• maribel

Söker fler som har svårt att bli gravid även med 2:a

Förra gången tog det 2 år tills vi blev gravida på naturlig väg efter två misslyckade inseminationer.Sedan fick vi vår underbara dotter. Hade ett hopp att det skulle gå fortare denna gång men nu börjar försöken rulla på och oron komma smygande. Man får tillbaka samma känslor igen och för alla runt omkring så poppar barn fortfarande fram och ingen förstår hur man känner sig. Finns det fler som också håller på med barn nr 2 och det tar tid.

• Svar på tråden Söker fler som har svårt att bli gravid även med 2:a
  • Drutten01
    Me2 skrev 2008-05-12 09:06:20 följande:
    Drutten01 : Hoppas att det går bra idag !
    Tack, vad gulligt av dig!! Om du läser inlägg 99 eller 100, så har jag skrivit lite om vad som hände! (råkade visst skicka det två gånger, ooops!) =)

Kan ju skriva lite till, här förresten: Läkaren frågade ju min man om han varit sjuk på sista tiden, och vi kom ju på att han haft ett par rejäla förkylningar och ett par magsjukor det senaste halvåret, och då kunde ju tydligen antalet spermier sjunka drastiskt...hade inte vi tänkt på innan! Och det kan ta 3 månader innan det har "återhämtat" sig. Det var ju bra att få reda på! Plus att man kanske inte, som vi ibland, har sex flera dagar innan ÄL, för då hinner det aldrig bildas så många nya, utan vänta tills ÄL-stickan visar plus och sen köra järnet! =) Ja, så lite tips fick man ju...
  • Drutten01
    vitlök skrev 2008-05-12 12:53:49 följande:
    Hej! Får jag vara med här? Jag har följt er tråd ett tag har jag har inte jättelätt att bli gravid även om mitt största problem är att behålla graviditeterna. Jag har en son född jan -06 och vi har försökt få ett syskon till honom i 1,5år nu och jag har blivit gravid 3 ggr, och alla gånger har det slutat med mf/ma, nu senast för 1 vecka sedan. Väntar nu på att kroppen ska komma igång igen och vi har fått tid för utredning i början av juni.
    Välkommen!
    Det måste verkligen vara tufft att ha så många mf bakom sig. Beklagar! Kan tänka mig att du liksom inte riktigt kan glädjas så mycket som du skulle vilja, när du står med plusset i handen. Jag fasar lite för det också, om man mot alla odds till sist lyckas, så är det ju inget som garanterar att det går vägen...fan, vad man ska gå igenom mycket!! Skönt i alla fall att ni fått tid för utredning, då är ni ett (litet) steg närmare målet!
    Lycka till!
  • vitlök

Ja,jag vill ju bli gravid men efter alla missfall har jag förstått att plusset bara är ett litet steg på vägen. Mina missfall har varit före v 8 så jag hoppas att om jag någon gång kommer längre i en graviditet, kan jag kanske känna mig lite lugnare om allt ser bra ut efter v 12.
    Det känns bra att få starta utredning, bara det inte drar ut på tiden, känns som om jag väntat hur länge som helst på att få ett till barn. Känns bra att ha hittat er att prata med.

Hur går det för er andra?

• TeresaJ

Hoppar också in här! Har en son som är 7,5 månad. Har precis fått min mens åter efter amningen. Det tog 2 år innan han blev till.
    Vi gick på utredning innan honom och de hittade inget fel på någon av oss. Vi gjorde 2 st misslyckade inseminationer och en IVF som slutade i tidigt MF. Jag hann bara tesat plus och sen kom mensen/missfallet. Det var så hemskt men 3 månader efter det så blev lillkillen till på naturlig väg? Verkligen förvånande.

Nu sitter jag här och hade hoppats att jag redan var gravid. Fick Äl för ca 2 veckor sen eller älsekret. Gjorde aldrig ett test. Min man vill också ha ett barn till men är ändå väldigt nöjd med ett. Han vill inte göra IVF en gång till så blir det inte på naturlig väg så orkar han inte gå vidare. Han säger det just nu ialla fall. Jag förstog nog aldrig hur jobbigt det verkligen var för honom med utredning och sen alla försök.

Vad var det någon hade skrivit om Pergo? Kunde den förstärka äL?

• TeresaJ

Åh, nej. jag blev helt avbruten. Nu har lillkillen fått lite mellis. Jo, vi har som sagt inte försökt så länge på tvåan men med vår bakgrund så är jag redan orolig att det kanske aldrig blir någon. Det kommer antagligen att ta lite tid iallfall.

Jag vill verkligen gratta er som plussat! Så otroligt roligt!
    Hoppas att vi andra snart också får följa i era spår.

