• marjalena

Bodypump

Ni som brukar köra bodypump, hur mycket vikter lägger ni på vid de olika muskelgruperna?

Jag tycker att det är lite svårt att veta när det är dax att öka på eftersom dagsformen varierar en del....

Vad har ni för vikter på bieceps, rygg, ben osv.... *nyfiken*

• Svar på tråden Bodypump
  • Shininganne

Det är ju som du säger ganska olika vad man lägger på men när jag är med på ett pass själv brukar jag köra ganska tungt.
    Ungefär så här brukar det se ut (totalvikt utan stången): uppvärmning 10 kg, ben 30-35 kg, bröst 15-20 kg, rygg 15-20 kg, triceps 15 kg, biceps 7,5-10 kg, utfall 10kg och axlar 5-7,5 kg.
    Allt beror ju också på hur tung den enskilda låten är, vilken dagsform man känner sig i och vilka övningar som finns med i låten men ungefär så där brukar det se ut.
    När jag instruerar maxar jag inte mina vikter men lägger ändå på så att det blir jobbigt.

• marjalena

Oj vad tungt!! Du måste vara jättestark!

Jag brukar köra 7,5 kg på uppvärmningen. I övrigt såkör jag ungefär så här:

Bieceps: 10 kg
    triceps: 10 kg
    ben: 15 kg (men jag tänker varje gång att det kändes för lätt)
    rygg: 12,5 kg
    bröst: 10 kg
    axlar: så lätt det går nästan

Vid utfallen har jag inga vikter alls, hur många gånger jag än tränar så bränner de lika fint iaf. Suck! Jag hoppas verkligen att de är effektiva!

• marjalena

Inga fler som bodypumpar?

• Ms Leia

Japp jag gör!

Har hållt på i 7 månader, sen min dotter var 2 månaer gammal. Det blir lite sådär vilka pass jag kommer iväg på men jag går helst på 2 bodypump/vecka.

Jag är inte i era viktklasser än.

Utan stång:

Ben: 12,5 kg
    Bröst: 7,5 kg (tycker den är skitjobbig)
    Biceps 7,5 kg
    Triceps: 7,5 kg
    Rygg: 10 kg, pga frihandsvändningen som vi kör så tar jag inte mer.
    Axlar: 5 kg

♥ Nu är hon äntligen här ♥
  • marjalena

Ms Leia skrev 2008-02-27 22:36:46 följande:

Japp jag gör!Har hållt på i 7 månader, sen min dotter var 2 månaer gammal. Det blir lite sådär vilka pass jag kommer iväg på men jag går helst på 2 bodypump/vecka.Jag är inte i era viktklasser än.Utan stång:Ben: 12,5 kgBröst: 7,5 kg (tycker den är skitjobbig)Biceps 7,5 kgTriceps: 7,5 kgRygg: 10 kg, pga frihandsvändningen som vi kör så tar jag inte mer.Axlar: 5 kg
    Visst är det roligt med bodypump!

Jag skulle vilja lägga på lite mer på rygg, men som du pga frivändningarna så törs jag inte lägga på mer. De trippla roddarna går bra med dessa vikter, men när det blir 7 roddar så blir det för tungt om jag har mer på.

Roligt att höra lite hur mycket ni andra lägger på. Jag tänker på varje pass att jag ska kika lite vad de runt omkring lägger på, men sen glömmer jag bort det
  • Shininganne
    marjalena skrev 2008-02-28 09:32:29 följande:
    Ms Leia skrev 2008-02-27 22:36:46 följande: Visst är det roligt med bodypump! Jag skulle vilja lägga på lite mer på rygg, men som du pga frivändningarna så törs jag inte lägga på mer. De trippla roddarna går bra med dessa vikter, men när det blir 7 roddar så blir det för tungt om jag har mer på.Roligt att höra lite hur mycket ni andra lägger på. Jag tänker på varje pass att jag ska kika lite vad de runt omkring lägger på, men sen glömmer jag bort det
    Om det finns möjlighet så ta 2 stänger, en som är lite tyngre och en lite lättare. Kör med den tunga så länge det går sen bytar du till den lättare. Enkelt sätt att försöka öka upp sina vikter lite.
  • marjalena
    Shininganne skrev 2008-02-28 09:51:17 följande:
    Om det finns möjlighet så ta 2 stänger, en som är lite tyngre och en lite lättare. Kör med den tunga så länge det går sen bytar du till den lättare. Enkelt sätt att försöka öka upp sina vikter lite.
    Det var ett smart tips! Man vill ju inte gärna avbryta mitt i för att byta vikter
  • Shininganne

Nä man vill ju inte det, men just i rygglåten är det ju nästan alltid någon paus och då kan man ju passa på att byta.
    Har du fler frågor så bara kör så ska jag försöka svara. Har pga min foglossning inte kunnat köra några pass på över en månad så jag är bara glad för att kunna hjälpa till på detta sätt. Glad

• Ms Leia

Shininganne:

Som det är nu kör jag med en stånd för ben och rygg och en för bröst/armar/axlar.

Isåfall får jag ju ta en tredje stång, eftersom den för armarna är alldeles för lätt.

