Inlägg från: Blå Flygare |Visa alla inlägg
  • Blå Flygare

Sojaallergi - HJÄLP!!

Falken: Ozokerit (ingår t.ex i maskara), Polyisobutene (ingår t.ex. i lipgloss), Mineral Oil, Petrolatum, Paraffinum Liquidum, Vaselin, Paraffin, Mineralolja, Petroleum, Vit mineralolja, Medicinsk vitolja, Oleum petrolen, Oleum vaselini, Paraffinum, E 905, Vaselin Oil, Paraffin Oil, Liquid paraffin, White mineral oil.

Jag har inte lärt mig dem än, borde skriva en lista att ha med i affären. Som jag gjorde med mjölken i början!

• Blå Flygare
    Mamsie skrev 2008-04-04 13:50:29 följande:
    Jo, det förstås... *s* Förresten - jag missade apoteket idag. Är den nån (hud)olja i vanliga livsmedelsaffärer som är lika bra som bebisoljan på Apoteket???
    Olivolja och kallpressad raps ska vara det som är bäst även för huden, bättre än de oljor man köper för huden. Vi kör på raps, och enda nackdelen är att den inte luktar lika mysigt som babyjohnsons
  • Blå Flygare

falken: Det är säkert super, men mandel är ju ett ganska stark allergen också (om än inte lika starkt som nötter). Så jag låter bli.
    Weleda har bara grejer utan mineralolja, men som med allt från hälsokosten innehåller det mindre syntetiskt och mer allergent. Så S fick nässelutslag när vi testa deras baby-kräm.

• Blå Flygare

Vet inte om man kan testa fisk på lapptest, men fisk är ju en korsallergi med ägg så är det möjligt så är det väl bra att kolla upp. Vi fick inte ge S fisk innan året eftersom hon var allergisk mot ägg. De flesta äggallergikerna får det, men läk tyckte inte det i hennes fall eftersom äggallergin kom så tidigt. Så jag kan tänka mig att du Kavat inte ska ge fisk då han verkar känslig mot mycket. Men alla läk har olika teorier - det finns tyvärr inte så mycket för dem att gå på utan får gissa vilka slutsatser de ska dra från olika undersökningar.

• Blå Flygare

Kavat: Runt 3 mån var hon när vi fattade att hon inte tålde ägg. Hon fick magont (på kvällen, natten bara) och kräktes mer än vanligt. Men ingen eksem. Vid 1 år så provocerade vi och hon fick lite magont mot kvällen men ffa så ville hon inte äta det. När hon fick i sig större mängd (en skiva chokladkaka) så fick hon eksem på magen också. Så trots att vi upptäckte det tidigt och "bara" på amningen så är hon ändå inte starkt allergisk RAST visar inget, men det gör det inte på mjölk heller på henne och det tål hon verkligen inte.

Lax är den mest allergivänliga av fiskarna, så det är bra att börja med den när man provocerar. Om hon reagerat mot den tycker jag ni ska avvakta, men annars så är det mer tveksamt till att råda till avhållsamhet från fisk för att fisk har så många goda egenskaper och man har inte sett någon minskning av allergier utan istället ökning under de åren som den allmänna rekomendationen var att inte äta fisk o ägg innan ett år.

• Blå Flygare

Falken: Var det du som undrade var man kunde hitta cocosgrädde? Nu har jag hittat det på coop i Kållered.

• Blå Flygare

Mamsie. Det där har ni ju redan gått igenom!

• Blå Flygare

Kavat: Vid pricktest är det alltid två kontrollstick, ett negativt och ett positivt. Jag antar att det är sammma med lapptest. Negavivt är någon cellulosa-blandning. Vad de har i den positiva vet jag inte. Histaminer??

S visade inget på det positiva på pricktestet, så det var ingen förvåning över att mjölk eller äg inte visade något trots allergi.

• Blå Flygare

S får jag åter sålla mig till denna skala, efter att bara i förrgår tagit bort den från mina favoriter. Misstänkt sädeslagsallergi (havre känns för mig som största kandidaten) eller celiki (dr trodde mer på den verkade det som).

Har fått remiss för lapptest eftersom pricktest var negativt på "allt" (mjölk, ägg, torsk, soja, havre). Vi vet att hon är allergisk mot mjölk o ägg. Hur lång tid tog det nu att få komma till Kungsbacka? Säkert olika beroende på hur brottom det är, och vårt fall är nog inte så akut eftersom vi annars vet vad vi ska börja med att utesluta o så.

Känns hopplöst. Om mycket havre gjort henne allergisk mot det, hur blir det då om hon får mycket ris istället. Känns som att det blir nästa allergi i så fall. Osv tills hon bara kan äta älgkött och bladsallad. Inte riktigt så, men det känns lite så.

