Inlägg från: Blå Flygare |Visa alla inlägg
  • Blå Flygare

Sojaallergi - HJÄLP!!

falken: Ett glasstips i den boken är yosa med vaniljsocker Tänker testa den på S i sommar
    Vissa fiskar får ägg att äta. Och så är ägg o fisk (o kyckling) korsallergier.

• Blå Flygare

jag vet inte om jag kan reda ut det sa mycket. Vid aggallergi e det vanligt med fiskallergi, o tvart om. Vid stark aggallergi kan personen aven reagera mot kyckling (vad blir det av agg?)

• Blå Flygare

falken: Nu har jag testat första receptet, och det blev gott. En fiskrätt, och det kanske ni håller er borta ifrån nu ett tag? Vi bytte ut tork mot kolja, för torsken är den mest allergena av fisksorter. Lax minst.

• Blå Flygare

falken: Natti. Tur det är lördag imorgon då.

• Blå Flygare

Mamsie: f-n vad jobbigt när inte dagis gör allt. Vi var tydliga i början med info att man inte fick ta i henne med "mjölkiga" händer osv, och så när de slarvade lite under inskolningen så fick hon mycket riktigt en reaktion. Sa till och beskrev reaktionen, och sen dess har alla varit supernoga. Jobbigt att behöva säga till dem, men vad gör man inte för sin älskling Och vad gör man om det inte hjälper?? Ni får försöka ta upp igen, och beskriva hur han reagerar.

• Blå Flygare

falken: Päronpuré är lösande, på många barn bättre än katinplommon. Övermogen banan kan funka på vissa som lösande, men på andra är all banan stoppande (och andra är all banan lösande för). Hörde i någon tråd (mjölk?) att linfrö är lätt giftiga, så man ska inte ge för mycket till barn. Dock inget kag sökt vidare på för att hitta sanningshalten i.
    Morot är också stoppande. Åtminstone juice och puré, vet inte hur det är med vanlig kokt.
    Du har väl olja i vällingen?

• Blå Flygare

falken: Banan behöver ju inte vara i vällingen. Ang neo så vet jag inte. Man brukar inte börja med ersättning efter året, för de ska kunna klara sig utan. Men S klarar sig inte utan, utan att vikten och kalciumintaget tar stryk. Kalciumet kan man visserligen fixa mha tabletter, men vikten är trixigare. Så vi fick ju bytt från nutra till nutra 2LGG när hon var ett år. S som är van vid 2LGG nu tog neo utan omsvep när hon fick testa det. Ingen aning om hur det är att ge för en som är kinkig. Inte lika lätt skulle jag tro.

• Blå Flygare

"De flesta individer med laktasbrist tål faktiskt upp till 5 g laktos (1 dl mjölk) per måltid. "
    Så 2 g motsvarar då knappt ½ dl mjölk, något inte alls alla med laktosintollerans klarar.

• Blå Flygare

Ss hud blev mycket bättre när vi SLUTADE med miniderm. Beror på mineraloljan i den. Nu smörjer jag mycket sällan, och då med CCS sensitive (kan man ha från 1 år). Med miniderm smörjde vi 2 ggr/dag!

Och miniderm svider dessutom, mer ju torrare man är. Har testat själv! Och S skrek i början när vi smörjde henne med det.

• Blå Flygare

Det finns en för bebbar som är utan mineralolja, jag undrar om det inte kan vara Fenuril? Den kan man få på recept. Har inte brytt mig för S, för nu när det går åt en flaska på 1½ år (sen blir den ju för gammal) så blir det ju ingen kostnad att prata om.

Svar på tråden Sojaallergi - HJÄLP!!