Mått runt magen
Hej!
Tänkte höra med er vilket mått ni har runt magen, tvärs över naveln, och vilken vecka ni är i?
Jag har 90 cm och är i v.23.
Hej!
Tänkte höra med er vilket mått ni har runt magen, tvärs över naveln, och vilken vecka ni är i?
Jag har 90 cm och är i v.23.
Är i v.35 och har 110 cm i midjemått
92cm v31+4
Har jag liten eller stor mage då? :P
Man måste väl jämföra med vad man hade innan man blev gravid för att kunna avgöra om magen är stor eller liten. Är man dessutom kort kan ju en mage se större ut och även formen har ju betydelse. Måttet säger ju inte allt
Precis, det beror ju på hur stor man är från början, jag var 63 innan och mäter 94 cm i v 30+1, ökning på 30cm alltså
Sedan spelar det roll om det är första eller andra, tredje osv barnet
Angående midjemått så mäts ett korrekt midjemått mitt mellan revben och höftben vid en normal utandning. För de flesta normalviktiga förstagångsföderskor hamnar det över naveln, så även för mig. Därför skrev jag midjemått. Många kvinnor mäter "midjan" där magen är som smalast vilket ger ett felaktigt resultat.
v.26+0 92-93 cm. Är dock omföderska och så här stor mage hade jag inte vid den här tidpunkten med sonen..=)
Kul att så många skrivit
Kan dock säga eftersom många tydligen funderar på vilket mått det är jag avser och precis som jag skrivit så har jag tänkt mig runt naveln för att iaf jag är som störst där och runt där är magen liksom koncentererad. Så inte midjemåttet för de flesta iaf utan lär hamna längre ner. Horisontellt måttband runt om och tvärs över naveln alltså!
Den här tråden blev bättre än vad jag trott. Hade tänkt mig att man skulle få fram nåt slags vanligast mått i olika veckor men istället har det kommit fram att vi alla är olika pga väldans många orsaker och att allt är ok! Och det känns bra tycker jag
nu har jag bytt vecka o idag går jag in i v 24.. tänkte att då kan jag ju mäta igen.. o nu va d 112 cm runt om... jag vill inte veta var detta ska sluta.. *suck*
ska till bm nästa vecka o mäta sf måttet o d ska bli intressant o se vad d ligger på...