Inlägg från: Blå Flygare |Visa alla inlägg
  • Blå Flygare

Sojaallergi - HJÄLP!!

Snubblade över detta receptet:

Chokladbollar utan havregryn (Recept från elegi)

100 gr Mjölkfritt margarin
    1½ dl Socker
    1 msk Vaniljsocker
    1½ msk Kakao
    4 msk Vatten
    2 dl Risflingor
    3 dl Rismjöl

Blanda allt i en bunke. Rulla till bollar. Rulla i pärlsocker eller kokos. Förvara i kylen.

• Blå Flygare

falken: Kornmalt i proviva? Ah, som med alla allergier är det mer än man föst tänker på, antar jag. Jag tycker verkligen synd om er nu! Men korn kollades aldrig? Är det mer släkt med vete än råg?

• Blå Flygare

falken: tja, det är ju inte vanligt bland så små. Och så länge man ammar så får de ju laktos i sig. Fast det var ju ett tag sen nu Men ger man laktulos i nära anslutning till amning och sen fortsätter så lär de ju tåla det. Men har man varit mjölkfri ett tag innan man ger det kan ju laktosen vara en annan sak.
    Men så är ju frågan om spår av mjölk. Men de säger ju att läkemedel är fria från mjölkprotein. Och att laktosintolleranta ska hålla sig ifrån laktosen står det ju på i princip alla läkemedel.
    Ah, jag vet inte. Du pratade naturligtvis med en expert, så lyssna på honom/henne.
    Och skulle laktulosen vara problemetför max så skulle vi alla jubla

• Blå Flygare

falken: Jo. Jag har just funderat på hur de får just laktosen i läkemedel så fri från mjölkprotein, när man ska akta sig för både det ena och tredje annat. Och vissa inte ens kan äta från en tallrik som en gång haft mjölk-mat på sig. Hur kan de då gå med laktos, den har ju defenitivt haft mjölk på sig innan

• Blå Flygare

fairyfloss: Åh, det receptet skulle jag vilja ha. (Jag kan inte laga något utan recept.) Du vet väl att man kan skriva in egna recept på allergimat.com?

• Blå Flygare

Jag fick nu i helgen en ny kokbok av min mamma, och den verkar toppen!

Mat-special (Albertbonniersförlag), och det står lite om allergier, om produkter och har märkt alla recept vad de är utan: gluten, laktos, mjölk, ägg, soja, vete.
    Så plödsligt har jag massor med nytt att laga Och man slipper läsa hela recept och fundera vad man ska byta ut, om det funkar. Bara att titta på bilder och bli inspireread och kolla i rubriken om det funkar.

Beställ den boken falken! Du får gärna komma över och kika i den, och när jag testat recept kan jag skriva in dem.

Nu ska jag läsa ikapp i tråden...

• Blå Flygare

fairyfloss: Ja, fler kokböcker Det blir så mycket mer inspirerande när man kan laga det som finns i dem Har blivit medlem i celiakiförbundet, och de har med recept i sina tidiningar. Men det är ägg i nästan allt, så
    där blir jag inte så inspirerad.

I sommar ska det hållas ett produkt-läger (var det i sälen?) och jag skulle gärna åka och kunna påverka, men jag har inte kollat upp närmare. Vill ha mer ris-produkter! Och något som ersätter ost - som inte är gjort på soja. Det har ju kommit mer saker på havre, så det varkar ju möjligt med det mesta

Det här receptet testade vi igår, och det blev populärt:

Karibisk köttgryta 4 port
    recept från coop

400 g fläskkött, t ex färsk skinka, i strimlor
    1-2 tsk curry
    1 msk rapsolja eller flytande margarin
    1 gul lök, i klyftor
    3-5 krm salt
    1 liten burk kokosmjölk (ca 1 1/2 dl)
    1 papaya eller mango, skalad, i smala klyftor
    2 fasta bananer, i skivor
    1-2 syrliga äpplen, i tärningar
    1/2 dl russin, gärna sultanrussin
    1/2 dl jordnötter, gärna torrostade

4 portioner fullkornsris, kokt

Tillagning
    Bryn köttet med curryn i fettet i en gryta.
    Tillsätt löken, stek ett par minuter till och salta.
    Häll i kokosmjölken och koka tills köttet känns mört, cirka 5 minuter.
    Späd eventuellt med lite vatten om det blir för torrt.

Blanda försiktigt i frukten och låt sjuda tills allt är genom-varmt, 2 - 3 minuter.
    Strö över nötterna.

Servera med ris.

Jordnötterna serverades vid sidan av, naturligtvis. Hade tyvärr glömt att S inte tycker om mango, med bara papaja hade hon nog ätit mer av det, Nu fick jag peta ur, och det var inte lätt att se skillnad mellan mango, äpple och banan
    Jag var rädd att det skulle vara för sött, det är ju inget starkt i. Men det blev gott! Bara man hade lagom med salt i.

• Blå Flygare

Fairyfloss: Det kan man helt säkert. (byta kött mot kyckling). Allergier växlar. Jag är också allergisk mot katt. För mig blir det värre för varje gång jag träffar samma katt, men vissa raser går bättre än andra. Sen tycker jag att alla mina allergier har blivit bättre 1: sedan min graviditet 2: sen jag slutat med mjölk.

• Blå Flygare

Glömde: Jag har letat efter koksgrädde ett tag utan att hitta. Antar att asiatiska butiker eller kanske fokus har. Har inte kollat i centrum, bara häromkring och då har de bara mjölken.

• Blå Flygare

Potatisplättarna blev riktigt goda, tyckte även maken

2 dl pressad potatis
    ca 5 dl havredryck (för det var det vi hade hemma, men risdryck bör ju funka precis likadant)
    2 dl Jyttemjöl naturligt fritt från gluten, köpt på coop
    2 tsk bakpulver
    1 tsk fiberhusk
    ½-1 dl smält margarin

Fick platta till med stekspaden för att det inte skulle bli potatishögar.
    Efter ett tag blev det ännu fastare smet så jag hade i lite till dryck.

Lingonsylt till.

Svar på tråden Sojaallergi - HJÄLP!!