man sig kränkt och det är oberoende av både ordklasser och andras uppfattning.

Kränkt är ett adjektiv, såna kan man både känna sig och vara (känna sig smutsig, vara glad etc). Substantiv kan man ibland känna (smärta, glädje etc).
  • Glass
    Glass skrev 2008-02-16 12:52:46 följande:
    Jag vill komma fram till att man inte kan känna sig egenskaper, dvs adjektiv.Jag vill komma fram till att det är grammatiskt fel att säga jag känner mig glad, jag känner mig kränkt, jag känner mig stark. Om man anser att jag har fel så vill jag få en förklaring och källor på hur och var grammatiken tillåter att man skriver att man "är kränkt"
    känner sig kränkt, menar jag.
    Jag har ingen sidfot...
  • Glass
    Rusty skrev 2008-02-16 12:55:36 följande:
    Ja det kan man. Om man tycker att man utsatts för en kränkning då känner man sig kränkt och det är oberoende av både ordklasser och andras uppfattning. Kränkt är ett adjektiv, såna kan man både känna sig och vara (känna sig smutsig, vara glad etc). Substantiv kan man ibland känna (smärta, glädje etc).
    visa mig gärna källor
    Jag har ingen sidfot...
Svar på tråden kan man känna sig kränkt?