• Bellansmamma

Eksjöhus

Vilka bygger eller har byggt ett eksjöhus???

Vi ska bygga ett Lyckan! Tips råd mm??

• Svar på tråden Eksjöhus
  • rockmind

Bellansmamma: Har inte så stor koll på priserna vad gäller köksluckorna ännu. Tror att vi vill ha vita i vilket fall.
    Vi funderar på ett garage som är 38 kvm med förråd (oisolerat) och har fått prisuppgift 191.000 kr på det. Helt hutlöst dyrt för ett garage egentligen men vi känner att vi verkligen är i behov av ett garage redan från början, särskilt med tanke på förvaringsmöjligheter såsom var vi ska ställa barnvagnar m.m.

annhan: Ja, priset inkulderar platta med golvvärme. Den värmepump som ingår heter IVT 490 och det är frånluft och el. Sen så kan man uppgradera den till en IVT 495 och det är jordvärme också (tror det kostar ca 40.000 extra). Vi kommer ha en 490, tror att vi klarar oss på det. Vi bor i södra Sverige och har ju oftast varmt klimat. Dessutom kommer vi ha en braskamin att elda i för att hålla kostnaderna nere. Priset för vinkeln ligger på 80.000 enligt de upgifter vi fått.

njutaren: Åh! vad roligt. Är ni nöjda med allt hittills?

• SmaragdKattis

Hoppar in i tråden jag med! Har beställt ett Lyckan Vinkel som ska levereras vecka 26, så spännande! Inflyttning blir inte förrens den 21 november (lång väntan...).

Läste lite om ändringar, det vi gjort/ska göra är:
    -Skjutdörr mellan kök och allrum (ett par kompisar har så i sitt- dock ej ett eksjöhus- så smidigt!)
    -uppgraderade tvättmaskingen till en som tar 8kg tvätt
    -valde bort torktumlaren och ska köpa ett torkskåp (går ej att beställa genom eksjöhus)
    -städskåpet i köket görs om till ett skafferi
    -fullhöjd i köket
    -infällda spottar i köket
    -andra duschdörrar i lilla badrummet, hörnbadkar utan bubblor i det stora
    -extra skivor i vissa väggar för att ljudisolera mer (osb tror jag de heter)
    -braskamin
    -andra ytterdörrar
    -valde bort alla garderober pga det höga priset. Köper andra via IKEA. Troligtvis skjutdörrar i hallen, definitivt skjutdörrar i stora sovrummet.

Det är vad jag kommer på just nu! Ångrar lite att vi inte kollade upp och funderade kring större fönster på sidorna i vinkeln istället för de smala.

En annan sak vi börjat titta på lite nu är att flytta dörren till sovrummet som är till höger vid ingången. Isf skulle vi sätta den strax mitt emot ingången till köket, något längre upp mot vardagsrummet. Och i det utrymmet som "blir över" där dörren satt tidigare ställa in två garderober. En som hör till det sovrummet och en som öppnas ut mot hallen alt öppnas mitt emot dörren till vårat sovrum. Den lilla passagen som är inritad från början till det sovrummet känns onödigt, går inte att möblera iaf. Gärna kommentarer kring det ni som redan har ert lyckan!

• rockmind

SmaragdKattis: Kul att höra om era tillval och planer! Det leder mig in på lite frågor såklart :)

* Skjutdörren mellan kök och allrum, bestäler ni den av Eksjöhus? Vi tog upp detta med vår säljare och han sa att det inte går att köpa genom dem utan man får köpa den själv och sen ta det med snickarna på plats sen. Har ni också fått det beskedet? Säljaren sa oxå att man måste offra en bit av klädkammaren för att dörren ska få plats i väggen. Hur mycket kommer ni betala för skjutdörren och var köper ni den (om inte genom Eksjöhus)?

* Vi har också tänkt att ha hörnbadkar utan bubblor. Vilket märke ska ni ha? Vi ska ha Caribia från IFÖ, det verkar inte finnas så många utan bubblor att få tag på om man inte vill ha ett i plast.

* Hur kommer det sig att ni ska ljudisolera mer än det som ingår? Har ni hört av andra som har Lyckan att det är lyhört?

• annhan

Å vad roligt att höra om era val/tillval.

Ni visar väl bilder sen?