• Shininganne

Jag har bara en stång till allt och bytar vikter på den mellan låtarna så vad jag menar är att man tar två stänger och sen får man anpassa vikten på dem beroende på vilken muskelgrupp som ska köras.
    Tex låt säga att jag vill försöka öka mina vikter på biceps. Om jag i vanliga fall kör med totalt 7,5 kg på stången gör jag en sån stång redo samtidigt som jag tar en stång extra och lägger 10 kg på den. Sen kör jag så länge jag orkar med den tyngsta och när det inte går längre så byter man stång till den lite lättare.
    Jag menade inte att man skulle ha en stång till varje viktval och muskelgrupp, det skulle ju kunna bli hur många stänger som helst nästan.

• Ms Leia

Nej det menade inte jag heller

Men jag kör redan med 2 stänger så länge det inte är många på pumpen.

Jag har en med 7,5 kg på och en med 12,5 kg på. Den sistnämna är för först ben och sen rygg, då tar jag bara av de yttersta vikterna.

Likaså den med 7,5 kg kan jag lägga på nån extra på eller ta av de yttersta när det gäller tex triceps som jag är dålig på.

Jag tycker det skiljer för mycket mellan dom stängerna för att jag skulle kunna ändra så som du menar.
    Och jag föredrar att ha två för att hinna ändra mellan låtarna är ju skitsvårt om man bara har en.

• Ari Gold

Jag har inte tränat BP under en period nu så jag vet inte mina exakta vikter...

MEN det viktigaste för dig att tänka på är att hela tiden ha målet att öka vikterna. Om du klarar att göra alla repetitioner i passet utan problem med den vitk du valt - då är det dags att höja.

När det känns som om du inte orkar de sista rörelserna i varje låt - men att du åprecis med din yttersta järnvilja ändå lycklas utföra dem = då har du rätt vikt.

För tung vikt har du om du inte lyckas utföra rörelserna med rätt teknik - då kan du skada dig. Men om du inte orkar de sista repetitionerna i vissa låtar spelar egentligen mindre roll.

När du känner att du ät mellan två vikter kan du antingen använda två stänger (pom det finns). En med den vikt du haft tidigare och en med den tyngre du vill använda. Kör med den tyngre så länge du kan, och om du halvvägs genom låten inte orkar mer så byter du till den lättare.

Många tjejjer på mitt gymanvänder samma vikter år in och år ut på BP. Då antar jag att de ser det som ett slags gympapass (vilket också är helt OK). Någon styrketräning blir det inte om man inte höjer vikten - men man kan ju gå dit bara för att bränna kalorier och ha kul cokså.

• Ari Gold

ursäkta alla stavfel - har baby i knät

• marjalena

Jag vill inte se bodypumpen som ett gympapass. Men det är verkligen svårt att veta när det är dax att öka på vikterna tycker jag. På mitt gym är det lägsta vikterna 1,25 kg, det innebär ju att man som minst kan lägga på 2.5 kg när man ökar.....blir jättetungt tycker jag.

Men tipset att ha två stänger var jättebra, ska jag nog testa om det finns stänger kvar nästa gång

Tack så mycket för era svar! (läser gärna fler svar oxå förstås)

• Ms Leia

Jag försöker hela tiden öka vikterna men så räcker det ju att man blir sjuk eller nått så får man backa ett steg igen när man varit ifrån det.

Tycker också hoppet på att öka vikterna är lite stort.

♥ Tilly heter hon ♥
  • Ari Gold

Be dem skaffa enkilosvikter!!!

På mitt gym har vi 5 kg, 2,5 kg, 1,25 kg och 1 kg.

Det ger fler möjligheter när alla vikter inte följer samma skala, om ni förstår hur jag menar.

Man kan höja från 2,5 till 3 och från 1,25 till 2 osv.

• Trynträ

Jag har kört i lite omgångar så jag har inte vågat lägga på fullt ännu men just nu kör jag med

Uppvärmning: 7,5 kg
    Ben: 15 kg
    Bröst: 7,5 kg
    Biceps 5 - 7,5 kg
    Triceps: 5 kg
    Rygg: 12,5 kg
    Axlar: 2,5 - 5 kg

• Athena79

Jag har smygläst i eran tråd i några dagar :) Jag började träna Body Pump i oktober 2007, och jag älskar det. Nu har jag ätit Cambridge, det betyder att jag äter mindre än 500 kcal om dagen, så just nu kan jag inte träna. Och jag saknar det hemskt mycket.
    Hoppas att jag kan börja med träningen snart igen. :)
    Peppande att läsa här i alla fall, hoppas att tråden lever när jag börjat träna igen. Jag har 8 kg kvar att gå ner.

Svettas på :)

38 dagar CB - 12 kg (tot -28 kg) DAG 14 ren kur
  • Ms Leia

Nu har jag ökat från 12,5 till 15 kg på benen.
    Från 10 till 12,5 kg på ryggen.
    Och från 2,5-3 kg på axlarna.

Trynträ:

♥ Tilly heter hon ♥
Svar på tråden Bodypump