• Anonym (Förtvivlad)

Min dotter knarkar!!!

Fick igår reda på av en kompis mamma till min dotter att hon knarkar. Hon har berättat för kompisen att hon testat hasch och visat kompisen rosa piller som kallas för DMX. (DXM)
    Jag är helt förtvivlad. Dotter bor hos sin pappa för att hon ville inte bo kvar med mig. Hon hyser stort hat mot mig (sin mamma) av olika skäl och kanske det har bidragit till att hon sökt sig till droger. Hon sköter inte skolan och har vandaliserat mitt hus där jag bor ett flertal gånger.
    Hur ska få rätt på situationen? Min dotter är endast 13 år gammal och har spårat ut så mycket man bara kan. Hon har ingen respekt för NÅGON. Går sin egen väl jämt. På måndag ska jag kontakta socialtjänsten i kommunen där hon bor men finns det någon mer man kan göra????

• Svar på tråden Min dotter knarkar!!!
  • Anonym (ecstasy)
    yousef skrev 2008-03-12 17:55:46 följande:
    Kul att du också är less på folk utan koll, men det heter DXM (dextrometorfan). DMX har jag bara hört som missuppfattning av DXM, och så är det en rappare.Med ecstacy brukar man vanligtvis mena MDMA (3,4-metylendioxymetamfetamin) och möjligen ett par likartade ämnen. DXM och MDMA har väldigt olika effekter/biverkningar och bör inte buntas ihop under ett och samma begrepp.Anonym (ecstasy) skrev 2008-03-12 16:12:36 följande:
    Eftersom jag tagit drogen vid ett 10-tal tillfällen för ett par år sedan så vet jag nog vad jag pratar om. Det är möjligt att det finns ett pulver som heter DXM, men dom rosa tabletterna TS pratar om heter DMX och ÄR ecstasy.
  • Anonym (ecstasy)

Sedan vill jag inte påstå att tråden hamnar off topic, då det kan vara ganska relevant för TS att veta VILKEN drog hennes dotter tagigt.

• Anonym

Även sidan www.drugsmart.com har svårt att hålla isär bokstäverna, där skriver de DMX och DXM blandat i sitt svar.

Håller med om att det är viktigt att veta vad det är för drog som dottern tar.

www.drugsmart.com/sa/node.asp&question=2922&calDate=2008-03-01

"vad är dmx för drog och hur ser man om det är det ens barn tar?
    Hej!
    DMX, även känt som dextrometorfan, användes tidigare i hostdämpande läkemedel. DMX används fortfarande för medicinskt bruk i andra länder och då under namn som Benylin, Pertussin och Robitussin samt i Coricidin Expec. DXM finns därför mer eller mindre fritt till försäljning via Internet. DMX är inte narkotikaklassat.

DXM har olika rusverkningar vid olika dosnivåer. Vid omkring 100 mg (beroende på individens vikt) ger DMX en känsla liknande alkoholberusning eller haschflummighet. Vid mer än 200 mg börjar visuella hallucinationer uppträda. Vid 500 mg inträder ett tydligt förändrat medvetandetillstånd. Gamla minnesbilder kan framträda. Förmågan till logiskt tänkande förvrängs. Det kan kännas som om medvetandet lämnar den egna kroppen. Vid ett mer omfattande intag (1500 mg) blir användaren oförmögen att röra sig, förlorar all kontakt med yttre stimuli och vistas i ett eget imaginärt universum.

Yttre tecken på DXM-påverkan varierar mycket med dosen och kan omfatta bl.a. hastig puls, stora pupiller, förvirring, upphetsning och minskad andning.

Biverkningar vid intag av stora mängder DXM är bl.a. kramper, medvetslöshet och andningsstillestånd samt hallucinationer, yrsel, slöhet och oro. Ett litet antal dödsfall med DXM finns rapporterade från USA. Det finns också rapporter som tyder på hjärnskador eller allvarliga störningar i kognitiva funktioner.

Du kan läsa mer på Narkotikapolisföreningen: www.snpf.org/Artiklar/dextrometorfan.htm

Hoppas det är någon hjälp på vägen!

Med vänlig hälsning!
    Alf"

• Anonym (Pia)

DXM= Vanligt vis en rosa tablett men som TYVÄRR nu också finns i pulverform och är väldigt svårdoserat. En skrev tidigare om ett dödsfall orsakat av DXM och sannolikheten att det skulle vara DXM pulver inblandat är stor. En farlig drog som många får som sin "älskling".

• Anonym (Idah)
    yousef skrev 2008-03-12 19:17:04 följande:
    Suck. Visst är det ett sidospår, men det behöver ju inte hindra en från att rätta sakfel.
    Besserwisser????

Spela roll om bokstäverna inte hamnade i rätt följd, uppenbarligen så förstod ju folk vad TS menade eller hur?
  • Anonym

Ta kontakt med soc nu på en gång! Hon är mindreåring och är inte myndig! Min jobbar kompis har en son som är 18 precis fyllda o han håller på med droger. för henne är det jätte svårt att göra nåt nu! Passa på nu när hon är så ung! Hon kan bli tvångsvårdad!
    Ta tag i henne o va hennes mamma!

• Anonym (?)