• annhan
    SmaragdKattis skrev 2008-05-01 16:49:25 följande:
    Hoppar in i tråden jag med! Har beställt ett Lyckan Vinkel som ska levereras vecka 26, så spännande! Inflyttning blir inte förrens den 21 november (lång väntan...).Läste lite om ändringar, det vi gjort/ska göra är:-Skjutdörr mellan kök och allrum (ett par kompisar har så i sitt- dock ej ett eksjöhus- så smidigt!)-uppgraderade tvättmaskingen till en som tar 8kg tvätt-valde bort torktumlaren och ska köpa ett torkskåp (går ej att beställa genom eksjöhus)-städskåpet i köket görs om till ett skafferi-fullhöjd i köket-infällda spottar i köket-andra duschdörrar i lilla badrummet, hörnbadkar utan bubblor i det stora-extra skivor i vissa väggar för att ljudisolera mer (osb tror jag de heter)-braskamin-andra ytterdörrar-valde bort alla garderober pga det höga priset. Köper andra via IKEA. Troligtvis skjutdörrar i hallen, definitivt skjutdörrar i stora sovrummet.Det är vad jag kommer på just nu! Ångrar lite att vi inte kollade upp och funderade kring större fönster på sidorna i vinkeln istället för de smala.En annan sak vi börjat titta på lite nu är att flytta dörren till sovrummet som är till höger vid ingången. Isf skulle vi sätta den strax mitt emot ingången till köket, något längre upp mot vardagsrummet. Och i det utrymmet som "blir över" där dörren satt tidigare ställa in två garderober. En som hör till det sovrummet och en som öppnas ut mot hallen alt öppnas mitt emot dörren till vårat sovrum. Den lilla passagen som är inritad från början till det sovrummet känns onödigt, går inte att möblera iaf. Gärna kommentarer kring det ni som redan har ert lyckan!
    Vad landar ni på, prismässigt inkl allt? Och vad kostar er tomt?
  • SmaragdKattis

annhan: kommer landa på ca 2,5milj men då utan garage. Tomten kostade 200 000kr från kommunen men vi måste fylla upp den med massor för ca 200 000kr till. Dessutom tillkommer vvs anslutningar för 100 000kr. En kollega köpte sin tomt direkt via eksjöhus och då ingick vvs anslutningarna, så lite sånt måste man ha hum om innan man kan jämföra priserna.

• annhan

Låter som ett väldigt bra pris tycker jag! Trodde att det skulle landa på närmare 3 milj.
    Ja, tomtens pris spelar ju stor roll också. Och markarbeten, vvs osv. Mycket att tänka på, men jag antar att det är trevligt bekymmer.

SmaragdKattis skrev 2008-05-02 19:47:49 följande:
    annhan: kommer landa på ca 2,5milj men då utan garage. Tomten kostade 200 000kr från kommunen men vi måste fylla upp den med massor för ca 200 000kr till. Dessutom tillkommer vvs anslutningar för 100 000kr. En kollega köpte sin tomt direkt via eksjöhus och då ingick vvs anslutningarna, så lite sånt måste man ha hum om innan man kan jämföra priserna.
  • SmaragdKattis

rockmind: Nej vi kan inte heller köpa dörren via Eksjöhus, har inte heller funderat ännu vart vi ska köpa den. kanske K-Rauta har? Det stämmer också att en bit av klädkammaren måste offras, men det ska inte vara mycket som går åt. Kanske 20 cm på hela väggen mot köket? Känns som det är värt det med tanke på att allrummet kommer vara till barnen och har man gäster så kan det vara skönt att dra för dörren.

Badkaret är detsamma som ni ska ha, vi har inte letat efter andra märken utan tog den direkt via Eksjöhus.

Ljusisolering ingår inte, utan endast vanlig isolering i innerväggarna och det isolerar värme inte ljud (som jag fattat det iaf!). Vi känner inga som har ett Lyckan utan har gått på egna erfarenheter i husen vi är uppvuxna i, det är störande när ljuden går igenom väggarna... Men från början hade vi tänkt exra skivor på väggarna i vardagsrummet (mot de två sovrummen) samt runt toaletterna. Vet inte om vi kommer ta alla väggar innan vi är färdiga då jag hört att det är smidigare när man ska sätta upp tavlor och dyl (platt tv också =) ) på väggen då man kan spika direkt i skivan och slipper såna plugg man annars måste ha i gips.
    Fråga gärna om det är nåt mer!

• SmaragdKattis

Ett tips när det gäller garage. Gjut plattan samtidgt som huset men anlita en snickare som gör resten av jobbet. Enligt vad vi hört så finns pengar att spara på att göra så.

• SmaragdKattis

måste förtydliga lite ang ytan som försvinner i klädkammaren, menar att dörren kanske står ut 20cm längs med väggen mot köket. Hoppas ni förstår vad jag menar!

• rockmind

SmaragdKattis: Vet du på ett ungefär vad det kostar att sätta osb-plattor som isolering? Räknar man per meter vägg eller? Vi har också börjat fundera på det nu, särkilt mot den väggen i tv-rummet som är mot barnens sovrum. Man vill inte behöva ha tv:n jättelågt när de gått och lagt sig. Och det där med att sätta upp tunga saker på väggarna. Vi känner en som byggde ett Lyckan för ca 2 år sen och de tog ingen extra isolering. En vacker dag rasade hela deras hatthylla ner, då det blev för tungt med alla kläderna som hängde där. Den vanliga gipsvägen klarade inte tyngden. Så de har sagt att de ångrade att de inte isolerade mer. Synd att man måste köpa till sånt här tycker jag, det borde vara bättre standard som ingår i väggarna... Men som sagt, väggen där man ska ha hatthylla är nog bra att sätta en extra skiva i.