Positiv när det gäller andra, när det gäller mig själv så blir jag pessimist utan ände

Eftersom celikiprov togs och det ev. blir bipsi ska vi inte ta bort något ur kosten. Men det måste väl vra ok att utesluta en del av havren och fortsätta ge pasta, bröd och blodpudding osv? Det är ju nästan ingen gluten i Oaly ändå, och det är ju bara gluten man ska fortsätta ge. Behövs ju ingen havre för någon del av testningen (annat än prvokation)

• Blå Flygare

Kavat: Vad bra att det gick så snabbt! Synd bara att blodprovena ska ta sån tid, för det är ju först när de är tillbaka som vi "får" utesluta. Man om lapptestet visar positivt så kan vi nog utesluta därefter. Att hon misstänker celikai beror väl helt enkelt på att det är vanligt, men allergin ovanlig. Men pga hennes övriga allergier så misstänker man även sädesallergi. Känns bra att det testas eftersom allergin är svår-testad. Man vill ju inte missa celiki bara för att hon är allergiker.
    Hennes symtom är bara viktnedgång och "matvägran" dvs äter bara lite lite utav vällingen o yosan som hon innan ÄLSKADE medans hon fortsätter äta bra av maten. Men läk frågade inte så mycket om vad vi äter. Jag har inte märkt att hon vägrar mat med iMat i, men å andra sidan har det mest varit halvfabrikat de senaste veckorna *skäms*. Inte heller vägrar hon pasta eller anan mat med vete i.

• Blå Flygare

Vi har gett havredryck med majstarkelse och nutra. Ibland har vi tagit havremust ist'llet, och ibland bara skippat majs eller must och micrat det istallet (jag trodde hon inte tyckte om koncistensen)

Ikvall gav jag vatten med majsst. och nutra, och nu drack hon 130 ml. Kanske en tillfallighet, kanske inte.

Ska ta o inforskaffa gogreens risdryck. Hoppas hon tycker om smaken.

• Blå Flygare

Kavat: kokosgrädde hittade jag på coop forum, bland kokosmjölk o dyl. En liten lila tetra från BlueDragon.

• Blå Flygare

kavat: Coconut Cream uht står det på den jag köpt. Har inte testat den än.

• Blå Flygare

Aman: inte kommit till läk på ett helt år?? Ligg på eller vänd er till en annan mottagning, för det är inte ok att inte få komma för utredning och hjälp. Ungäfär 40% av mjölkallergikerna är allergiska även mot soja, så det är ju det mest troliga. Sojalecitin och sojaolja innehåller mycket små mängder soja, så de flesta allergiker tål det - men det finns undantag. Då är det vanligare för sojaallergiker att inte tåla soja-släktingar som ärtor, bönor, linser, lakrits, bockhornsklöver (finns i mycket curry) mm.

Kalcium finns mest i mjölk o soja, så ska man utesluta de två så får man ersätta det med kalciumberikad mjölkersättning (solhavre, H+, ricedream kalcium mm) och kalciumtabletter.

Mjölk innehåller mycket protein vilket barn ju behöver för att växa. Att utesluta det om man äter kött är inget bekymmer, men att utesluta mjölk, soja (och dess släktingar) och kött för ett barn låter inte som någon bra idé, åtminstone inte utan dietist-kontakt. Så ni måste få träffa läk för att få remiss till dietist!

• Blå Flygare

Går emot läk och testar att utesluta havre. Det kan ju inte skada! Hon verkar börja vänja sg vid risdrycken nu, i början var hon lite skeptisk. Eller också är det att det är så varmt ute att hon dricker mer för det. Igår drack hon 1 dl välling och tog flaskan flera gånger, vilket hon slutat med med havrevällingen samtidigt som hon drog ner så på den. Så det var i alla fall gott! Och i morse gav vi ingen välling alls, utan pytt-i-panna S åt en stor portion, och sen 1/3 maca på det Så glad att hon äter! Men sen kommer jag på att jag vill ju inte att det ska vara havren

• Blå Flygare

Kavat: Ekströms marsan (att koka) är fritt från det mesta Modifierad majsstärkelse, vaniljarom och färgämne (riboflavin och betakaroten) är allt! Och så tillsätter man "mjölk" och socker själv.

• Blå Flygare

Kavat Marsanpaketet är oöppnat från ett år tillbaka. Oatlys är ju så bra. Men nu kom jag på att jag hade ett undanstoppat längst in i skafferiet.
    130 ml välling idag, så fortsatt dubbelt mot havrevällingen. Men så har hon inte ätit så mycket idag bortsett från frukosten.

• Blå Flygare

Har hittat en ny risdryck www.alprosoya.co.uk/alpro/UK_en/product/bycategory/milk/14.html Finns både som berikad och ickeberikad. Finns på Ica Fokus. Där hittade jag även Lailas naturligt glutenfri mjölkmix som var utan baljväxter. Läste dock inte närmare på påsen för att se vad den faktiskt innehöll.
    Och så gjorde jag samma miss som min man gjort för bara någon vecka sedan. Tog en GoGreen sojadryck som stod i fel hylla. Kollade ändå att drycken jag tog var calciumberikad. Hur Kan de ha så lika förpackningar?? Dags att maila...

• Blå Flygare

De vita marchmellows jag hittat på USA-hyllan innehåll blå färgämne Kankse hde varit gråa eller nått annars.

Mamsie: Vad bra att kokerkan lyssnar på er och gör specialkost utan intyg (tack för lite flexibilitet!) Lycka till i kampen mot barnmedicin!

Varför ska han vara fri från allergen inför lapptest? Det har inte vi fått någon info om, och vi har inte uteslutit något av de misstänkta inför det. Istället var det ju viktigt inför ev. glutentest att INTE utesluta.

Svar på tråden Sojaallergi - HJÄLP!!