• Anonym (Förtvivlad)

Min dotter knarkar!!!

Fick igår reda på av en kompis mamma till min dotter att hon knarkar. Hon har berättat för kompisen att hon testat hasch och visat kompisen rosa piller som kallas för DMX. (DXM)
    Jag är helt förtvivlad. Dotter bor hos sin pappa för att hon ville inte bo kvar med mig. Hon hyser stort hat mot mig (sin mamma) av olika skäl och kanske det har bidragit till att hon sökt sig till droger. Hon sköter inte skolan och har vandaliserat mitt hus där jag bor ett flertal gånger.
    Hur ska få rätt på situationen? Min dotter är endast 13 år gammal och har spårat ut så mycket man bara kan. Hon har ingen respekt för NÅGON. Går sin egen väl jämt. På måndag ska jag kontakta socialtjänsten i kommunen där hon bor men finns det någon mer man kan göra????

• Svar på tråden Min dotter knarkar!!!
  • Anonym (Varit med)

Hon måste bort från sin pappa till att börja med, oavsett vad hon tycker om dig.

Precis det här hände min mans dotter då hon var 14 år. Hon bodde hos sin mamma i samma stad som vi bor i, därför var det inget alternativ att hon skulle flytta till oss även om vi ville och föreslog det. Mamman satte inga gränser, dottern hade inga tider att passa, sov borta jämt och struntade fullständigt i skolan.
    Till slut fick mamman nog, ringde min man och sa att nu kontaktar hon socialen för att få bort dottern från stan, de dåliga vännerna och drogerna.

Soc var snabba, det blev möte redan dagarna efter där de började en utvärdering av situationen. Det bestämdes där att dottern skulle gå på AA-möten, i samtal om drogberoendet och följa med i skolan. Skolan var det som inte fungerade och då ordnade man en praktikplats åt henne under tiden.

Tanken och viljan hos mamman (och pappan) var att hon skulle komma til en familj långt bort i Sverige för att kunna hitta sig själv. Det "hotet" blev för mycket för dottern och hon insåg att hon var på väg att förstöra sitt liv.

I hennes fall blev det en räddning att vilja sända bort henne även om det är det svåraste man kan göra som föräldrar är att skicka bort sitt barn.
    Idag är hon 18 år, har aldrig testat droger igen (test så vi vet), har fått arbete. Dock fortsatte hon inte pluggandet men det är ok, hon överlevde ju, och hittade sig själv. Plugga kan hon alltid göra senare om hon skulle vilja. Hon har också hittat en pojkvän långt ifrån de forna "vännerna".

Är du hård och står på dig så kommer det förhoppningsvis att lösa sig. Tänk på att du gör det får ditt barns skull.
    Jag håller tummarna för er. Lycka till

• Anonym

Jag tackar min mamma jättemycket för att hon ställde krav på mig.
    Jag var en riktigt besvärlig tonåring. känner igen mig jättemycket i det du skriver.
    Pappa bjöd mig på hash och tabletter. Han bad även mig langa till han genom mina kompisar.
    Jag valde att bo hos han för att han inte ställde krav på mig.
    Det ångrar jag stort idag. Efter ett tag förstod jag att det aldrig skulle fungera och flyttade hem till min mamma igen. Även fast jag hatade hennes nya sambo.
    Idag har jag ingen som helst kontakt med min pappa då han misshandlade mig rejält.
    Men jag har världens underbaraste mamma.
    Gör nånting fort, hon kommer hata dig nu men tacka dig sen!

• Anonym (flo)

Du skall inte låta henne vara ifred,var en jobbig mamma och ställ krav och jaga henne,det är nu som möjligheten att vända hennes liv finns,om några år är du fullständigt chanslös...

Jag är själv fd missbrukare (i huvudsak amfetamin),började min bana som 15 åring men hade turen att kunna vända mitt liv och sluta,men jag slösade bort 12 år....och jag vet hur fullständigt maktlös en förälder är.

• Anonym

Måste bara berätta att en kompis till min kompis avled i förrgår av DXM. Så gör vad fan du kan och inte kan bara du får bort henne från skiten!!

• Anonym (ecstasy)

Det kanske inte är relevant, men ville bara påpeka att pillrena din dotter förmodligen är ecstasy, och heter DMX, inte DXM. Tabletterna är vanligen rosa eller vita. Jag blir så trött på många här på fl som vilt chansar och inte har någon koll alls.

• Anonym (...)

Att ringa soc är det bästa du kan göra. Såsom du beskriver situationen så förekommer det redan nu starka skäl för ett tvånhsomhändertagande, dock har ni ju inte haft kontakt innan med soc så de kanske vill prova frivilliga insatser först.

Jag tycker du själv också skall söka hjälp i form av samtal, kan vara skönt att ventilera och även hitta strategier för hur du skall närma dig din dotter. Jag hade kunnat råda dig att tex gå i rådgivning med din dotter men det verkar på dig som att hon inte riktigt hade gått med på det, men försöka kan du ju alltid.

Ge inte upp och lycka till!!!

• yousef

Kul att du också är less på folk utan koll, men det heter DXM (dextrometorfan). DMX har jag bara hört som missuppfattning av DXM, och så är det en rappare.

Med ecstacy brukar man vanligtvis mena MDMA (3,4-metylendioxymetamfetamin) och möjligen ett par likartade ämnen. DXM och MDMA har väldigt olika effekter/biverkningar och bör inte buntas ihop under ett och samma begrepp.

Anonym (ecstasy) skrev 2008-03-12 16:12:36 följande:

Det kanske inte är relevant, men ville bara påpeka att pillrena din dotter förmodligen är ecstasy, och heter DMX, inte DXM. Tabletterna är vanligen rosa eller vita. Jag blir så trött på många här på fl som vilt chansar och inte har någon koll alls.
  • Anonym (...)
    yousef skrev 2008-03-12 17:55:46 följande:
    Kul att du också är less på folk utan koll, men det heter DXM (dextrometorfan). DMX har jag bara hört som missuppfattning av DXM, och så är det en rappare.Med ecstacy brukar man vanligtvis mena MDMA (3,4-metylendioxymetamfetamin) och möjligen ett par likartade ämnen. DXM och MDMA har väldigt olika effekter/biverkningar och bör inte buntas ihop under ett och samma begrepp.Anonym (ecstasy) skrev 2008-03-12 16:12:36 följande:
    Vill inte vara jobbig men tråden handlar inte om det är fel på bokstäverna eller inte, detta är en mamma som vill ha råd kring en fruktansvärd situation. När hon ser att någon skrivit men till sin besvikelse ser att folket snackar bokstäver kan jag tänka mig att hon blir ganska besviken, försök hålla er till det som är relevant istället... tjejen knarkar- VAD GÖRA???
  • yousef

Suck. Visst är det ett sidospår, men det behöver ju inte hindra en från att rätta sakfel. Det finns redan en hel del råd till TS och det är knappast så att bokstavsfrågan tagit över tråden.

Svar på tråden Min dotter knarkar!!!