Sojaallergi - HJÄLP!!
fairyfloss: Blötla du mandlarna till banangrädden?
fairyfloss: Blötla du mandlarna till banangrädden?
fairyfloss: Vilket märke risdryck kollade du? Här är Ricedream dyr (21
men GoGreen tror jag inte är så dyr. GoGreen gör väl här i Sverige? Men RIceDream någon helt annan stans. Ricedream kan innehålla spår av råg, men det gör inte GoGreen. Pris kan också variera mellan de berikade och de icke-berikade.
fairyfloss: Kollat nu, och RiceDream tillverkas i USA, mendan GoGreen är Svenskt. Måste vara frakten som gör det? Å andra sidan fraktas annat jorden runt... Men då är det väl mest från utvecklningsländer så kostnaden hålls nere.
Tror momsen på mat är 11%, men jag kan ha fel.
Nu har jag testat banangrädden på solrosfrön istället för mandel. Och det blev inte gott. Det beska i solrosfröna kom verkligen fram, och väl mogen banan kan ju smaka lite speciellt - nästan unket. Försökte rädda genom att ha i florsocker, men det gick inte. Men med mandel och en lite mer "vanlig" banan så tror jag visst det är gott!
fairyfloss: När FK beräknar om man kan få ersättning så räknar de på den billigaste produkten. Så använder man något annat än det billigaste får man skylla sig själv, även om barnet tok-vägrar det billigaste.
Madreh: GoGreens risdryck är billigare än RiceDream, kan du inte be dem byta till den?
falken: Det jobbiga tvivlet... Det brukar envisas med att sitta där tills någon läk säger med säkerhet vad som är fel, under tiden tvivlar man oavsett om det är osäkert eller säkert det man själv kommit fram till. Och du är ju inte säker, men vill testa vete-fritt eftersom det finns indikationer på att det är det som är felet. Vad har man att välja på? Antingen känner du dig som en hypokondriker-morsa nu för att du utesluter nu innan du vet. Eller så känner du dig som värsta sämsta morsan sen OM det visar sig vara vete om du nu inte utesluter det. Så är det när man är kvinna
Hur man vänder sig ...
Falken: Vad bra att du fått hjälp! Och att du lägger ut det så fler kan få hjälp
Följdfråga: Gjorde du någon negativ kontroll, och i så fall av vad? Funderar på att testa mandel och nöt, men det kanske är väldigt dumt.
falken: Har tagit RAST och det visar "inget" bara en 1:a på hasselnör, och det skulle tydligen inte förklara hennes reaktion. Men innan testet togs så sa hon att det kunde vara negativt även vid en snabb reaktion på små barn även om det var ovanligt. Så därför tänkte jag att ett lapptest kanske skulle vara bättre. Lätt att göra av nötkräm. Men det kanske aldrig visar något på den typen av allergi. Nåväl, värt ett test, tycker jag. Bada gör hon ändå så sällan
Kollade deras allergiguide. De har ett glutenfritt bröd, och hamburgarna (köttet) är utan "allt". Men kolla själv.