• Drutten01
    TeresaJ skrev 2008-05-14 15:04:16 följande:
    Hoppar också in här! Har en son som är 7,5 månad. Har precis fått min mens åter efter amningen. Det tog 2 år innan han blev till. Vi gick på utredning innan honom och de hittade inget fel på någon av oss. Vi gjorde 2 st misslyckade inseminationer och en IVF som slutade i tidigt MF. Jag hann bara tesat plus och sen kom mensen/missfallet. Det var så hemskt men 3 månader efter det så blev lillkillen till på naturlig väg? Verkligen förvånande.Nu sitter jag här och hade hoppats att jag redan var gravid. Fick Äl för ca 2 veckor sen eller älsekret. Gjorde aldrig ett test. Min man vill också ha ett barn till men är ändå väldigt nöjd med ett. Han vill inte göra IVF en gång till så blir det inte på naturlig väg så orkar han inte gå vidare. Han säger det just nu ialla fall. Jag förstog nog aldrig hur jobbigt det verkligen var för honom med utredning och sen alla försök. Vad var det någon hade skrivit om Pergo? Kunde den förstärka äL?
    Välkommen hit du också!
    Ja, det var jag som skrev det..i alla fall sa läkaren att det funkar även på mig som har egen ägglossning, ge det en extra skjuts, typ..får väl se hur det går! Lita på att jag kommer att uppdatera om hur det blir här på tråden...är lite nervös inför biverkningarna, bara...huvudvärk,trötthet,yrsel,illamående,kräkningar,magont, you name it!! Usch, hoppas att man slipper få alla, åtminstone!
  • Me2

Uhh, för alla biverkningar. Håller tummarna för dig Drutten (och alla andra också så klart !). Jag blev så grymt irriterad och lätt retling när vi gjorde IVF:n, sån vill jag verkligen inte bli igen. Jag hade hoppats att det fanns någon metod där man bara gav hormonerna en extra skjuts, men slappa alla UL och kontroller och sånt. Det gör mig jätte stressad att hinna med att jobba, åka och lämna prover, och nu också ta hand om ett barn. Förstår faktiskt inte hur det ska gå ihop. Men, men det är väl klart att det går.

• Lizo

Hej!
    Jag har en dotter på 2,5 år. Det tog 2 år innan hon blev till. Försökte själva ca 1 år, beh först med pergo tre mån, sen med injektion gonal f och då tog det sig på 2:a försöket. Nu är vi inne på beh nr 7 med gonal f, sista försöket. Lyckas inte denna gång så blir det ivf till hösten. Jag har hela tiden haft egen äl men mina ägg har varit för små. Blivit gravid på egen hand 3 ggr men alla har slutat i tidiga mf. Just nu så mår jag bra, jag har varit väldigt ledsen och deppig. Trodde att det skulle gå lättare med nr 2 eftersom vi lyckats en gång, trodde samma beh skulle funka igen. Men icke. Jag håller tummarna för oss alla att vi snart får ett plus!

• TeresaJ

Lycka till Drutten! Jag kände inget speciellt när jag tog pergo. Möjligtvis att det spände lite i äggledarna men annars så var allt helt ok. Hoppas att det blir så för dig med.

Kanske borde höra av mig till kliniken om det inte tar sig efter några försök och se om det skulle kunna hjälpa även mig? Visserligen så hände det ingenting när vi gjorde inseminationerna. Jo, blåsan växte och allt det där men jag blev ju aldrig gravid. Hmmm hade verkligen hoppats på att få slippa gå dit något mer.

Jag känner precis igen mig Me2 med den där stressen att gå från jobbet. Jag berättade aldrig någonting på mitt jobb för mer skvallersnackande kvinnor på en och samma plats får man leta efter! Jag kände mig också jätte stressad och mådde riktigt dåligt av att vara borta och av allt det där smygandet. Jag tror att det gick bra och att de inte fick reda på någonting men man vet aldrig. Hoppas att du slipper göra IVF. Hoppas att ingen av oss behöver göra det!

• Drutten01
    TeresaJ skrev 2008-05-15 09:26:15 följande:
    Lycka till Drutten! Jag kände inget speciellt när jag tog pergo. Möjligtvis att det spände lite i äggledarna men annars så var allt helt ok. Hoppas att det blir så för dig med. Kanske borde höra av mig till kliniken om det inte tar sig efter några försök och se om det skulle kunna hjälpa även mig? Visserligen så hände det ingenting när vi gjorde inseminationerna. Jo, blåsan växte och allt det där men jag blev ju aldrig gravid. Hmmm hade verkligen hoppats på att få slippa gå dit något mer. Jag känner precis igen mig Me2 med den där stressen att gå från jobbet. Jag berättade aldrig någonting på mitt jobb för mer skvallersnackande kvinnor på en och samma plats får man leta efter! Jag kände mig också jätte stressad och mådde riktigt dåligt av att vara borta och av allt det där smygandet. Jag tror att det gick bra och att de inte fick reda på någonting men man vet aldrig. Hoppas att du slipper göra IVF. Hoppas att ingen av oss behöver göra det!
    TeresaK: Tack! Har idag tagit första tabletten, känner inget ännu...=) Antar att man inte ska känna efter så himla mycket..
    Jag har berättat på mitt jobb, bara massa tjejer, men de är allihopa människor jag litar på, så för mig har det bara varit positivt att berätta..känns mycket lättare att slippa smyga med allt. Men jag fattar att du inte vill berätta om du har såna dryga skvallerbyttor på ditt jobb! =)
Svar på tråden Söker fler som har svårt att bli gravid även med 2:a