Inlägg från: maltazar |Visa alla inlägg
  • maltazar

***Skelleftetråden***

Peda: 2,5 år kvar till nästa val, sept 2010.
    Men ang barnbidraget: hur ofta tror du verkligen det går till barnet? Sen är det inte riktigt så heller, det är ett stöd för föräldern.

• maltazar

men behovsprövat barnbidrag kommer ju inte bli någon besparing.. att de inte inser det?!
    Visst är tanken god, har man så det räcker och blir över är det väl dumt att staten ska betala dem.
    Men det kommer som sagt kosta mer än det lönar sig.

• maltazar

jo, men de måste ju göras med separata kontroller och vem ska göra det? Det krävs löner och avgifter för det också.
    i slutet på 50-talet bestämdes att barnbidraget INTE skulle va till för att utjämna klasskillnader utan det skulle va lika för alla. Det har funkat i 50 år, så varför nu helt plötsligt ändra?

Både bättre och lättare och billigare att spara pengar på andra ställen.. Tex skatt. Ta tillbaka förmögenhetsskatt osv, eller höj eller ja... minns inte va de va dom gjorde riktigt..

• maltazar

hur definierar man behov då?
    den som har köpt lägenhet, ny bil osv... så de har räkningar de dragit på sig för 15 000:- /mån, de har ju behov av mer pengar.. men är det rätt?
    beroende på var man bor så får man ju isf se på hyra tex, men det går aldrig få rätt ändå. Den slösande ska väl inte belönas för att hon bor så dyrt.

xylifon skrev 2008-03-25 23:16:12 följande:
    men somsagt kobra så måste förslaget omarbetas som det serut nu så är det ju bara moud i hela regeringen som är för så det kommer aldrig att gåegenom som de serut nu. och förslaget som det är nu är ingen behovs prövning, beroende på var du bor i landet så klarar du dig olikabra på 200 000 om år. det är behovet som ska styra inte lönen!
  • maltazar

och samtidigt, får inte de "rika" men slösande något barnbidrag så är det ändå barnet som blir lidande. De lär knappast sälja bilen eller dra ner på sin egen lyx.

• maltazar

hm, undra om jag kollar rätt står 0:- på skatten.. inte kan det stämma?

• maltazar

ja, samma för oss.. men knappast så för alla.
    sen kan det ju variera vad som räknas till barn: kläder & skor, blöjor, mat, hyra.. för ja barnet är ju ändå med om att bo där, finns säkert många som tänker så, eller som inte har råd me annat.

Peda skrev 2008-03-26 08:59:55 följande:
    Jag kan som bara tala för mej sjjälv. Vi sparar till barnen och sen går det till blöjor och andra förbruknigsvaror. Kläder och skor är inte billiga fast man sitter på blocket och tradera. Så självklart är det ett stöd i ekonomin.. men inte så att man tar pengarna o slänger dem så sigg och sprit eller what ever till sej sej själv. För oss brukar barnbidraget bli ett halvsteg innan lönen kommer.. så man överlever med mat månaden ut..
  • maltazar

nej jag resonerar inte så! drog lite exempel bara
    poängen var att det kommer bli svårt, om inte omöjligt att kunna få barnbidraget rättvist utdelat till "de som behöver"
    för var går gränsen för behov?

xylifon skrev 2008-03-26 09:18:03 följande:
    maltazar: så kan du ju inte resonera ju.. isf kan man ju slösa hela lönen på dyrasaker o sedan gå på cos... näää, det går ju inte för då får man sälja sina lyxprylar. så fungerar samhället, eller ska fungera iaf, klyfterna ska inte vara så stora som de är nu i samhället, varför vill ni ha det så. "av var och en efter förmåga, åt var och en efter behov!"
  • maltazar

usch usch usch.. vill inte skriva :(
    nästan 1,5 sida skrivet nu.. av 6. och jag vet knappt vad jag ska skriva ens.
    Sånna här dagar börjar man ifrågasätta sitt val av utbildning :P

• maltazar

var inte du gravid? lite onödigt med söka-jobb-kurser då..

Mochride skrev 2008-03-26 13:14:22 följande:
    Ni får inte skriva så mycket, jag hinner inte med Satt på af en timme helt i onödan idag, känns ju lagom kul. Nu blir det jobbgaranti, hoppas jag får praktik där jag vill, om det nu blir praktik, kanske blir en massa söka-jobb-kurser istället...
Svar på tråden ***Skelleftetråden***