Det lät dyrt med 200.000 kr för fyllnadsmasssorna i tomten, hur såg tomten ut från början? Vår säljare har sagt att det vanliga är runt 50.000 så jag hoppas det inte blir mer för vår del, lite nervös är man ju för det...

• Nenne2

Vi har byggt kvadraten från eksjöhus och är supernöjda med huset. Bra planlösning tycker jag. Vi tog oinredd och har jobbat med övervåningen under höst/vår. Börjar så snart bli klara. Så nu är det bara att gå på tomten. Har tyvärr inga bilder att lägga ut.

• SmaragdKattis

Rockmind: I offerten står det 30' för övriga byggkostnader och då ingick 21 löpmeter OSB plus sadeltak över groventrén. Vet inte riktigt hur den kostnaden är delad mellan de två posterna tyvärr.

Tråkigt nog är det vad det kostar med massorna till våran tomt, måste fylla upp med ca 1000-1200 kubik massor och det är ca 2-2½ meter högt att fylla (från gatan till någon meter bakom huset). Bakom huset kommer vi få en kraftig slänt och sen kommer gräsmattan. Men är säker på att det blir bra med tanke på att baksidan blir mot en stor äng, så kommer få jättefin utsikt från altanen =)

• rockmind

SmaragdKattis: Blir nog jättefint när det är färdigt :) Vi kommer också ha utsikt mot en äng, eller en åker egentligen. Så skönt att inte ha några grannar på baksidan!

Är det nån mer än jag som tycker att vardagsrummet i Lyckan känns lite svårmöblerat? Hur har ni tänkt möblera med soffor, tv, osv? Skulle gärna ta emot lite tips

• bella11

hejsan alla har 2 jättebra sidan där ni kan se huset på

www.perlan.org
    www.bygghus.se (forumet)

jag o min sambo ska bygga längtan (eksjöhus) länngggttaaaa såååå nu tills allt är klart o bygget ska börja

ibland händer det inget!! Ibland händer allt samtidigt!
  • SmaragdKattis

Rockmind: Vi kommer ha en projektor och bilden kommer vara på väggen som är mot det stora sovrummet. Till höger om den kommer braskaminen vara( mot hallen) I vinkeln vill jag ha två schäslonger och golvlampor för sköna lässtunder. Mot köksväggen kommer vi troligtvis ha vårt bokhyllesystem. Kommer inte ha matsalsmöbler i vardagsrummet utan nöja oss med det stora ek-bordet i köket. Någonstans i mitten kommer vi ha soffan/sofforna, behöver definitivt inköpa ny/nya men är osäker på om det blir två eller kanske en hörnsoffa/vinklad soffa. TV kommer vi enbart ha i allrummet.

Så har vi tänkt nu iaf, men när vi väl är på plats kommer vi säkerligen ändra oss flera ggr =)

Läste ovan om värmepumpen som ingår. I vår kalkyl ligger den dyrare, IVT 495 TWIN, som standard och vi har inte funderat eller tänkt på det förrens nu när papprerna till miljökontoret ska skickas in (har med ytjordvärmen att göra). Läste på lite kring den nyss och man sparar ju en del med den jämfört med IVT 490. ( I IVTs egna broschyr kan man läsa att med IVT 490 blir uppvärmningskostnaden ca 62 kr/kvm/år och med IVT 495 TWIN ca 50 kr/kvm/år.) Skillnaden mellan dem är att med 495 så läggs en ytjordvärme som komplement till den vanliga värmepumpen. Men definitivt så klarar man sig med 490.

Har skaffat en fotoblogg där vi kommer lägga upp bilderna allt eftersom arbetet fortlöper! Men än så länge ligger det enbart några sandhögar på tomten så väntar med att öppna upp den förrens markarbetet har påbörjats om en vecka.

• rockmind

SmaragdKattis: Kul att höra om er planering för vardagsrummet! Det vore kul att följa dig i bloggen sen och se foton osv, berätta gärna adressen

Förresten, den här tråden går väl ut nu om två dagar, vi kanske ska starta en ny så vi kan fortsätta prata om våra husplaner?

• SmaragdKattis

rockmind: Absolut ska du få adressen! Lägger upp den här senare när det börjar hända lite på tomten. Är sagt att de ska börja denna vecka, men än har vi inte hört något så det kanske inte blir förrens slutet på veckan.

Ny tråd, absolut! Kan försöka mig på att öppna en ny =)

Svar på tråden Eksjöhus