• Beiban

Easy cover

Är det någon som har provat easy cover?? Vi funderar på det till vårt vardagsrum och hall. Det verkar så smidigt för det är ganska stora ytor det handlar om, och ingen av oss är så sugen på att riva ner dom gamla tapeterna och spackla...

Vi var till en färgaffär här i stan och kikade, men där verkade det vara struktur på deras prov? Är det så? Syns inte det igenom om man ska tapetsera på den sen??

Tacksam för svar!!

• Svar på tråden Easy cover
  • Venna

Vi har också använt oss av easy cover. Vi rev först ner den gamla tapeten och tänkte spackla. men den gamla tapeten liksom luddade av sig, och luddet var stört omöjligt att få bort- vi provade ALLT!

Så easy cover fick det bli, det fungerade jättebra!

I love easy cover!

• L jung
    Beiban skrev 2008-03-02 22:16:13 följande:
    Vi har strukturtapet i nästan varje rum.. Det måste ha varit väldigt poppis i slutet av 80-talet Är easy cover slät? Vi hade tänkt att måla på den, men är det struktur i den så är vi inte så sugna, det har vi ju redan överallt
    Den är helt slät, och precis som ovanstående 'talare' så 'luddade' tapeten av sig när vi försökte få den slät !!!  JAG ÄLSKAR OCKSÅ Easy Cover!!!!
    För strukturtapet så är den helt fantastisk!
    (¯`♥.¸(¯`♥.¸♥ Leva livet, nu ska jag leva livet! ♥´¯)¸.♥´¯)
  • L jung

Måste bara tillägga att den ÄR svårhanterlig för den är BRED och STEL (tålamod!!!), men kämpa på för det är värt det!

• Mamma till Prins Bus

Vi satte upp easy cover på strukturtapet men är långt från nöjda!! Det erstätter inte ett bra underarbete som man gör från grunden. Kan vara så att vi inte blev helt nöjda då tapeten vi satte upp är en skimrande vit ornamentmönstrad tapet vilket gör att minst lilla ojämnhet syns. Lite trist att det inte blev helt bra när man lagt ner en skvätt pengar på det hela!

• LaFontaine

Mamma till Prins Bus skrev 2008-03-02 22:57:51 följande:

Vi satte upp easy cover på strukturtapet men är långt från nöjda!! Det erstätter inte ett bra underarbete som man gör från grunden. Kan vara så att vi inte blev helt nöjda då tapeten vi satte upp är en skimrande vit ornamentmönstrad tapet vilket gör att minst lilla ojämnhet syns. Lite trist att det inte blev helt bra när man lagt ner en skvätt pengar på det hela!
    Det ersätter absolut inte ett gott grundarbete. Däremot är det ett bra komplement till välgjord grund.
  • Pojkmamma

Den täcker inte alls så bra som reklamen säger. Vi fick spackla ordentligt noga för annars syntes det igenom. När det väl är gjort blev strukturen fin på den. Liiiite rugglig typ pizzeriavägg men inte mycket, helt lagom.

• L jung

hmmm... förlåt för mina inlägg ovan. 
    Vi är så fantastiskt nöjda med våra väggar trots att det sitter strukturtapet under!  Våra väggar som är cirka 6mx7m är HELT släta!

Varierar tydligen från fall till fall då.... man kan inte säga att det ALDRIG funkar, likaväl som att man inte kan säga att det ALLTID funkar...

• JojjoH

Hallå,
    Jag vet inte om det beror på tapeten vi hade under, men när vi skulle sätta upp easy cover så - trillade den ner igen. Krävdes typ 10 ggr så mycket lim som till vanlig tapet. Men, som sagt, kanske tapeten under sög i sig limmet...

• LaFontaine
    JojjoH skrev 2008-03-03 20:30:49 följande:
    Hallå,Jag vet inte om det beror på tapeten vi hade under, men när vi skulle sätta upp easy cover så - trillade den ner igen. Krävdes typ 10 ggr så mycket lim som till vanlig tapet. Men, som sagt, kanske tapeten under sög i sig limmet...
    Vi fick höra att underlaget skulle vara slätt, annars kunde tapeten rasa ner.
  • ming
    L jung skrev 2008-03-02 21:51:19 följande:
    Vi har renoverat vårt vardagsrum med easy cover!Vi hade förut sån där strukturtapet som den förra ägaren satte upp för massa år sedan. (1 lager tapet) Vi var sååå trötta på den, samtidigt som vi visste att det skulle vara ett megajobb att få bort skiten.... svaret blev easy cover!!!  Vi behövde inte slipa eller spackla under, och easy cover är en så tjock tapet så inget av den gamla syns igenom alls!!!Vi målade även över tapeten och det blev kanonsnyggt.  Tapeten rekommederar inte jag i alla fall att ha uppe som omålad, då den liksom 'sticks' när man drar handen över tapeten.  Ungefär samma känsla som sån där isolering som sticks....Lycka till med ert jobbkram
    Vi hade sån strukturtapet i flera rum tidigare, men såna är ju lätta att riva ner "ytskiktet" på, och det blir jättejämt. Behövs bara spackla på få ställen, så länge tapeten för övrigt sitter fast bra, och så är det bara att tapetsera direkt.
  • ming
    Beiban skrev 2008-03-02 22:16:13 följande:
    Vi har strukturtapet i nästan varje rum.. Det måste ha varit väldigt poppis i slutet av 80-talet Är easy cover slät? Vi hade tänkt att måla på den, men är det struktur i den så är vi inte så sugna, det har vi ju redan överallt
    Läs mitt förra inlägg. Kanske är bättre att prova om man kan dra loss "ytskiktet" innan man köper Easy cover? Såna strukturtapeter brukar vara ganska "porösa" och lätta att riva ner.
  • Limefrukt
    JojjoH skrev 2008-03-03 20:30:49 följande:
    Hallå,Jag vet inte om det beror på tapeten vi hade under, men när vi skulle sätta upp easy cover så - trillade den ner igen. Krävdes typ 10 ggr så mycket lim som till vanlig tapet. Men, som sagt, kanske tapeten under sög i sig limmet...
    Vi hade väldigt grov struktur under. Det gick åt ca 1 liter lim till 1 våd tapet (1m x 2,40m). men sen blev det slätt. Första våden höll på att trilla ner, men sen fattade vi att man skulle ha MYCKET mer lim.
    Se även denna tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-5-166/m30234987.html
  • lianem

Har köpt eysy cover från rusta, men den hette nå annat där. Jätte lätt att handskas med. Inte nå tung och hård som den "riktiga". Och jag satt upp den själv. Då jag satt upp eysy cover den "rikgtiga", då fick jag ta till hjälp, den kliade och svårt att se vilken sida som e fram och bak. Den från rusta står det "baksida" på (för oss som inte orkar tänka). Den är följsam går att vika runt hörn. Helt klart att rekomnendera. Lätt att skära går att göra det på plats med. Har tyvärr inte hunnit tapetsera över den än. Så det slutgiltiga resultaten vet jag inte hur det blir med.

• Spinning82

Har läst att man ska använda vävlim eller våtrumslim för att easycover ska sitta bra!

• Limefrukt
    Spinning82 skrev 2008-03-09 11:51:46 följande:
    Har läst att man ska använda vävlim eller våtrumslim för att easycover ska sitta bra!
    Man ska använda våtrumslim till easy cover - vävlim klarar inte av den.
Svar på tråden Easy cover