• Aenglamark

Geisha-choklad för 700kr/mån

Min sambo ammar våran 3-månaders och vi har varje kväll samma dispyt beträffande samma sak, geisha!
    Hon äter 2st Geisha-choklader om dagen (200gram x 2), får hon inte sig Geisha blir hon tammefan galen och då vill jag inte längre sitta bredvid henne i soffan, då är det inte kul längre.
    För 5 minuter blev hon arg som ett bi när geishan tog slut och tog tag i mitt huvud och beordrade mig att CYKLA iväg flera kilometer för att köpa geisha. Tur är att jag har humorn i behåll och bara kan skratta åt denna makalösa beordning.

Men vad är ok?
    Är det OK att äta hur mycket Geisha man vill när man ammar? Finns det någon gräns?
    Vi försöker då och då att ha geisha-fria vardagar, men slutar oftast med nervsammanbrott och besök på hemköp.

OK! Lyssna noga:
    2 geisha om dagen = 24kr
    24kr x 7 dagar = 168kr
    168 x 4 veckor = 672kr.

672 i månaden, på geisha.

Sen tillkommer även kostnader för Coca Cola varje kväll, chips+dipp 3 dagar i veckan.

Vi badar inte i pengar heller eftersom jag studerar och hon är mammaledig.

Kommentera gärna.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-03-01 23:42
    Skrev 200grams, menar 100grams (Och tacka Gud för att det inte finns större!!!!)

• Svar på tråden Geisha-choklad för 700kr/mån
  • lokacitron
    Aenglamark skrev 2008-03-02 00:22:33 följande:
    lokacitron: det är min sambo ett levande bevis på...
    Så åt hon så där mycket geisha när hon var gravid också?
    Hoppas det försvinner när hon slutar ammar.
  • Aenglamark

Nope, det har ökat dramatiskt iom amningen.

Frågan är ju, är det värt att bli 700kr rikare i månaden men att jag måste upp på nätterna och skaka välling?

Näe. =).

• fairyfloss

Oj det låter verkligen inte hälsosamt. Kan ni inte hitta nått nyttigare alternativ tills medicineringen börjar funka? Typ frukt? Nötter? Jag tänker mest på allt fettet och sen alla tillsattser som inte är så bra för ert barn att få i sig kanske. Men sockerberoende är inte nått att leka med, lika beroendeframkallande som droger!

• Ari Gold

Att frossa i choklad, chips och cola är lika onyttigt oavsett man är tjock eller smal. Även om det inte sätter sig på utsidan sätter det sig på insidan.

Du kan väl fråga din sambo om hon har lust att träffa sina barnbarn? Det finns fväl inget bättre sätt att förkorta sitt lvi än att moffa mättat fett, jo möjligen röka då kanske?

Kostnaden tycker jag är ett midnre problem - ni kan väl hitta nån lågprisaffär som säljer geisha billigare. Men frågan är om ni ska sattsa pengar på att finansiera ett ohälsosamt beroende?

• Wren

jag förstår henne, geisha är grymt gott!! dock äter jag mycket mer begränsat än henne (tack och lov, jag har nämligen inga sköldkörtelbekymmer, vad jag vet om)

jag tror också att Bimsan har en poäng. med det borde ju gå att hitta något annat som är energitätt men inte innehåller lika mycket snabba kolhydrater..

nötter är ju bra, innehåller bra fetter och väldigt mycket energi/g, men om man inte tål nötter så är ju det kört.

russin är fortfarande söta, men innehåller mindre kemikalier än choklad och annat godis

nu tog det stopp i huvudet och jag kommer inte på fler saker..

hoppas att medicinen snart börjar verka och att hon slipper biverkningen med hypothyreos!

• FruAnna

Tycker att jag läser inlägg från en massa moraltanter här! Alla vet ju att det inte är nyttigt och jag tror faktiskt inte att Aenglamark (eller hans sambo för den delen) behöver mer info om det än vad som skrevs i de första inläggen, eller läsa era stön om hur äckligt det är när någon äter så mycket! Bimsan kom dock med riktigt bra info... Jag är också övertygad om att det har med sjukdommen att göra, men vanan kommer att behöva brytas efter det att hon börjat med medicineringen, för även om kroppen inte behöver det då så är ju choklad otroligt gott

• Ari Gold

Kan tillägga att jag inte menar att hon inte ska äta. Givetvis ska hon äta -mmassor! Men socker, som ger en snabb blodsockerhöjning och ett liak snabbt sug igen, är FEL sak för henne att äta. Det ger bara mer sug.

Man mår inte bra av den sortens blodsockertoppar som chokladmoffning ger. Det gör en nedstämd, grinig och arg!

Jag köper inte alls att hon mår bättre av att få sin geisha som hon vill. Och att hon har en diagnos som ger ökad hunger betyder inte att den hu8ngern stoppas bäst med socker - tvärtom. Hon MÅSTE lära sig att äta bra mat för att hålla hungern under kontroll.

• sär skriven

Hyperthyreos kan väl inte övergå till hypo utan behandling? Men om man strålar eller opererar thyroidea kan man få för låg produktion och då blir man hypo.

MammaHela skrev 2008-03-01 23:56:21 följande:
    Om detta nu är sant så är sockerberoende lika farligt som kanrk..Är det så illa så tyker jag definitivt behöver hjälp. Sockerberoende är INTE att leka med.Jag har tvärtemot sjukdomen (hypothyeros) och jag vet att hyperthyeros kan övergå till hypo och då är det inte kul om hon har den vanan att tok äta choklad. Jag har gått upp 20 kg på att äta någorlunda nyttigt. Vad ska inte hon göra om hon äter så?
  • Karl Fazer

Jag älskar också Geisha och alla annan choklad också...Förr eller senare kommer hon nog att tröttna och vilja ha något annat. Har man ätit samma sak för länge så brukar man göra det.

Svar på tråden Geisha-choklad för 700kr/mån