Var har ts tagit vägen? Hur går det med tösabiten?

• yousef

Suck igen. Ditt inlägg var nog det minst nödvändiga hittills i tråden, enbart metadiskussion och gnäll. Ja, hellre besserwisser isf. :-P

Uppenbarligen rådde viss oenighet i frågan. Bokstäverna spelar stor roll när det handlar om hjärnkemi och att leta mer information. Här har du t ex information om DMX:

google.se/search

Och här om DXM:

google.se/search

Anonym (Idah) skrev 2008-03-13 12:36:32 följande:

Besserwisser???? Spela roll om bokstäverna inte hamnade i rätt följd, uppenbarligen så förstod ju folk vad TS menade eller hur?
  • Anonym

Anonym (...) skrev 2008-03-13 18:35:14 följande:

ts hur går det???
    Här är det fler som undrar hur det går....
  • Anonym (ylva)

Nu vet vi ju inte om det var dxm eller dmx- och ja- det är av ganska stor vikt.

dxm= fanns som rosa piller. cirkulerar väl fortfarande omkring en del men nu är det mest pulvret som säljs och cirkulerar.
    dmx= rosa piller? vet inte, men hursomhelst så är det E i sådanna fall.

Har inte testat DMX, så jag vet inte hur den påverkar.
    DXM KAN vara dödligt. Man KAN ha ett enzymfel i kroppen som gör detta dödligt. Det kan man inte veta förren man har provat. Det är dock inget det hymlas om. Men har man INTE det felet så är det inte dödligt av en tablett

Pulvret är dock oerhört svårdoserat och ingenting jag skulle våga mig på- men nu var det ju piller det var frågan om och inte pulverformen. Och somsagt- vi vet ju inte om det var dxm eller dmx.

• Anonym (ylva)

Jag kom på en sak. Om man har tagit ecstasy så är det ju vanligare att säga att man tagit E utan att säga VILKEN e. Det får man ju oftast fråga för att få reda på.

• Anonym

oavsett vad det är för något hon tar är det tragiskt. Jag kan inte låta bli att tänka på ett av mina ex. Hon håll på med sånt innan jag träffade henne och började med det i slutet av vårt förhållande igen. Folk hon träffade på krogen som bjöd. Först trodde jag att hon sa det för att hon ville ha uppmärksamhet men märkte att hon verkligen tog det och efter det blev gick det snabbt utför. Tycker det var synd.

• Anonym (ylva)

Som sagt, folk som dött nyligen har antagligen fått skit-dxm:et från SD. Det är inte riktigt någon som vet vad det egentligen innehåller, men det är inte dxm iaf.

• Anonym (Förtvivlad)

Ledsen att jag inte uppdaterat er om hur det gått. Dottern är fn på ett LVU-hem och förhoppningsvist kommer vi att få ett LVU på henne i 6 månader framöver. Troligtvis kommer hon att flytta hem till sin pappa igen (!), socialen tror på pappan att detta var en engångshändelse från hans sida (att beställa dessa tabletter från internet).
    Hon berättar själv att hon tagit 2 tabletter och slängt resten och att hon inte tar droger.
    Hon är fruktansvärt arg på mig fortfarande av och till och har polisanmält mig och sambon för misshandel (!). Hon påstår också att hennes syskon blir misshandlade hemma. Hon vill få mig att förlora vårdnaden om hennes syskon, hon säger att det är för att hon är rädd att dom far illa men ibland säger hon att "jag ska sätta dit dig!" och det känns som om det hela är en hämnd på mig för att hon hatar mig. Varför får jag väl kanske aldrig veta.
    Själv tror jag att det är någon neuropsykisk skada hon kan lida av men nu känns det i alla fall bättre när jag vet att socialen har koll på henne.
    Tyvärr gör ju hennes anmälan mot mig att jag kan hjälpa henne i mindre utsträckning, dvs socialen kommer inte låta henne flytta till mig tex. Jag hoppas i alla fall att jag gjorde rätt så att hon inte hamnar i drogträsket.
    Jag klippte ut artiklar om de som dött av drogen och skickade dem till henne. Jag hoppas hon tar till sig det.

• oOoKärlekoOo

Vilken stark och öm mamma du är. Din dotter kommer i framtiden att tacka dig för att du hjälpte henne bort ifrån drogerna!

Sorgligt att hon får flytta hem till pappa som "hjälpt" henne med sitt missbruk, arbetar själv på socialtjänsten och visst, ibland kan man ge föräldrar en andra chans, men det beroe på vad de gjort- och detta är alldeles för allvarligt.

Stort lycka till!

KRAM

**Socionom2008**
  • Anonym (Pia)
    Svar på #57
    Du är mamma och dessutom en klok sådan. Tvivla aldrig på att du gjort rätt för det har du gjort, du har tagit itu med problemet. Låt henne vara arg, hon vet ej sitt bästa. Nu får vi hoppas att allt går bra för henne och för dig också, att hamna i en situation där ens barn börjar droga är långt ifrån lätt (jag vet)
    det är många ggr svårt att få den hjälp och stöd man behöver i denna situation, och många ggr tas det felaktiga beslut.
    Kämpa på för ditt barn och av min får du många styrke kramar.
Svar på tråden Min dotter knarkar!!!